The Leveson inquiry probes. . .why the Sun is such a great newspaper

The inquiry is supposed to delve into the nastier side of tabloid journalism - but Dominic Mohan got

It was a gentle ride for Dominic Mohan, editor of the Sun, at Leveson yesterday. There were no searching questions, no awkward moments, no difficulties to speak of.

The most optimistic way of viewing the session was that it was a way of lulling other serving editors into a false sense of security before their appearances before the inquiry. Whatever the reasons, Mohan came out of it all very well. He had time to emphasise the positive contribution made by the Sun through its charitable and educational endeavours, as well as explain how the Sun was a bastion of quality journalism.

At times, Mohan slipped into well rehearsed corporate speak, turning it into an advertisement for the virtues of his newspaper -- as you'd expect he would. If you read the coverage in today's Sun you might be forgiven for thinking that the Leveson inquiry is attempting to find out why the 'super soaraway' is such a bloody great newspaper, rather than delving into the nastier side of tabloid journalism.

Stories involving anonymous sources required four separate signatures, he explained. The Sun was in constant contact with the PCC, he said. Nothing "prevented" the Sun from telling the story of Anthony Worrall Thompson being convicted of shoplifting, he said. Rupert Murdoch was a"journalist at heart" but never interfered, he insisted. An interesting choice of verb, "interfere", but there was only gentle probing.

"I've seen mistakes over the years and I've learned from them," said Mohan, quoting the example of Charlotte Church's complaint about her pregnancy being reported before she had reached 12 weeks (the PCC upheld an adjudication about the story). "As a result I have obviously not printed stories about females under 12 weeks pregnant. Last year we had a story about Dannii Minogue and they told me she was under 12 weeks and I decided not to run it."

The Mirror, though, did run it, and were censured by the PCC, despite the information already being in the "public domain" thanks to a report in the Sydney Morning Herald. If Mohan gave the impression of a newspaper that stood strong against the temptation to print such stories, that bubble was punctured only a little when he was later presented with a Sun story from 4 November last year, where the paper speculated about whether the Duchess of Cambridge may or may not have been pregnant.

"It looks like a piece of speculation about the DOC's dietary requirements," said Mohan. Which it is, although there wasn't much speculation of that nature going on. Under the headline "Something you're nut telling us, Kate?" the story wonders aloud why the Duchess might have turned down the chance to eat peanut paste while on an official engagement.

The tale is illustrated by one of those "onlookers" who so conveniently pop up at times like this, saying exactly the kind of speculative thing that fits the narrative of the story perfectly, so perfectly that you'd be hard pressed to make up a better quote. The anonymous "onlooker" -- possibly wanting their identity to be concealed for fear of reprisals from the Royal family -- was quoted as saying: "The Duchess does not have a nut allergy, nor is it like her to appear rude. The only explanation is that she is pregnant and has been told -- like many expectant mothers -- to avoid nuts."

Is there really a piece of paper somewhere in a filing cabinet at Wapping with four signatures on it, saying who that "onlooker" is? Perhaps that was an opportunity missed by Leveson, to get the Sun's editor to discuss these anonymous "friends", "sources", "onlookers" and "eyewitnesses" who pop up all the time in tabloid tales -- not just to fluff out a relatively harmless story with a startlingly perfect quote, but in more serious contexts too.

But there were no big hits, no big quotes, no errors from all this. It was the kind of dull, un-newsworthy encounter that Mohan must have been hoping for, to keep himself out of the headlines and avoid putting the Sun in the spotlight. So far, it doesn't appear that editors will be getting a rough ride at Leveson -- not yet, at least.

Patrolling the murkier waters of the mainstream media
Photo: Getty
Show Hide image

Jeremy Corbyn sat down on train he claimed was full, Virgin says

The train company has pushed back against a viral video starring the Labour leader, in which he sat on the floor.

Seats were available on the train where Jeremy Corbyn was filmed sitting on the floor, Virgin Trains has said.

On 16 August, a freelance film-maker who has been following the Labour leader released a video which showed Corbyn talking about the problems of overcrowded trains.

“This is a problem that many passengers face every day, commuters and long-distance travellers. Today this train is completely ram-packed,” he said. Is it fair that I should upgrade my ticket whilst others who might not be able to afford such a luxury should have to sit on the floor? It’s their money I would be spending after all.”

Commentators quickly pointed out that he would not have been able to claim for a first-class upgrade, as expenses rules only permit standard-class travel. Also, campaign expenses cannot be claimed back from the taxpayer. 

Today, Virgin Trains released footage of the Labour leader walking past empty unreserved seats to film his video, which took half an hour, before walking back to take another unreserved seat.

"CCTV footage taken from the train on August 11 shows Mr Corbyn and his team walked past empty, unreserved seats in coach H before walking through the rest of the train to the far end, where his team sat on the floor and started filming.

"The same footage then shows Mr Corbyn returning to coach H and taking a seat there, with the help of the onboard crew, around 45 minutes into the journey and over two hours before the train reached Newcastle.

"Mr Corbyn’s team carried out their filming around 30 minutes into the journey. There were also additional empty seats on the train (the 11am departure from King’s Cross) which appear from CCTV to have been reserved but not taken, so they were also available for other passengers to sit on."

A Virgin spokesperson commented: “We have to take issue with the idea that Mr Corbyn wasn’t able to be seated on the service, as this clearly wasn’t the case.

A spokesman for the Corbyn campaign told BuzzFeed News that the footage was a “lie”, and that Corbyn had given up his seat for a woman to take his place, and that “other people” had also sat in the aisles.

Owen Smith, Corbyn's leadership rival, tried a joke:

But a passenger on the train supported Corbyn's version of events.

Both Virgin Trains and the Corbyn campaign have been contacted for further comment.

UPDATE 17:07

A spokesperson for the Jeremy for Labour campaign commented:

“When Jeremy boarded the train he was unable to find unreserved seats, so he sat with other passengers in the corridor who were also unable to find a seat. 

"Later in the journey, seats became available after a family were upgraded to first class, and Jeremy and the team he was travelling with were offered the seats by a very helpful member of staff.

"Passengers across Britain will have been in similar situations on overcrowded, expensive trains. That is why our policy to bring the trains back into public ownership, as part of a plan to rebuild and transform Britain, is so popular with passengers and rail workers.”

A few testimonies from passengers who had their photos taken with Corbyn on the floor can be found here