Can Mamphela Ramphele crack South Africa’s political mould?

Coming in from the political cold will be no easy task.

Today, Mamphela Ramphele will launch a new political party – Agang SA. The launch, to be held at the Pretoria showground – now renamed the ‘Tshwane Events Centre’ - promises to be a glittering event. It will feature some of South Africa’s top musicians including Mi Casa, G Force and the Soweto String Quartet.

Dr Ramphele (she holds a medical degree) issued a press release promising: “This is a momentous week for Agang SA as we prepare for the launch of our party on Saturday. Agang offers the prospect of restoring the promise of freedom and a hope for the future that is striking a chord with people across the country.”

But this is the middle of the South African winter; appropriately enough the supporters of the new party have been asked to bring blankets. Perhaps it is a warning Dr Ramphele should take to heart herself; coming in from the political cold will be no easy task.

Agang (the word means ‘build’ in Sotho) will join a very long list of registered political parties. South Africa may have been a true democracy for just 20 years, but it has spawned a vast number of parties; 137 nationally and even more if local parties are included.

Many are tiny, with the African National Congress of President Jacob Zuma towering over them all. In the last election in 2009 the ANC won 65.9% of the vote and took 264 of the 400 seats in parliament.

So what hope for Dr Ramphele?

On the plus side, she had a long history of fighting apartheid. Some portray her as no more than a partner of the legendary Black Consciousness leader, Steve Biko, but her activism was much more than that. She led the movement’s community development programmes. The apartheid government banished her to a small town between 1977 to 1984. When apartheid ended Dr Ramphele took a success of key jobs, including Vice-Chancellor of the University of Cape Town. She later became one of four Managing Directors of the World Bank. So Dr Ramphele enters politics with credibility and experience.

All of which makes it a little difficult to understand why she is regarded with such scepticism by much of the South African media and the wider chattering classes. Her critics point to a number of weaknesses in her position.

In a searing attack on her, the commentator R W Johnson suggested that Dr Ramphele is something of a dilettante, flitting between jobs. More damagingly, he quoted several of her former colleagues as accusing her of having a dictatorial managerial style and poor judgement. “Bank insiders said that ‘within weeks’ it was clear that the Bank's President, James Wolfensohn, had made a mistake - and that he knew it. The problem was that Ramphele was too senior in the Bank ‘for anyone to cover for her’.” Johnson suggests that the World Bank was only too pleased to see the back of her, when her term was up.

Returning to South Africa from Washington, Dr Ramphele took a series of high-paid directorships and began to consider moving back into politics. Lengthy talks with Helen Zille, leader of the official opposition and her old friend from the University of Cape Town, finally collapsed in 2012. Her talks with the Democratic Alliance had made progress and Zille had even offered to stand down as party leader in favour of Dr Ramphele. But at this point Ramphele upped the ante. She insisted that the DA should be ‘dissolved’ and a new party formed. This was impossible for Zille to accept, since it would have meant all the DA’s elected representatives would have lost their seats.

Speaking in London this week, Helen Zille insisted the two women were still on good terms, but that further talks on any re-alignment of South African politics would have to wait until after the next election, due in the middle of next year.

The ANC is watching the launch of Agang with some nervousness. The new party is likely to erode its hitherto impregnable electoral position. So too could the launch of a new party by the former leader of the ANC youth league, Julius Malema. It is rumoured that Dr Ramphele has raised as much as $20 million from American backers and the ANC had already used this against her. Gwede Mantashe, ANC Secretary General, not too subtly questioned Dr Ramphele’s patriotism: “We are hoping against hope that it is not an American initiative aimed at destabilising our country. Our worry is that when this initiative was announced, the foundation was in the US. We are very much alive to concerns by Western powers that liberation movements in Africa are too powerful.”

Damaging as these jibes may be, they do not go to the heart of Agang’s potential weakness – which is Dr Ramphele herself. Despite her obvious qualities, even her supporters wonder whether she really has the stamina for the long, tortuous road ahead.  She admits this will be a novel experience. “I'm not a street fighter,” Dr Ramphele said recently. “I've always played by the rules. I'm still going to play by the rules.”

These are admirable sentiments, but South African politics can be crude, dirty and – at times – violent. Will Dr Ramphele really have the stomach for the fight?

Mamphela Ramphele. Photograph: Getty Images

Martin Plaut is a fellow at the Institute of Commonwealth Studies, University of London. With Paul Holden, he is the author of Who Rules South Africa?

Show Hide image

What it’s like to fall victim to the Mail Online’s aggregation machine

I recently travelled to Iraq at my own expense to write a piece about war graves. Within five hours of the story's publication by the Times, huge chunks of it appeared on Mail Online – under someone else's byline.

I recently returned from a trip to Iraq, and wrote an article for the Times on the desecration of Commonwealth war cemeteries in the southern cities of Amara and Basra. It appeared in Monday’s paper, and began:

“‘Their name liveth for evermore’, the engraving reads, but the words ring hollow. The stone on which they appear lies shattered in a foreign field that should forever be England, but patently is anything but.”

By 6am, less than five hours after the Times put it online, a remarkably similar story had appeared on Mail Online, the world’s biggest and most successful English-language website with 200 million unique visitors a month.

It began: “Despite being etched with the immortal line: ‘Their name liveth for evermore’, the truth could not be further from the sentiment for the memorials in the Commonwealth War Cemetery in Amara.”

The article ran under the byline of someone called Euan McLelland, who describes himself on his personal website as a “driven, proactive and reliable multi-media reporter”. Alas, he was not driven or proactive enough to visit Iraq himself. His story was lifted straight from mine – every fact, every quote, every observation, the only significant difference being the introduction of a few errors and some lyrical flights of fancy. McLelland’s journalistic research extended to discovering the name of a Victoria Cross winner buried in one of the cemeteries – then getting it wrong.

Within the trade, lifting quotes and other material without proper acknowledgement is called plagiarism. In the wider world it is called theft. As a freelance, I had financed my trip to Iraq (though I should eventually recoup my expenses of nearly £1,000). I had arranged a guide and transport. I had expended considerable time and energy on the travel and research, and had taken the risk of visiting a notoriously unstable country. Yet McLelland had seen fit not only to filch my work but put his name on it. In doing so, he also precluded the possibility of me selling the story to any other publication.

I’m being unfair, of course. McLelland is merely a lackey. His job is to repackage and regurgitate. He has no time to do what proper journalists do – investigate, find things out, speak to real people, check facts. As the astute media blog SubScribe pointed out, on the same day that he “exposed” the state of Iraq’s cemeteries McLelland also wrote stories about the junior doctors’ strike, British special forces fighting Isis in Iraq, a policeman’s killer enjoying supervised outings from prison, methods of teaching children to read, the development of odourless garlic, a book by Lee Rigby’s mother serialised in the rival Mirror, and Michael Gove’s warning of an immigration free-for-all if Britain brexits. That’s some workload.

Last year James King published a damning insider’s account of working at Mail Online for the website Gawker. “I saw basic journalism standards and ethics casually and routinely ignored. I saw other publications’ work lifted wholesale. I watched editors...publish information they knew to be inaccurate,” he wrote. “The Mail’s editorial model depends on little more than dishonesty, theft of copyrighted material, and sensationalism so absurd that it crosses into fabrication.”

Mail Online strenuously denied the charges, but there is plenty of evidence to support them. In 2014, for example, it was famously forced to apologise to George Clooney for publishing what the actor described as a bogus, baseless and “premeditated lie” about his future mother-in-law opposing his marriage to Amal Alamuddin.

That same year it had to pay a “sizeable amount” to a freelance journalist named Jonathan Krohn for stealing his exclusive account in the Sunday Telegraph of being besieged with the Yazidis on northern Iraq’s Mount Sinjar by Islamic State fighters. It had to compensate another freelance, Ali Kefford, for ripping off her exclusive interview for the Mirror with Sarah West, the first female commander of a Navy warship.

Incensed by the theft of my own story, I emailed Martin Clarke, publisher of Mail Online, attaching an invoice for several hundred pounds. I heard nothing, so emailed McLelland to ask if he intended to pay me for using my work. Again I heard nothing, so I posted both emails on Facebook and Twitter.

I was astonished by the support I received, especially from my fellow journalists, some of them household names, including several victims of Mail Online themselves. They clearly loathed the website and the way it tarnishes and debases their profession. “Keep pestering and shaming them till you get a response,” one urged me. Take legal action, others exhorted me. “Could a groundswell from working journalists develop into a concerted effort to stop the theft?” SubScribe asked hopefully.

Then, as pressure from social media grew, Mail Online capitulated. Scott Langham, its deputy managing editor, emailed to say it would pay my invoice – but “with no admission of liability”. He even asked if it could keep the offending article up online, only with my byline instead of McLelland’s. I declined that generous offer and demanded its removal.

When I announced my little victory on Facebook some journalistic colleagues expressed disappointment, not satisfaction. They had hoped this would be a test case, they said. They wanted Mail Online’s brand of “journalism” exposed for what it is. “I was spoiling for a long war of attrition,” one well-known television correspondent lamented. Instead, they complained, a website widely seen as the model for future online journalism had simply bought off yet another of its victims.