Support 100 years of independent journalism.

  1. Politics
  2. Media
23 August 2011

Did Brooks mislead parliament over payments to Coulson?

Rebekah Brooks said it was "incorrect" to claim that News International subsidised Coulson's wages a

By George Eaton

To New Statesman readers, reports that Andy Coulson received several hundred thousand pounds from News International after he was hired by David Cameron should come as no surprise. In July, Kevin Maguire wrote in the NS:

The things you hear muttered in parliament . . . Could News International really have subsidised Andy Coulson’s wages while he worked for David Cameron? I’d dismiss it out of hand but, then again, I’d never have believed that people would delete Milly Dowler’s voicemail so more messages could be eavesdropped.

Sign up for The New Statesman’s newsletters Tick the boxes of the newsletters you would like to receive. Quick and essential guide to domestic and global politics from the New Statesman's politics team. The best of the New Statesman, delivered to your inbox every weekday morning. The New Statesman’s global affairs newsletter, every Monday and Friday. A handy, three-minute glance at the week ahead in companies, markets, regulation and investment, landing in your inbox every Monday morning. Our weekly culture newsletter – from books and art to pop culture and memes – sent every Friday. A weekly round-up of some of the best articles featured in the most recent issue of the New Statesman, sent each Saturday. A weekly dig into the New Statesman’s archive of over 100 years of stellar and influential journalism, sent each Wednesday. Sign up to receive information regarding NS events, subscription offers & product updates.
I consent to New Statesman Media Group collecting my details provided via this form in accordance with the Privacy Policy

The story was picked up by Liberal Democrat MP Adrian Sanders, who interrogated James Murdoch and Rebekah Brooks on the subject during last month’s select committee hearings. While Murdoch merely said he had “no knowledge” of Coulson’s wages after he left News International, Brooks went further and declared that the claim was “incorrect”.

Here’s the exchange with Murdoch:

Q268 Mr Sanders: The New Statesman carried a story last week that News International subsidised Andy Coulson’s wages after he left your employ. Can you shed any light on that?

James Murdoch: I have no knowledge of Andy Coulson’s wages after he left the company’s employment.

And here’s the exchange with Brooks:

Q574 Mr Sanders: Did you approve the subsidising of Andy Coulson’s salary after he left News of the World?

Rebekah Brooks: Again, that’s not true, so I didn’t approve it.

Q575 Mr Sanders: So the New Statesman report, like the Daily Mail report, is inaccurate? His salary is not being subsidised by News International.

Rebekah Brooks: That is correct. They are incorrect.

Both should now be recalled to explain their answers. If the Coulson reports are true, Brooks may stand accused of misleading Parliament. Much, one suspects, will hinge on the definition of “subsidising”. But it’s worth noting, as Tom Watson has, that Coulson told the select committee in 2009 that he didn’t receive a penny from News International after he started working for the Conservatives.