Support 100 years of independent journalism.

  1. Politics
11 September 2014updated 26 Sep 2015 7:47am

An article for the Telegraph by David Cameron broke the editor’s code of practice

PCC versus PM.

By Media Mole

The Press Complaints Commission had its final meeting, before giving way to IPSO, a week ago. And it ended with a bang, ruling that an article by the Prime Minister had breached the editor’s code of practice, due to an inaccuracy.

David Cameron wrote a piece for the Daily Telegraph with the headline “We’re building an immigration system that puts Britain first” in June this year. But he didn’t get away with it. Vigilant reader and director of the National Institute of Economic and Social Research Jonathan Portes made a complaint to the PCC, arguing that the PM included an inaccurate claim in his piece:

. . . while most new jobs used to go to foreign workers, in the past year more than three quarters have gone to British workers.

Actually, as the Guardian explains, Cameron had used ONS figures relating to net changes in employment, not “new jobs”:

It was wrong for two reasons. First, the net change in the number of people in employment is not the same as the numbers who move into employment; it is the difference in the flows of people into and out of employment.

Sign up for The New Statesman’s newsletters Tick the boxes of the newsletters you would like to receive. Quick and essential guide to domestic and global politics from the New Statesman's politics team. The New Statesman’s global affairs newsletter, every Monday and Friday. The best of the New Statesman, delivered to your inbox every weekday morning. A weekly round-up of The New Statesman's climate, environment and sustainability content. A handy, three-minute glance at the week ahead in companies, markets, regulation and investment, landing in your inbox every Monday morning. Our weekly culture newsletter – from books and art to pop culture and memes – sent every Friday. A weekly round-up of some of the best articles featured in the most recent issue of the New Statesman, sent each Saturday. A weekly dig into the New Statesman’s archive of over 100 years of stellar and influential journalism, sent each Wednesday. Sign up to receive information regarding NS events, subscription offers & product updates.

Second, the number of people in employment, and the number of jobs in the economy, were not the same thing: an individual may have more than one job, or share a job.

Here’s the correction the Telegraph added to the bottom of the PM’s piece online:

CORRECTION: The original version of this article stated that while most new jobs used to go to foreign workers, in the past year more than three quarters have gone to British workers. We would like to make clear that the Office of National Statistics data on which this was based track net changes in employment, not ‘new’ jobs. The data show that British nationals account for more than three quarters of the growth in employment over this period.

This mole wonders what the difference in figures are between our Prime Minister’s net mistakes and new mistakes in the past year…