Memo to Fleet Street: it isn't just the BBC that makes mistakes

Before excoriating the BBC, the papers should recall their own recent errors.

As the feeding frenzy against the BBC continues, it’s worth remembering the UK’s public broadcaster isn’t the only organisation to sometimes make editorial mistakes. There isn’t a major national newspaper that hasn’t made serious false allegations against someone or other. Indeed, unlike in some of the examples below, the BBC at least had the good sense not to name the person it wrongly suspected of a crime, though it was naïve to think the name would not get out eventually.

Yet the BBC is attracting far more venom than any other news organisation would if it had made similar mistakes. Before Fleet Street gets too carried away with attacks on the corporation, it might want to remind itself of its similar screw-ups. As far as I know, there were no calls for "radical structural change" at any of the papers as a result of any of the following mistakes:

The Sun pins the Norwegian mass shooting on ‘Islamists’

Before we knew who had shot 77 Norwegian young people on 22 July 2011, the Sun had a guess: Islamists. Its front page referred to an ‘"al Qaeda’ massacre" while its editorial used the attacks to have a go at asylum seekers and human rights law. The paper quietly changed the editorial on its web edition when it emerged the massacre had been carried out by right-wing fanatic Anders Breivik.

The Telegraph accuses Labour conference of heckling an 11-year-old child

During this year’s Labour conference a delegate interrupted a 16-year-old explaining to the hall what she liked about the academy school she attended. The delegate had shouted out of turn: “you can do that in a comprehensive too”. On the Telegraph’s site this somehow became the Labour conference ’heckling’ an ‘11-year-old’ ‘child’, an accusation which grew into a Twitter-storm, only ending after Ed Miliband issued a statement. The paper later toned down the inaccuracies in the piece on its website but the web address for the article still reads "it-is-disgusting-for-a-labour-delegate-to-heckle-an-11-year-old-girl/" and refers to a "child".

The Guardian jumps to conclusions during the phone hacking scandal

One shocking detail of the Guardian’s investigation into phone-hacking that captured the public’s imagination was the allegation that someone working for the News of the World had deleted murdered schoolgirl Milly Dowler’s voicemails. The voicemails’ disappearance had given "hope" she was alive, the parents said. But police investigations later found no evidence to support this claim, which arguably had propelled the story to new heights. The police said the messages were "most likely" deleted automatically by the phone network after 72 hours.

The Independent wrongly accuses a politician of taking $150m from a foreign autocrat

Accusing a politician of illegally accepting $150m from a foreign autocrat to fund a political campaign is a serious claim, and the Independent accused Rachid Ghannouchi, the leader of a Tunisian political party, of doing just this. Had the allegation been made against a UK politician it would have been one of the biggest political scandals in the UK’s history, but the story passed relatively unnoticed here. Last month the paper admitted that what it said had happened had not happened, and published a small apology.

The Daily Mirror wrongly accuses Chris Jefferies of associating with paedophiles and being linked to a murder

Searching for a suspect in the murder of Joanna Yeates, the Daily Mirror and other papers settled on retired schoolmaster Christopher Jefferies. The paper accused Jefferies, who was Yeates’ landlord, of "behaving inappropriately" to schoolchildren, associating with paedophiles and being linked to a previous murder. None of this turned out to be true.

The Daily Mail wrongly accuses teacher of leading a riot which trashed Tory HQ

In the aftermath of a riot at Conservative party headquarters the Daily Mail fingered Luke Cooper, a university tutor from Brighton, as a "hardcore" organiser of the riot, which led to over 50 arrests and tens of thousands of pounds worth of damage. The Mail’s sister paper, the Evening Standard, splashed the allegations on its front page. Nearly two years later, the papers’ publisher was ordered by the High Court to pay £450,000 in costs and £60,000 in damages to Cooper, who says his reputation in education was "trashed".

The Times invents radical Islamist “control” of a North London mosque

The Queen’s Road mosque in Walthamstow is under “control” of the “ultra-Orthodox” Islamist sect Tablighi Jamaat, making it "easy prey for terrorist recruiters", the Times alleged in 2009, casting suspicion over an entire community. After being contacted by the leader of the Mosque, and some lawyers, the paper later conceded that this was not true, but not after suggesting the Mosque was a "breeding ground" for "extremists".

Billboards outside the News International buildings in Wapping advertise the Sun. Photograph: Getty Images.

Jon Stone is a political journalist. He tweets as @joncstone.

Photo: Getty Images
Show Hide image

The buck doesn't stop with Grant Shapps - and probably shouldn't stop with Lord Feldman, either

The question of "who knew what, and when?" shouldn't stop with the Conservative peer.

If Grant Shapps’ enforced resignation as a minister was intended to draw a line under the Mark Clarke affair, it has had the reverse effect. Attention is now shifting to Lord Feldman, who was joint chair during Shapps’  tenure at the top of CCHQ.  It is not just the allegations of sexual harrassment, bullying, and extortion against Mark Clarke, but the question of who knew what, and when.

Although Shapps’ resignation letter says that “the buck” stops with him, his allies are privately furious at his de facto sacking, and they are pointing the finger at Feldman. They point out that not only was Feldman the senior partner on paper, but when the rewards for the unexpected election victory were handed out, it was Feldman who was held up as the key man, while Shapps was given what they see as a relatively lowly position in the Department for International Development.  Yet Feldman is still in post while Shapps was effectively forced out by David Cameron. Once again, says one, “the PM’s mates are protected, the rest of us shafted”.

As Simon Walters reports in this morning’s Mail on Sunday, the focus is turning onto Feldman, while Paul Goodman, the editor of the influential grassroots website ConservativeHome has piled further pressure on the peer by calling for him to go.

But even Feldman’s resignation is unlikely to be the end of the matter. Although the scope of the allegations against Clarke were unknown to many, questions about his behaviour were widespread, and fears about the conduct of elections in the party’s youth wing are also longstanding. Shortly after the 2010 election, Conservative student activists told me they’d cheered when Sadiq Khan defeated Clarke in Tooting, while a group of Conservative staffers were said to be part of the “Six per cent club” – they wanted a swing big enough for a Tory majority, but too small for Clarke to win his seat. The viciousness of Conservative Future’s internal elections is sufficiently well-known, meanwhile, to be a repeated refrain among defenders of the notoriously opaque democratic process in Labour Students, with supporters of a one member one vote system asked if they would risk elections as vicious as those in their Tory equivalent.

Just as it seems unlikely that Feldman remained ignorant of allegations against Clarke if Shapps knew, it feels untenable to argue that Clarke’s defeat could be cheered by both student Conservatives and Tory staffers and the unpleasantness of the party’s internal election sufficiently well-known by its opponents, without coming across the desk of Conservative politicians above even the chair of CCHQ’s paygrade.

Stephen Bush is editor of the Staggers, the New Statesman’s political blog.