The Murdoch-Cameron deal

What Murdoch can expect in return for the Sun's support of the Tory leader

How did David Cameron, a man until recently regarded by Rupert Murdoch as a "lightweight", convince one of the media mogul's most cherished papers, the Sun, to support him?

Initially the News Corporation head, fond of the days when Margaret Thatcher's cabinet contained "more old Estonians than Old Etonians", was highly sceptical of the upper-class Cameron.

Appearing on The Charlie Rose Show in July 2006, Murdoch was asked, "What do you think of David Cameron?" His contemptuous reply was: "Not much." Conversely, he was highly impressed by Gordon Brown and admired his intellect, his work ethic and his Presbyterian conscience.

As Michael Wolff, the author of the Murdoch biography The Man Who Owns the News, noted during this period: "Murdoch continues to like Gordon Brown -- he might be the Labour Prime Minister, but he's conservative, particularly in the Murdoch sense of no pretence, no frills."

So what changed? The most obvious answer is Cameron's poll ratings. Murdoch may present himself as a contrarian who relishes every opportunity to defy "the establishment" but politically he has always followed rather than led public opinion.

Then there's the BBC. As I first noted in the aftermath of James Murdoch's broadside against the corporation, the family has become increasingly obsessed with curtailing the BBC's "chilling" expansion.

Under Cameron's leadership, the Tories have already demonstrated their willingness to challenge the successive licence-fee increases the world's largest broadcaster has enjoyed under Labour. In May, parliament voted on a Tory proposal to freeze the licence fee, with Cameron arguing that during the recession the BBC needed to do "more with less".

The proposal made little political impact and was easily defeated by 334-156 votes, but it set an important precedent.

Even more significant is Cameron's pledge to abolish Ofcom. On 26 July the media regulator announced that it would force the Murdoch-owned BSkyB to cap the cost of its premium sports and film channels, potentially making them available on new platforms such as BT Vision. Sky retaliated by promising to use all legal avenues available to challenge the ruling.

Just ten days later, in a surprise speech, Cameron promised that, under a Conservative government, "Ofcom as we know it will cease to exist".

Finally, it is clear that it was James Murdoch, who oversees the European and Asian corners of his father's empire, who pushed hardest for the declaration in favour of Cameron. Lord Mandelson may not have been far from the truth when he claimed last night that Murdoch Sr "was a little surprised and disappointed" by the decision.

As Wolff wrote in 2008: "[T]hen there is James's infatuation with David Cameron, the Tories' cool, glam former PR guy, whom Murdoch knew he was, however begrudgingly, going to have to accept."

It's no coincidence that the Sun's endorsement of Cameron was notably more qualified than its declaration for Blair. The Conservative leader is likely to have to offer further guarantees to keep the paper onside.

George Eaton is political editor of the New Statesman.

Show Hide image

It's Gary Lineker 1, the Sun 0

The football hero has found himself at the heart of a Twitter storm over the refugee children debate.

The Mole wonders what sort of topsy-turvy universe we now live in where Gary Lineker is suddenly being called a “political activist” by a Conservative MP? Our favourite big-eared football pundit has found himself in a war of words with the Sun newspaper after wading into the controversy over the age of the refugee children granted entry into Britain from Calais.

Pictures published earlier this week in the right-wing press prompted speculation over the migrants' “true age”, and a Tory MP even went as far as suggesting that these children should have their age verified by dental X-rays. All of which leaves your poor Mole with a deeply furrowed brow. But luckily the British Dental Association was on hand to condemn the idea as unethical, inaccurate and inappropriate. Phew. Thank God for dentists.

Back to old Big Ears, sorry, Saint Gary, who on Wednesday tweeted his outrage over the Murdoch-owned newspaper’s scaremongering coverage of the story. He smacked down the ex-English Defence League leader, Tommy Robinson, in a single tweet, calling him a “racist idiot”, and went on to defend his right to express his opinions freely on his feed.

The Sun hit back in traditional form, calling for Lineker to be ousted from his job as host of the BBC’s Match of the Day. The headline they chose? “Out on his ears”, of course, referring to the sporting hero’s most notable assets. In the article, the tabloid lays into Lineker, branding him a “leftie luvvie” and “jug-eared”. The article attacked him for describing those querying the age of the young migrants as “hideously racist” and suggested he had breached BBC guidelines on impartiality.

All of which has prompted calls for a boycott of the Sun and an outpouring of support for Lineker on Twitter. His fellow football hero Stan Collymore waded in, tweeting that he was on “Team Lineker”. Leading the charge against the Murdoch-owned title was the close ally of Labour leader Jeremy Corbyn and former Channel 4 News economics editor, Paul Mason, who tweeted:

Lineker, who is not accustomed to finding himself at the centre of such highly politicised arguments on social media, responded with typical good humour, saying he had received a bit of a “spanking”.

All of which leaves the Mole with renewed respect for Lineker and an uncharacteristic desire to watch this weekend’s Match of the Day to see if any trace of his new activist persona might surface.


I'm a mole, innit.