A battle with The Daily Beast

Did Tina Brown jump or was she pushed?

On 2 August 1999, under the Statue of Liberty in New York Harbour, Talk magazine held its launch party. It was “impossibly glamorous”, according to the New York Times, with a guest list that had Henry Kissinger rubbing shoulders with Queen Latifah, Madonna and Salman Rushdie. At the centre of it all was Tina Brown, the founder of Talk and serially victorious media darling.

Brown had every reason to believe that Talk would be a success: she had been editorin- chief of Tatler at the age of 25, of Vanity Fair at 31 and of the New Yorker at 39, overhauling editorial boards and boosting circulation beyond expectations each time. In the end, Talk folded after the advertising slump that followed the 9/11 attacks, but not before it had published a series of scandalous interviews, including one with Hillary Clinton in which she blamed her husband’s philandering on childhood abuse.

In 2008, after a brief spell as a talk-show host for CNBC, Brown founded the news website the Daily Beast, which was supposed to be her proof that she could win on the web as she had in print. This decision had little to do with money – the advance for her biography of Diana the previous year was, she said, “not unadjacent” to $2m – and everything to do with ambition.

However, something clearly got lost in translation from print to online. Since the Beast’s disastrous merger with the moribund Newsweek in 2010, which was repeatedly criticised in public by her business partner, Barry Diller, Brown’s illustrious career has floundered.

And, on 12 September, it seems to have come to a sudden stop with the announcement that Brown will not have her contract renewed at the Beast. She is now devoting her time to ensuring as dignified a departure as possible.

What made Brown so irritating to a horde of jealous and grudging admirers was her ability to navigate a respectable media career and at the same time intersperse it with unashamed gaudiness. The launch of Talk magazine at the foot of the Statue of Liberty was tacky and her book The Diana Chronicles was deemed not “literary enough” to befit a former editor of the  , yet she endured.

One of Brown’s most engaging talents is her absolute commitment to that antijournalistic device, the ad hominem attack. In an article she wrote for the New Statesman in 1974 about her Oxford finals, she referred to a fellow student as a “tiny self-possessed figure with wall-to-wall halitosis”.

More recently, she described the Syrian president, Bashar al-Assad, on Twitter as “a creepy, lisping, giraffe-necked liar”. Because sometimes a political attack just won’t do.

Happily for those of us who enjoy personal takedowns of malodorous students and the president of Syria, Brown won’t be retiring into obscurity. With characteristic initiative, she has established Tina Brown Live Media, an events business specialising in conferencing. Such a venture did risk leaving her with a tiny amount of leisure time – a risk that she has negated by agreeing to write a memoir, reportedly titled Media Beast.

So, we needn’t feel bad for Tina Brown, who has conquered and rebuilt so many worlds and remains as rich, well connected and happily married (to the former Sunday Times editor Harold Evans) as any lifetime media mogul could hope to be.

It is not surprising that she would leap straight from the industry that has fallen out of love with her and into another. But did she jump or was she pushed?

Tina Brown speaks at the Mandarin Oriental Hotel in her capacity as editor-in-chief of Newsweek The Daily Beast. Image: Getty
Holly Baxter is a freelance journalist who writes regularly for The Guardian and The New Statesman. She is also one half of The Vagenda and releases a book on the media in May 2014.

This article first appeared in the 23 September 2013 issue of the New Statesman, Can Miliband speak for England?

Getty
Show Hide image

Lord Sainsbury pulls funding from Progress and other political causes

The longstanding Labour donor will no longer fund party political causes. 

Centrist Labour MPs face a funding gap for their ideas after the longstanding Labour donor Lord Sainsbury announced he will stop financing party political causes.

Sainsbury, who served as a New Labour minister and also donated to the Liberal Democrats, is instead concentrating on charitable causes. 

Lord Sainsbury funded the centrist organisation Progress, dubbed the “original Blairite pressure group”, which was founded in mid Nineties and provided the intellectual underpinnings of New Labour.

The former supermarket boss is understood to still fund Policy Network, an international thinktank headed by New Labour veteran Peter Mandelson.

He has also funded the Remain campaign group Britain Stronger in Europe. The latter reinvented itself as Open Britain after the Leave vote, and has campaigned for a softer Brexit. Its supporters include former Lib Dem leader Nick Clegg and Labour's Chuka Umunna, and it now relies on grassroots funding.

Sainsbury said he wished to “hand the baton on to a new generation of donors” who supported progressive politics. 

Progress director Richard Angell said: “Progress is extremely grateful to Lord Sainsbury for the funding he has provided for over two decades. We always knew it would not last forever.”

The organisation has raised a third of its funding target from other donors, but is now appealing for financial support from Labour supporters. Its aims include “stopping a hard-left take over” of the Labour party and “renewing the ideas of the centre-left”. 

Julia Rampen is the digital news editor of the New Statesman (previously editor of The Staggers, The New Statesman's online rolling politics blog). She has also been deputy editor at Mirror Money Online and has worked as a financial journalist for several trade magazines. 

0800 7318496