Support 100 years of independent journalism.

  1. Politics
  2. Media
2 September 2010updated 27 Sep 2015 2:14am

Deafening silence on the phone-hacking scandal

Aside from the Guardian, national papers have failed to comment on revelations about the phone-tappi

By Caroline Crampton

The New York Times today unveiled the results of a five-month investigation into the News of the World phone-tapping allegations, revealing that the former editor Andy Coulson (now, of course, the Prime Minister’s media adviser) “actively encouraged” his reporter to make the interceptions.

My colleague George Eaton has covered the story in more detail but I just wanted to highlight one aspect: the findings have received very little attention from other newspapers.

Aside from the Guardian, which published a full account of the investigation, no other national paper gave it any space. The Times, the Telegraph, the Independent, the Daily Mail, the Sun and the Mirror all failed to cover the story at all. Considering that the investigation uncovers a widespread culture of phone-hacking at a major Sunday paper, with one source saying “Everyone knew. The office cat knew”, I would have thought that Fleet Street would have more to say about the low tactics employed by one of its number.

Of course, two other big stories were receiving a great deal of attention today, with further analysis of Blair’s memoirs and the resignation of William Hague’s special adviser occupying most journalists.

Sign up for The New Statesman’s newsletters Tick the boxes of the newsletters you would like to receive. Quick and essential guide to domestic and global politics from the New Statesman's politics team. The New Statesman’s global affairs newsletter, every Monday and Friday. The best of the New Statesman, delivered to your inbox every weekday morning. A handy, three-minute glance at the week ahead in companies, markets, regulation and investment, landing in your inbox every Monday morning. Our weekly culture newsletter – from books and art to pop culture and memes – sent every Friday. A weekly round-up of some of the best articles featured in the most recent issue of the New Statesman, sent each Saturday. A weekly dig into the New Statesman’s archive of over 100 years of stellar and influential journalism, sent each Wednesday. Sign up to receive information regarding NS events, subscription offers & product updates.
I consent to New Statesman Media Group collecting my details provided via this form in accordance with the Privacy Policy

But the Times front page today featured neither story. Instead, a story entitled “Hawking: God did not create the universe” dominated, revealing that Stephen Hawking has changed his mind about the possibility of divine involvement in quantum physics. Hours later, the paper’s website is still covering the reaction to this news.

For the Murdoch-owned papers included in the list above, the motivation to ignore this story isn’t hard to fathom. Just as the Times recently ignored Mark Thompson’s comments about Sky, Murdoch’s other titles will be under orders not to inflate the criticism of their sister-publication.

But the silence on the Coulson story from the rest is almost eerie. Papers are usually desperate to expose each other’s failures. Why are they holding back?