A new kind of dictatorship

The editor-in-chief of the opposition <em>al-Mada</em> newspaper recalls the years of exile and how disillusionment set in after the 2003 invasion, and expresses his fears for freedom of the press.

After 30 years or so of roaming in exile, moving from Lebanon to Cyprus, then Damascus, Syria, and landing at last in London, I returned to Iraq just two years ago. A decade earlier, it had seemed as if it would never be possible for a dissident like myself to make such a return to Baghdad. I just wanted to resettle in Baghdad, the city where I had the best years of my young life, four at the university and eight working in the non-state media for Tariq al-Shaab, a leftist daily newspaper that was shut down by the Saddam Hussein regime in 1979.

I still recall the day in July 1980 when I had to flee Baghdad in a coach travelling to Syria. From that moment, Baghdad became merely an image and memory. My second encounter with the city occurred a few weeks after the fall of Saddam Hussein’s regime. Seeing my home again should have been a source of joy. In reality, it was a shock.

Baghdad was in ruins after three wars and 25 years of a brutal dictatorship. When I got back to London after that saddening visit, friends asked how I had found Baghdad. I answered: “The Baghdad I left was a glamorous woman in the heyday of her youth; now she is an aged creature on her deathbed.”

I imagined that Baghdad would rejuvenate itself within a few years. Like many fellow exiles, I thought the presence of international forces led by the US would help restore normal conditions in Iraq. Now, ten years on, it seems that Iraq will require another ten years to recover, given the carnage it has witnessed over the past decade.

The sectarian civil war that erupted in 2006 stretched well into 2008 and continues today by other means, in the form of a sharp struggle between the various political factions. Demonstrations against the government in the western, mostly Sunni Arab parts of the country are ongoing. After the invasion, the United States and its allies, notably the UK, initiated a flawed political process that was never going to suit Iraq.

In the post-Saddam restructuring, power was to be distributed along communal lines, reducing Iraq to three blocs – Shias, Sunnis and Kurds – with each bloc represented according to its relative demographic weight. The Sunnis did not accept this and boycotted the US- and UK-led political process.

For years, the occupying forces could not find anyone with any weight to represent the Sunnis and the Sunni boycott led to marginalisation. Some opted for insurgency, at a very high price. As the Sunni politicians who agreed to take part in the political process had little influence among their constituents, the Shias and Kurds, backed by the US/UK alliance, sought to tighten their grip on the reins of power.

A precarious situation ensued. Leaders of the Shia Islamic parties, who were now in command of a large parliamentary bloc, began to monopolise power and marginalised the rest, including the Kurds. Shia leaders and communities continue to view Sunni representatives in the political process with suspicion, depicting them as Ba’athists, on the grounds that either they were members of the deposed ruling Ba’ath Party or they did business/had interests in common with it. The ruling Shia political leaders act as if Iraq is their private property and deal with the Sunnis and Kurds as minorities to be subsumed under majority rule. It is the same old ethos of Saddam Hussein and his Ba’ath Party. The incumbent Shia leaders do not seem to realise that Iraq is not a unitary state, but rather a federal and decentralised polity. Nor do they seem to realise that not only does democracy ensure majority rule, it also guarantees the rights of minorities.

After the United States occupied Iraq, it started to dismantle state institutions under the pretext of de-Ba’athification. The resulting vacuum led to chaos and rendered the reconstruction of state institutions even more difficult. The Iraqis needed a chance to establish a new and stable state but the US played a damaging role. For instance, it was American diplomats who oversaw the writing of the country’s new constitution, a process that should have been handed over to constitutional jurists. The Sunni representatives refused to participate in the drafting of the legislation or in the referendum to approve it. The Americans applied pressure to speed up the process.

To silence the criticism, the US included a clause in the text of the basic law allowing amendments within six months. A parliamentary committee prepared the required changes but these have never been submitted to the Iraqi parliament.

The loopholes in the constitution were described as a “minefield” by the prime minister, Nouri al-Maliki, just 15 months ago. The civil war of 2006-2008 was sparked by the explosion of some of these mines, and so were the current demonstrations in the western Sunni provinces. Yet al-Maliki took advantage of the loopholes, shortcomings and vague articles to enhance his personal, extra-constitutional power and to weaken the power of the parliament, the judiciary and independent or civil society bodies.

Ultimately, al-Maliki and his Dawa Party have managed to create a new kind of dictatorship. This is a curse not only to the Sunnis, or the Kurds, or the swaths of Shias, but to the country as a whole.

As an editor and columnist of al-Mada, a critical, oppositional newspaper in Iraq, I am given considerable editorial freedom, and there is certainly no shortage of subjects to cover. I am, however, concerned about the freedom of the press.

Fortunately, a draft anti-media law has now been reversed, much to the relief of my colleagues and peers. Journalism is a dangerous business, and yet the level of hazards is hardly higher than the tension about the car bombs and assassinations that continue to plague the people of Iraq.

Adnan Hussein is the editor-in-chief and deputy director of al-Mada newspaper

US Marines chain the head of a statue of Saddam Hussein before pulling it down. Photograph: Getty Images

This article first appeared in the 18 February 2013 issue of the New Statesman, Iraq: ten years on

Show Hide image

What it’s like to fall victim to the Mail Online’s aggregation machine

I recently travelled to Iraq at my own expense to write a piece about war graves. Within five hours of the story's publication by the Times, huge chunks of it appeared on Mail Online – under someone else's byline.

I recently returned from a trip to Iraq, and wrote an article for the Times on the desecration of Commonwealth war cemeteries in the southern cities of Amara and Basra. It appeared in Monday’s paper, and began:

“‘Their name liveth for evermore’, the engraving reads, but the words ring hollow. The stone on which they appear lies shattered in a foreign field that should forever be England, but patently is anything but.”

By 6am, less than five hours after the Times put it online, a remarkably similar story had appeared on Mail Online, the world’s biggest and most successful English-language website with 200 million unique visitors a month.

It began: “Despite being etched with the immortal line: ‘Their name liveth for evermore’, the truth could not be further from the sentiment for the memorials in the Commonwealth War Cemetery in Amara.”

The article ran under the byline of someone called Euan McLelland, who describes himself on his personal website as a “driven, proactive and reliable multi-media reporter”. Alas, he was not driven or proactive enough to visit Iraq himself. His story was lifted straight from mine – every fact, every quote, every observation, the only significant difference being the introduction of a few errors and some lyrical flights of fancy. McLelland’s journalistic research extended to discovering the name of a Victoria Cross winner buried in one of the cemeteries – then getting it wrong.

Within the trade, lifting quotes and other material without proper acknowledgement is called plagiarism. In the wider world it is called theft. As a freelance, I had financed my trip to Iraq (though I should eventually recoup my expenses of nearly £1,000). I had arranged a guide and transport. I had expended considerable time and energy on the travel and research, and had taken the risk of visiting a notoriously unstable country. Yet McLelland had seen fit not only to filch my work but put his name on it. In doing so, he also precluded the possibility of me selling the story to any other publication.

I’m being unfair, of course. McLelland is merely a lackey. His job is to repackage and regurgitate. He has no time to do what proper journalists do – investigate, find things out, speak to real people, check facts. As the astute media blog SubScribe pointed out, on the same day that he “exposed” the state of Iraq’s cemeteries McLelland also wrote stories about the junior doctors’ strike, British special forces fighting Isis in Iraq, a policeman’s killer enjoying supervised outings from prison, methods of teaching children to read, the development of odourless garlic, a book by Lee Rigby’s mother serialised in the rival Mirror, and Michael Gove’s warning of an immigration free-for-all if Britain brexits. That’s some workload.

Last year James King published a damning insider’s account of working at Mail Online for the website Gawker. “I saw basic journalism standards and ethics casually and routinely ignored. I saw other publications’ work lifted wholesale. I watched editors...publish information they knew to be inaccurate,” he wrote. “The Mail’s editorial model depends on little more than dishonesty, theft of copyrighted material, and sensationalism so absurd that it crosses into fabrication.”

Mail Online strenuously denied the charges, but there is plenty of evidence to support them. In 2014, for example, it was famously forced to apologise to George Clooney for publishing what the actor described as a bogus, baseless and “premeditated lie” about his future mother-in-law opposing his marriage to Amal Alamuddin.

That same year it had to pay a “sizeable amount” to a freelance journalist named Jonathan Krohn for stealing his exclusive account in the Sunday Telegraph of being besieged with the Yazidis on northern Iraq’s Mount Sinjar by Islamic State fighters. It had to compensate another freelance, Ali Kefford, for ripping off her exclusive interview for the Mirror with Sarah West, the first female commander of a Navy warship.

Incensed by the theft of my own story, I emailed Martin Clarke, publisher of Mail Online, attaching an invoice for several hundred pounds. I heard nothing, so emailed McLelland to ask if he intended to pay me for using my work. Again I heard nothing, so I posted both emails on Facebook and Twitter.

I was astonished by the support I received, especially from my fellow journalists, some of them household names, including several victims of Mail Online themselves. They clearly loathed the website and the way it tarnishes and debases their profession. “Keep pestering and shaming them till you get a response,” one urged me. Take legal action, others exhorted me. “Could a groundswell from working journalists develop into a concerted effort to stop the theft?” SubScribe asked hopefully.

Then, as pressure from social media grew, Mail Online capitulated. Scott Langham, its deputy managing editor, emailed to say it would pay my invoice – but “with no admission of liability”. He even asked if it could keep the offending article up online, only with my byline instead of McLelland’s. I declined that generous offer and demanded its removal.

When I announced my little victory on Facebook some journalistic colleagues expressed disappointment, not satisfaction. They had hoped this would be a test case, they said. They wanted Mail Online’s brand of “journalism” exposed for what it is. “I was spoiling for a long war of attrition,” one well-known television correspondent lamented. Instead, they complained, a website widely seen as the model for future online journalism had simply bought off yet another of its victims.