Support 100 years of independent journalism.

  1. Politics
  2. Media
22 December 2015

The Sun is forced to print a front-page apology to Jeremy Corbyn

The tabloid loses a row over its headline “Labour hypocrite: Leftie who hates the Royals WILL kiss Queen’s hand to grab £6.2m”.

By Media Mole

On 15 September, The Sun ran a front-page story screaming: “Labour hypocrite: Leftie who hates the Royals WILL kiss Queen’s hand to grab £6.2m”. It was illustrated with a picture of Jeremy Corbyn wearing a jester’s hat.

Here it is in all its glory:

Photos: Twitter/@suttonnick

The Sun has since been ordered by the press standards watchdog, IPSO, to publish a front-page apology for the false claim that the Labour leader would only join the Privy Council to secure state funding for his party.

Select and enter your email address Quick and essential guide to domestic and global politics from the New Statesman's politics team. A weekly newsletter helping you fit together the pieces of the global economic slowdown. The New Statesman’s global affairs newsletter, every Monday and Friday. The best of the New Statesman, delivered to your inbox every weekday morning. The New Statesman’s weekly environment email on the politics, business and culture of the climate and nature crises - in your inbox every Thursday. Our weekly culture newsletter – from books and art to pop culture and memes – sent every Friday. A weekly round-up of some of the best articles featured in the most recent issue of the New Statesman, sent each Saturday. A newsletter showcasing the finest writing from the ideas section and the NS archive, covering political ideas, philosophy, criticism and intellectual history - sent every Wednesday. Sign up to receive information regarding NS events, subscription offers & product updates.
  • Administration / Office
  • Arts and Culture
  • Board Member
  • Business / Corporate Services
  • Client / Customer Services
  • Communications
  • Construction, Works, Engineering
  • Education, Curriculum and Teaching
  • Environment, Conservation and NRM
  • Facility / Grounds Management and Maintenance
  • Finance Management
  • Health - Medical and Nursing Management
  • HR, Training and Organisational Development
  • Information and Communications Technology
  • Information Services, Statistics, Records, Archives
  • Infrastructure Management - Transport, Utilities
  • Legal Officers and Practitioners
  • Librarians and Library Management
  • Management
  • Marketing
  • OH&S, Risk Management
  • Operations Management
  • Planning, Policy, Strategy
  • Printing, Design, Publishing, Web
  • Projects, Programs and Advisors
  • Property, Assets and Fleet Management
  • Public Relations and Media
  • Purchasing and Procurement
  • Quality Management
  • Science and Technical Research and Development
  • Security and Law Enforcement
  • Service Delivery
  • Sport and Recreation
  • Travel, Accommodation, Tourism
  • Wellbeing, Community / Social Services
I consent to New Statesman Media Group collecting my details provided via this form in accordance with the Privacy Policy

The IPSO Complaints Committee ruled: “It was significantly misleading to claim, as fact, that Labour’s access to Short money (either the £6.2m, or the £777,538.48) was conditional on Mr Corbyn’s joining the Privy Council; the two were not directly connected.”

So The Sun printed a perfunctory 11 words in the bottom left-hand corner of the front page of this week’s Tuesday edition, not even mentioning the paper’s name, “in a space roughly 15mm by 35mm”, as measured by the Guardian. The headline, in the most obscure language possible, reads: “Ipso complaint on Labour short money is upheld”.  The rest of the ruling appears on page two.

Here’s the front page:

You might need a close-up…

Inside, it reads:

“Ipso’s complaints committee found that it was significantly misleading to claim that Labour’s access to the £6.2m depended on whether Mr Corbyn was a member of the privy council.

“The two were not formally connected and the article did not make clear how a majority of the funding was in fact allocated. The committee upheld the complaint.”