Support 100 years of independent journalism.

  1. Politics
  2. Media
10 May 2012updated 26 Sep 2015 7:17pm

Andy Coulson at Leveson: 10 things we learned

Including, that he retained £40,000 of News Corporation shares.

By George Eaton

1. He retained News Corporation shares worth £40,000 throughout his time at Downing Street but was “never asked about any share or stock holdings”. Coulson claimed this was because he wasn’t involved “in any commercial issues”. In retrospect, he wishes he had “paid more attention” to the issue.

2. In a phone conversation confirming his appointment as the Conservatives’ director of communications, Coulson told David Cameron that he “knew nothing” about the phone-hacking committed by News of the World royal editor Clive Goodman and private investigator Glenn Mulcaire.

3. Cameron sought no assurances after the Guardian reported in 2009 that phone-hacking was more widespread than News International claimed.

4. He “may” have had access to top-secret state material, despite only having low-level clearance.

5. The Guardian suggested to him that it was “possible” that the paper would endorse the Conservatives at the 2010 general election. Coulson’s witness statement revealed: “At a drinks reception in David Cameron’s office a Guardian executive told me not to ‘write off’ the idea of a Guardian endorsement.”

Sign up for The New Statesman’s newsletters Tick the boxes of the newsletters you would like to receive. Quick and essential guide to domestic and global politics from the New Statesman's politics team. The best of the New Statesman, delivered to your inbox every weekday morning. The New Statesman’s global affairs newsletter, every Monday and Friday. A handy, three-minute glance at the week ahead in companies, markets, regulation and investment, landing in your inbox every Monday morning. Our weekly culture newsletter – from books and art to pop culture and memes – sent every Friday. A weekly round-up of some of the best articles featured in the most recent issue of the New Statesman, sent each Saturday. A weekly dig into the New Statesman’s archive of over 100 years of stellar and influential journalism, sent each Wednesday. Sign up to receive information regarding NS events, subscription offers & product updates.
I consent to New Statesman Media Group collecting my details provided via this form in accordance with the Privacy Policy

6. Tony Blair and Gordon Brown offered their “commiserations” when he resigned as editor of the News of the World. Coulson could not recall whether David Cameron did.

7. He was a “little disappointed” by the manner of the Sun’s endorsement of the Conservatives. “I felt it was more a rejection of Labour than a positive endorsement of us. If I’d had half the influence on The Sun that some claim, that front page would have looked very different.” (The tabloid’s headline was “Labour’s lost it“.)

8. Gordon Brown told him in 2006 that he had it “on very good authority” that Rupert Murdoch would appoint Coulson as editor of the Sun when Rebekah Brooks became chief executive of News International (Brooks’s promotion was eventually announced in June 2009, more than two years after Coulson had resigned as editor of the News of the World.) Coulson interpreted this an attempt by Brown to “impress on me his closeness to Rupert Murdoch.”

9. The other frontrunner to become Downing Street director of communications was Guto Harri, who went on to become Boris Johnson’s Director of Communications. Harri has now left Johnson’s administration and is rumoured to have accepted a senior press role at News International.

10. He was not involved in “any way, shape or form” in the handling of News Corp’s bid for full control of BSkyB.

Bonus: He sat between Rupert Murdoch and Whoopi Goldberg at a post-election dinner in New York. “I spent most of my time at the table talking to her.”