Is Sky News biased against Labour?

No, is the short answer. Balls and Prescott are wrong.

During my period as a producer at Sky News, between 2005 and 2007, I used to answer the question, "Where do you work?" from members of my wife's family in the United States with the line: "A channel called Sky News. It's the British equivalent of Fox News."

What I meant, of course, was that Sky News is, like Fox News, a 24-hour rolling news channel, available on satellite and via cable, and part of Rupert Murdoch's global media empire. But in style and in substance, of course, it is nothing like the pro-war, pro-Republican, pro-Palin Fox News Channel (FNC).

For a start, we have Ofcom (which the Tories want to abolish!) and Ofcom would never allow such blatant, on-air bias in this country (God bless Ofcom!). Indeed, I defy you to find me a single anchor or reporter on Sky News who bears even a passing ideological resemblance to Bill O'Reilly, Glenn Beck or Sean Hannity.

But the Labour Party and some of its more credulous supporters seem to be insinuating -- or, in the case of Ed Balls and John Prescott, explicitly claiming -- that Sky News has a pro-Tory, anti-Labour bias.

Here's what the Children's Secretary said to me in his constituency on Saturday:

I travel to Yorkshire on the day the Guardian has endorsed the Liberal Democrats and the Times the Conservatives. Are the media united against a Labour victory? "The BBC has fought valiantly to be fair and balanced, but Sky News and most of the newspapers are deeply partisan." He criticises the Murdoch-owned broadcaster and the right-wing press again later in the interview. "This election is much more open than the newspapers and Sky News suggest. The polls are very tight."

And here is John Prescott, on the Guardian's Comment is Free, in the immediate wake of "Bigotgate":

Yet again, the dying Murdoch empire is doing all it can to influence a British election . . . But today, the Murdoch family reached a new low in their desperate attempt to turn the election for the Tories. News International's Sky News broadcast a private conversation between Gordon and his staff . . . What Murdoch's Sky News did today was just as bad as his paper's phone-hacking. It was a breach of privacy. It was underhand. And it was done in the pursuit of ratings and political influence.

This is absurd. Yes, Sky News broadcast the conversation in "pursuit of ratings". That's a given. And, I should add, you could argue that there was also a genuine public interest defence. Also, does anyone honestly believe ITV News wouldn't have done the same?

But to accuse Sky News of pursuing "political influence" is a desperate claim. There is no evidence whatsoever to suggest there is a co-ordinated anti-Labour, pro-Conservative campaign on the part of Sky News. John Ryley, the Sky News boss, Chris Birkett, his executive editor, and Jonathan Levy, the head of the broadcaster's political unit in Millbank -- all of whom I consider friends of mine -- are not Tories, and, if they are, they've done a damn fine job of hiding it from me and countless others.

Adam Boulton, meanwhile, is the semi-sympathetic biographer of Tony Blair -- and married to Blair's former "gatekeeper", Anji Hunter. Oh, and to those of you who have never worked in a TV newsroom, let me be very clear: Rupert Murdoch doesn't ring up each evening to discuss and decide the running orders with Messrs Ryley and Birkett. In fact, in my two years at Sky News HQ in Isleworth, Middlesex, Murdoch Sr physically turned up just once -- and, that too, to open a new building, not to pontificate on day-to-day editorial matters.

Labour critics of Sky News might point to last night's events at Methodist Central Hall, where Gordon Brown gave perhaps the best speech of the campaign so far, while Sky News chose to cover the lone anti-nuclear protester, rather than the speech itself and the impressive performance from the PM. It was a bad decision -- but again, in my view, this reflects Sky's sensationalist and perhaps understandable desire for ratings, upsets, gaffes and "incidents", rather than an explicit, pre-planned, anti-Brown agenda.

Left-wing conspiracy theorists can sleep in peace. The Sun is fighting a partisan, pro-Cameron, ant-Brown campaign. So, too, is the Times, with its propagandistic picture of Sam Cam lying in Dave's arms on its front page today. But Sky News remains, as far as I can see, free of party political bias.

All you could accuse it of -- maybe! -- is being part of a wider British press pack that has gullibly, lazily and perhaps subconsciously bought David Cameron's guff about change, momentum and inevitablility. If that's the case, the the BBC is equally guilty. But I repeat: Sky News is not the Sun. To compare the two is just silly.

Mehdi Hasan is a contributing writer for the New Statesman and the co-author of Ed: The Milibands and the Making of a Labour Leader. He was the New Statesman's senior editor (politics) from 2009-12.

Getty
Show Hide image

The joy of only winning once: why England should be proud of 1966

We feel the glory of that triumphant moment, 50 years ago, all the more because of all the other occasions when we have failed to win.

There’s a phrase in football that I really hate. It used to be “Thirty years of hurt”. Each time the England team crashes out of a major tournament it gets regurgitated with extra years added. Rather predictably, when England lost to Iceland in Euro 2016, it became “Fifty years of hurt”. We’ve never won the European Championship and in 17 attempts to win the World Cup we have only won once. I’m going to tell you why that’s a record to cherish.

I was seven in 1966. Our telly was broken so I had to watch the World Cup final with a neighbour. I sat squeezed on my friend Colin’s settee as his dad cheered on England with phrases like “Sock it to them Bobby”, as old fashioned now as a football rattle. When England took the lead for the second time I remember thinking, what will it feel like, when we English are actually Champions of the World. Not long after I knew. It felt good.

Wembley Stadium, 30 July 1966, was our only ever World Cup win. But let’s imagine what it would be like if, as with our rivals, we’d won it many times? Brazil have been World Champions on five occasions, Germany four, and Italy four. Most England fans would be “over the moon” if they could boast a similarly glorious record. They’re wrong. I believe it’s wonderful that we’ve only triumphed once. We all share that one single powerful memory. Sometimes in life less is definitely more.

Something extraordinary has happened. Few of us are even old enough to remember, but somehow, we all know everything that happened that day. Even if you care little about the beautiful game, I’m going to bet that you can recall as many as five iconic moments from 50 years ago. You will have clearly in your mind the BBC commentator Kenneth Wolstenholme’s famous lines, as Geoff Hurst tore down the pitch to score his hat-trick: “Some people are on the pitch. They think it’s all over. It is now”. And it was. 4 - 2 to England against West Germany. Thirty minutes earlier the Germans had equalised in the dying moments of the second half to take the game to extra time.

More drama we all share: Geoff Hurst’s second goal. Or the goal that wasn’t, as technology has since, I think, conclusively proved. The shot that crashed off the cross bar and did or didn’t cross the line. Of course, even if you weren’t alive at the time, you will know that the linesman, one Tofiq Bakhramov, from Azerbaijan (often incorrectly referred to as “Russian”) could speak not a word of English, signalled it as a goal.

Then there’s the England Captain, the oh-so-young and handsome Bobby Moore. The very embodiment of the era. You can picture him now wiping his muddy hands on his white shorts before he shakes hands with a youthful Queen Elizabeth. Later you see him lifted aloft by his team mates holding the small golden Jules Rimet trophy.

How incredible, how simply marvellous that as a nation we share such golden memories. How sad for the Brazilians and Germans. Their more numerous triumphs are dissipated through the generations. In those countries each generation will remember each victory but not with the intensity with which we English still celebrate 1966. It’s as if sex was best the first time. The first cut is the deepest.

On Colin’s dad’s TV the pictures were black and white and so were the flags. Recently I looked at the full colour Pathe newsreel of the game. It’s the red, white and blue of the Union Jack that dominates. The red cross of Saint George didn’t really come into prominence until the Nineties. The left don’t like flags much, unless they’re “deepest red”. Certainly not the Union Flag. It smacks of imperialism perhaps. In 1966 we didn’t seem to know if we were English or British. Maybe there was, and still is, something admirable and casual about not knowing who we are or what is our proper flag. 

Twelve years later I’m in Cuba at the “World Festival of Youth” – the only occasion I’ve represented my country. It was my chance to march into a stadium under my nation’s flag. Sadly, it never happened as my fellow delegates argued for hours over what, if any, flag we British should walk behind. The delegation leaders – you will have heard of them now, but they were young and unknown then – Peter Mandelson, Trevor Phillips and Charles Clarke, had to find a way out of this impasse. In the end, each delegation walked into the stadium behind their flag, except the British. Poor Mandelson stood alone for hours holding Union Jack, sweltering in the tropical sun. No other country seemed to have a problem with their flag. I guess theirs speak of revolution; ours of colonialism.

On Saturday 30 July BBC Radio 2 will commemorate the 50th anniversary of the 1966 World Cup Final, live from Wembley Arena. Such a celebration is only possible because on 16 occasions we failed to win that trophy. Let’s banish this idea of “Fifty years of hurt” once and for all and embrace the joy of only winning once.

Phil Jones edits the Jeremy Vine Show on BBC Radio 2. On Saturday 30 July the station celebrates the 50th anniversary of the 1966 World Cup Final live from Wembley Arena, telling the story of football’s most famous match, minute by minuteTickets are available from: www.wc66.org