The Times admission about computer hacking

But were the results of computer hacking used in any published story?

Over the course of four witness statements to the Leveson inquiry, the Times has disclosed that there was an incident of attempted computer hacking in 2009. The extracts of the statements are at my Jack of Kent blog. (It is important to emphasise that the computer hacking -- or attempt at hacking -- was not authorised by the Times. It was a lone reporter.)

From the formal witness statements -- all prepared for and approved by senior managers and lawyers at the Times -- the following details have now been placed into the public domain: there was a computer hacking incident in 2009; the reporter was male; the computer hacking was in the form of unauthorised access to an email account; a disciplinary process was commenced after concerns from the newsroom; the reporter admitted the unauthorised access during the disciplinary process; it was held that there was no public interest in the attempted hacking; the incident was held to be "professional misconduct" and the reporter was disciplined; and the reporter is no longer with the business having been dismissed on an unrelated matter.

There is already speculation over the identity of the reporter. But to a large extent, the actual identity may not be important. What would be interesting to know is whether any fruits of the attempted or actual computer hacking were used in any published story by the Times. On that one point there is currently no information.

 

David Allen Green is legal correspondent of the New Statesman

David Allen Green is legal correspondent of the New Statesman and author of the Jack of Kent blog.

His legal journalism has included popularising the Simon Singh libel case and discrediting the Julian Assange myths about his extradition case.  His uncovering of the Nightjack email hack by the Times was described as "masterly analysis" by Lord Justice Leveson.

David is also a solicitor and was successful in the "Twitterjoketrial" appeal at the High Court.

(Nothing on this blog constitutes legal advice.)

Getty
Show Hide image

Lord Sainsbury pulls funding from Progress and other political causes

The longstanding Labour donor will no longer fund party political causes. 

Centrist Labour MPs face a funding gap for their ideas after the longstanding Labour donor Lord Sainsbury announced he will stop financing party political causes.

Sainsbury, who served as a New Labour minister and also donated to the Liberal Democrats, is instead concentrating on charitable causes. 

Lord Sainsbury funded the centrist organisation Progress, dubbed the “original Blairite pressure group”, which was founded in mid Nineties and provided the intellectual underpinnings of New Labour.

The former supermarket boss is understood to still fund Policy Network, an international thinktank headed by New Labour veteran Peter Mandelson.

He has also funded the Remain campaign group Britain Stronger in Europe. The latter reinvented itself as Open Britain after the Leave vote, and has campaigned for a softer Brexit. Its supporters include former Lib Dem leader Nick Clegg and Labour's Chuka Umunna, and it now relies on grassroots funding.

Sainsbury said he wished to “hand the baton on to a new generation of donors” who supported progressive politics. 

Progress director Richard Angell said: “Progress is extremely grateful to Lord Sainsbury for the funding he has provided for over two decades. We always knew it would not last forever.”

The organisation has raised a third of its funding target from other donors, but is now appealing for financial support from Labour supporters. Its aims include “stopping a hard-left take over” of the Labour party and “renewing the ideas of the centre-left”. 

Julia Rampen is the digital news editor of the New Statesman (previously editor of The Staggers, The New Statesman's online rolling politics blog). She has also been deputy editor at Mirror Money Online and has worked as a financial journalist for several trade magazines. 

0800 7318496