Is Sky News biased against Labour?

No, is the short answer. Balls and Prescott are wrong.

During my period as a producer at Sky News, between 2005 and 2007, I used to answer the question, "Where do you work?" from members of my wife's family in the United States with the line: "A channel called Sky News. It's the British equivalent of Fox News."

What I meant, of course, was that Sky News is, like Fox News, a 24-hour rolling news channel, available on satellite and via cable, and part of Rupert Murdoch's global media empire. But in style and in substance, of course, it is nothing like the pro-war, pro-Republican, pro-Palin Fox News Channel (FNC).

For a start, we have Ofcom (which the Tories want to abolish!) and Ofcom would never allow such blatant, on-air bias in this country (God bless Ofcom!). Indeed, I defy you to find me a single anchor or reporter on Sky News who bears even a passing ideological resemblance to Bill O'Reilly, Glenn Beck or Sean Hannity.

But the Labour Party and some of its more credulous supporters seem to be insinuating -- or, in the case of Ed Balls and John Prescott, explicitly claiming -- that Sky News has a pro-Tory, anti-Labour bias.

Here's what the Children's Secretary said to me in his constituency on Saturday:

I travel to Yorkshire on the day the Guardian has endorsed the Liberal Democrats and the Times the Conservatives. Are the media united against a Labour victory? "The BBC has fought valiantly to be fair and balanced, but Sky News and most of the newspapers are deeply partisan." He criticises the Murdoch-owned broadcaster and the right-wing press again later in the interview. "This election is much more open than the newspapers and Sky News suggest. The polls are very tight."

And here is John Prescott, on the Guardian's Comment is Free, in the immediate wake of "Bigotgate":

Yet again, the dying Murdoch empire is doing all it can to influence a British election . . . But today, the Murdoch family reached a new low in their desperate attempt to turn the election for the Tories. News International's Sky News broadcast a private conversation between Gordon and his staff . . . What Murdoch's Sky News did today was just as bad as his paper's phone-hacking. It was a breach of privacy. It was underhand. And it was done in the pursuit of ratings and political influence.

This is absurd. Yes, Sky News broadcast the conversation in "pursuit of ratings". That's a given. And, I should add, you could argue that there was also a genuine public interest defence. Also, does anyone honestly believe ITV News wouldn't have done the same?

But to accuse Sky News of pursuing "political influence" is a desperate claim. There is no evidence whatsoever to suggest there is a co-ordinated anti-Labour, pro-Conservative campaign on the part of Sky News. John Ryley, the Sky News boss, Chris Birkett, his executive editor, and Jonathan Levy, the head of the broadcaster's political unit in Millbank -- all of whom I consider friends of mine -- are not Tories, and, if they are, they've done a damn fine job of hiding it from me and countless others.

Adam Boulton, meanwhile, is the semi-sympathetic biographer of Tony Blair -- and married to Blair's former "gatekeeper", Anji Hunter. Oh, and to those of you who have never worked in a TV newsroom, let me be very clear: Rupert Murdoch doesn't ring up each evening to discuss and decide the running orders with Messrs Ryley and Birkett. In fact, in my two years at Sky News HQ in Isleworth, Middlesex, Murdoch Sr physically turned up just once -- and, that too, to open a new building, not to pontificate on day-to-day editorial matters.

Labour critics of Sky News might point to last night's events at Methodist Central Hall, where Gordon Brown gave perhaps the best speech of the campaign so far, while Sky News chose to cover the lone anti-nuclear protester, rather than the speech itself and the impressive performance from the PM. It was a bad decision -- but again, in my view, this reflects Sky's sensationalist and perhaps understandable desire for ratings, upsets, gaffes and "incidents", rather than an explicit, pre-planned, anti-Brown agenda.

Left-wing conspiracy theorists can sleep in peace. The Sun is fighting a partisan, pro-Cameron, ant-Brown campaign. So, too, is the Times, with its propagandistic picture of Sam Cam lying in Dave's arms on its front page today. But Sky News remains, as far as I can see, free of party political bias.

All you could accuse it of -- maybe! -- is being part of a wider British press pack that has gullibly, lazily and perhaps subconsciously bought David Cameron's guff about change, momentum and inevitablility. If that's the case, the the BBC is equally guilty. But I repeat: Sky News is not the Sun. To compare the two is just silly.

Mehdi Hasan is a contributing writer for the New Statesman and the co-author of Ed: The Milibands and the Making of a Labour Leader. He was the New Statesman's senior editor (politics) from 2009-12.

Getty Images.
Show Hide image

The problems with ending encryption to fight terrorism

Forcing tech firms to create a "backdoor" to access messages would be a gift to cyber-hackers.

The UK has endured its worst terrorist atrocity since 7 July 2005 and the threat level has been raised to "critical" for the first time in a decade. Though election campaigning has been suspended, the debate over potential new powers has already begun.

Today's Sun reports that the Conservatives will seek to force technology companies to hand over encrypted messages to the police and security services. The new Technical Capability Notices were proposed by Amber Rudd following the Westminster terrorist attack and a month-long consultation closed last week. A Tory minister told the Sun: "We will do this as soon as we can after the election, as long as we get back in. The level of threat clearly proves there is no more time to waste now. The social media companies have been laughing in our faces for too long."

Put that way, the plan sounds reasonable (orders would be approved by the home secretary and a senior judge). But there are irrefutable problems. Encryption means tech firms such as WhatsApp and Apple can't simply "hand over" suspect messages - they can't access them at all. The technology is designed precisely so that conversations are genuinely private (unless a suspect's device is obtained or hacked into). Were companies to create an encryption "backdoor", as the government proposes, they would also create new opportunities for criminals and cyberhackers (as in the case of the recent NHS attack).

Ian Levy, the technical director of the National Cyber Security, told the New Statesman's Will Dunn earlier this year: "Nobody in this organisation or our parent organisation will ever ask for a 'back door' in a large-scale encryption system, because it's dumb."

But there is a more profound problem: once created, a technology cannot be uninvented. Should large tech firms end encryption, terrorists will merely turn to other, lesser-known platforms. The only means of barring UK citizens from using the service would be a Chinese-style "great firewall", cutting Britain off from the rest of the internet. In 2015, before entering the cabinet, Brexit Secretary David Davis warned of ending encryption: "Such a move would have had devastating consequences for all financial transactions and online commerce, not to mention the security of all personal data. Its consequences for the City do not bear thinking about."

Labour's manifesto pledged to "provide our security agencies with the resources and the powers they need to protect our country and keep us all safe." But added: "We will also ensure that such powers do not weaken our individual rights or civil liberties". The Liberal Democrats have vowed to "oppose Conservative attempts to undermine encryption."

But with a large Conservative majority inevitable, according to polls, ministers will be confident of winning parliamentary support for the plan. Only a rebellion led by Davis-esque liberals is likely to stop them.

George Eaton is political editor of the New Statesman.

0800 7318496