John Moore
Show Hide image

The man who created the fake Tube sign explains why he did it

"We need to consider the fact that fake news isn't always fake news at the source," says John Moore.

"I wrote that at 8 o'clock on the evening and before midday the next day it had been read out in the Houses of Parliament."

John Moore, a 44-year-old doctor from Windsor, is describing the whirlwind process by which his social media response to Wednesday's Westminster attack became national news.

Moore used a Tube-sign generator on the evening after the attack to create a sign on a TfL Service Announcement board that read: "All terrorists are politely reminded that THIS IS LONDON and whatever you do to us we will drink tea and jolly well carry on thank you." Within three hours, it had just fifty shares. By the morning, it had accumulated 200. Yet by the afternoon, over 30,000 people had shared Moore's post, which was then read aloud on BBC Radio 4 and called a "wonderful tribute" by prime minister Theresa May, who at the time believed it was a genuine Underground sign. 

"I think you have to be very mindful of how powerful the internet is," says Moore, whose viral post was quickly debunked by social media users and then national newspapers such as the Guardian and the Sun. On Thursday, the online world split into two camps: those spreading the word that the sign was "fake news" and urging people not to share it, and those who said that it didn't matter that it was fake - the sentiment was what was important. 

Moore agrees with the latter camp. "I never claimed it was a real tube sign, I never claimed that at all," he says. "In my opinion the only fake news about that sign is that it has been reported as fake news. It was literally just how I was feeling at the time."

Moore was motivated to create and post the sign when he was struck by the "very British response" to the Westminster attack. "There was no sort of knee-jerk Islamaphobia, there was no dramatisation, it was all pretty much, I thought, very calm reporting," he says. "So my initial thought at the time was just a bit of pride in how London had reacted really." Though he saw other, real Tube signs online, he wanted to create his own in order to create a tribute that specifically epitomised the "very London" response. 

Yet though Moore insists he never claimed the sign was real, his caption on the image - which now has 100,800 shares - is arguably misleading. "Quintessentially British..." Moore wrote on his Facebook post, and agrees now that this was ambiguous. "It was meant to relate to the reaction that I saw in London in that day which I just thought was very calm and measured. What the sign was trying to do was capture the spirit I'd seen, so that's what I was actually talking about."

Not only did Moore not mean to mislead, he is actually shocked that anyone thought the sign was real. 

"I'm reasonably digitally savvy and I was extremely shocked that anyone thought it was real," he says, explaining that he thought everyone would be able to spot a fake after a "You ain't no muslim bruv" sign went viral after the Leytonstone Tube attack in 2015. "I thought this is an internet meme that people know isn't true and it's fine to do because this is a digital thing in a digital world."

Yet despite his intentions, Moore's sign has become the centre of debate about whether "nice" fake news is as problematic as that which was notoriously spread during the 2016 United States Presidential elections. Though Moore can understand this perspective, he ultimately feels as though the sentiment behind the sign makes it acceptable. 

"I use the word fake in inverted commas because I think fake implies the intention to deceive and there wasn't [any]... I think if the sentiment is ok then I think it is ok. I think if you were trying to be divisive and you were trying to stir up controversy or influence people's behaviour then perhaps I wouldn't have chosen that forum but I think when you're only expressing your own emotion, I think it's ok.

"The fact that it became so-called fake news was down to other people's interpretation and not down to the actual intention... So in many interesting ways you can see that fake news doesn't even have to originate from the source of the news."

Though Moore was initially "extremely shocked" at the reponse to his post, he says that on reflection he is "pretty proud". 

"I'm glad that other people, even the powers that be, found it an appropriate phrase to use," he says. "I also think social media is often denigrated as a source of evil and bad things in the world, but on occasion I think it can be used for very positive things. I think the vast majority of people who shared my post and liked my post have actually found the phrase and the sentiment useful to them, so I think we have to give social media a fair judgement at times and respect the fact it can be a source for good."

Amelia Tait is a technology and digital culture writer at the New Statesman.

Photo: Getty
Show Hide image

Cambridge Analytica and the digital war in Africa

Across the continent, UK expertise is being deployed online to sway elections and target dissidents.

Cambridge Analytica, the British political consultancy caught up in a huge scandal over its use of Facebook data, has boasted that they ran the successful campaigns of President Uhuru Kenyatta in the 2013 and 2017 Kenyan elections. In a secretly filmed video, Mark Turnbull, a managing director for Cambridge Analytica and sister company SCL Elections, told a Channel 4 News’ undercover investigative reporting team that his firm secretly stage-managed Kenyatta’s hotly contested campaigns.

“We have rebranded the entire party twice, written the manifesto, done research, analysis, messaging. I think we wrote all the speeches and we staged the whole thing – so just about every element of this candidate,” Turnbull said of his firm’s work for Kenyatta’s party.

Cambridge Analytica boasts of manipulating voters’ deepest fears and worries. Last year’s Kenyan election was dogged by vicious online propaganda targeting opposition leader Raila Odinga, with images and films playing on people’s concerns about everything from terrorism to spiralling disease. No-one knows who produced the material. Cambridge Analytica denies involvement with these toxic videos – a claim that is hard to square with the company’s boast that they “staged the whole thing.” 

In any event, Kenyatta came to power in 2013 and won a second and final term last August, defeating Odinga by 1.4 million votes.

The work of this British company is only the tip of the iceberg. Another company, the public relations firm, Bell Pottinger, has apologised for stirring up racial hostility in South Africa on behalf of former President Jacob Zuma’s alleged financiers – the Gupta family. Bell Pottinger has since gone out of business.

Some electoral manipulation has been home grown. During the 2016 South African municipal elections the African National Congress established its own media manipulations operation.

Called the “war room” it was the ANC’s own “black ops” centre. The operation ranged from producing fake posters, apparently on behalf of opposition parties, to establishing 200 fake social media “influencers”. The team launched a news site, The New South African, which claimed to be a “platform for new voices offering a different perspective of South Africa”. The propaganda branded opposition parties as vehicles for the rich and not caring for the poor.

While the ANC denied any involvement, the matter became public when the public relations consultant hired by the party went to court for the non-payment of her bill. Among the court papers was an agreement between the claimant and the ANC general manager, Ignatius Jacobs. According to the email, the war room “will require input from the GM [ANC general manager Jacobs] and Cde Nkadimeng [an ANC linked businessman] on a daily basis. The ANC must appoint a political champion who has access to approval, as this is one of the key objectives of the war room.”

Such home-grown digital dirty wars appear to be the exception, rather than the rule, in the rest of Africa. Most activities are run by foreign firms.

Ethiopia, which is now in a political ferment, has turned to an Israeli software company to attack opponents of the government. A Canadian research group, Citizens Lab, reported that Ethiopian dissidents in the US, UK, and other countries were targeted with emails containing sophisticated commercial spyware posing as Adobe Flash updates and PDF plugins.

Citizens Lab says it identified the spyware as a product known as “PC Surveillance System (PSS)”. This is a described as a “commercial spyware product offered by Cyberbit —  an Israel-based cyber security company— and marketed to intelligence and law enforcement agencies.”

This is not the first time Ethiopia has been accused of turning to foreign companies for its cyber-operations. According to Human Rights Watch, this is at least the third spyware vendor that Ethiopia has used to target dissidents, journalists and activists since 2013.

Much of the early surveillance work was reportedly carried out by the Chinese telecom giant, ZTE. More recently it has turned for more advanced surveillance technology from British, German and Italian companies. “Ethiopia appears to have acquired and used United Kingdom and Germany-based Gamma International’s FinFisher and Italy-based Hacking Team’s Remote Control System,” wrote Human Rights Watch in 2014.

Britain’s international development ministry – DFID – boasts that it not only supports good governance but provides funding to back it up. In 2017 the good governance programme had £20 million at its disposal, with an aim is to “help countries as they carry out political and economic reforms.” Perhaps the government should direct some of this funding to investigate just what British companies are up to in Africa, and the wider developing world.

Martin Plaut is a fellow at the Institute of Commonwealth Studies, University of London. He is the author of Understanding Eritrea and, with Paul Holden, the author of Who Rules South Africa?