Is Sky News biased against Labour?

No, is the short answer. Balls and Prescott are wrong.

During my period as a producer at Sky News, between 2005 and 2007, I used to answer the question, "Where do you work?" from members of my wife's family in the United States with the line: "A channel called Sky News. It's the British equivalent of Fox News."

What I meant, of course, was that Sky News is, like Fox News, a 24-hour rolling news channel, available on satellite and via cable, and part of Rupert Murdoch's global media empire. But in style and in substance, of course, it is nothing like the pro-war, pro-Republican, pro-Palin Fox News Channel (FNC).

For a start, we have Ofcom (which the Tories want to abolish!) and Ofcom would never allow such blatant, on-air bias in this country (God bless Ofcom!). Indeed, I defy you to find me a single anchor or reporter on Sky News who bears even a passing ideological resemblance to Bill O'Reilly, Glenn Beck or Sean Hannity.

But the Labour Party and some of its more credulous supporters seem to be insinuating -- or, in the case of Ed Balls and John Prescott, explicitly claiming -- that Sky News has a pro-Tory, anti-Labour bias.

Here's what the Children's Secretary said to me in his constituency on Saturday:

I travel to Yorkshire on the day the Guardian has endorsed the Liberal Democrats and the Times the Conservatives. Are the media united against a Labour victory? "The BBC has fought valiantly to be fair and balanced, but Sky News and most of the newspapers are deeply partisan." He criticises the Murdoch-owned broadcaster and the right-wing press again later in the interview. "This election is much more open than the newspapers and Sky News suggest. The polls are very tight."

And here is John Prescott, on the Guardian's Comment is Free, in the immediate wake of "Bigotgate":

Yet again, the dying Murdoch empire is doing all it can to influence a British election . . . But today, the Murdoch family reached a new low in their desperate attempt to turn the election for the Tories. News International's Sky News broadcast a private conversation between Gordon and his staff . . . What Murdoch's Sky News did today was just as bad as his paper's phone-hacking. It was a breach of privacy. It was underhand. And it was done in the pursuit of ratings and political influence.

This is absurd. Yes, Sky News broadcast the conversation in "pursuit of ratings". That's a given. And, I should add, you could argue that there was also a genuine public interest defence. Also, does anyone honestly believe ITV News wouldn't have done the same?

But to accuse Sky News of pursuing "political influence" is a desperate claim. There is no evidence whatsoever to suggest there is a co-ordinated anti-Labour, pro-Conservative campaign on the part of Sky News. John Ryley, the Sky News boss, Chris Birkett, his executive editor, and Jonathan Levy, the head of the broadcaster's political unit in Millbank -- all of whom I consider friends of mine -- are not Tories, and, if they are, they've done a damn fine job of hiding it from me and countless others.

Adam Boulton, meanwhile, is the semi-sympathetic biographer of Tony Blair -- and married to Blair's former "gatekeeper", Anji Hunter. Oh, and to those of you who have never worked in a TV newsroom, let me be very clear: Rupert Murdoch doesn't ring up each evening to discuss and decide the running orders with Messrs Ryley and Birkett. In fact, in my two years at Sky News HQ in Isleworth, Middlesex, Murdoch Sr physically turned up just once -- and, that too, to open a new building, not to pontificate on day-to-day editorial matters.

Labour critics of Sky News might point to last night's events at Methodist Central Hall, where Gordon Brown gave perhaps the best speech of the campaign so far, while Sky News chose to cover the lone anti-nuclear protester, rather than the speech itself and the impressive performance from the PM. It was a bad decision -- but again, in my view, this reflects Sky's sensationalist and perhaps understandable desire for ratings, upsets, gaffes and "incidents", rather than an explicit, pre-planned, anti-Brown agenda.

Left-wing conspiracy theorists can sleep in peace. The Sun is fighting a partisan, pro-Cameron, ant-Brown campaign. So, too, is the Times, with its propagandistic picture of Sam Cam lying in Dave's arms on its front page today. But Sky News remains, as far as I can see, free of party political bias.

All you could accuse it of -- maybe! -- is being part of a wider British press pack that has gullibly, lazily and perhaps subconsciously bought David Cameron's guff about change, momentum and inevitablility. If that's the case, the the BBC is equally guilty. But I repeat: Sky News is not the Sun. To compare the two is just silly.

Mehdi Hasan is a contributing writer for the New Statesman and the co-author of Ed: The Milibands and the Making of a Labour Leader. He was the New Statesman's senior editor (politics) from 2009-12.

Spudgun67 via Creative Commons/https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/
Show Hide image

It might be a pseudo science, but students take the threat of eugenics seriously

Today’s white nationalists and neo-Nazis make extensive use of racist pseudo-science to bolster their political arguments.

In January, the London Student published my investigation, which showed that the controversial columnist Toby Young attended the London Conference on Intelligence, secretly held at University College London. Shortly afterwards, I mentioned to someone in a pub smoking area that I go to UCL. “Did you hear about the eugenics conference?” he asked me.

He was an international student from Africa. “I applied to UCL partly because I thought it was safer than other universities, but now I’m not so sure. I worry about how many other professors hold the same opinions.”

A protest outside the UCL Provost’s office after the article was published attracted scores of students. “I have a right to come to university and not fear for my safety,” one told the crowd, exasperated. “Nothing has been done, and that’s what really scares me.”

While hecklers derided the protest as an overreaction, students have good reason for taking eugenics seriously. UCL has a long history of support for scientific racism, beginning with Francis Galton, the Victorian polymath who, among other achievements, founded the science of eugenics. UCL’s Galton Chair in National Eugenics, which survived under that name until 1996, was first held by Karl Pearson, another ardent racial eugenicist. Pearson talked about creating a nation from “the better stocks” while conducting war with the “inferior races”, and in 1925 co-authored an article published in the Annals of Eugenics warning of the dangers of allowing Russian and Polish Jewish children into Britain. The London Conference on Intelligence was held in a building named in Pearson’s honour.

Eugenics is most closely associated in the popular imagination with fascism, and the twisted ideology of the Nazi party. Yet racial eugenics was closely linked to wider European imperialism, as illustrated by one object in the Galton collection, contributed by Pearson. Dr. Eugene Fischer’s hair colour scale is a selection of 30 different synthetic hair varieties in a tin box, a continuous scale from European to African. Fischer’s work was used in the early 20th century by Germany to ascertain the whiteness of Namibia’s mixed-race population, even before it was used by the Nazis to design the Nuremburg Laws. In apartheid South Africa, Afrikaans researchers used his tools as late as the 1960s.

Its importance to the imperial project meant that eugenics enjoyed widespread support in British scientific and political establishments. Galton’s Eugenics Society, set up to spread eugenicist ideas and push for eugenic policies, had branches in Birmingham, Liverpool, Cambridge, Manchester, Southampton and Glasgow, drawing hundreds of academics to their meetings. It was a movement of the educated middle class, including leading progressives such as John Maynard Keynes, Marie Stopes and the Fabians. Society presidents hailed from the universities of Edinburgh, Oxford, Cambridge, LSE, and UCL.

With this history in mind, it is easier to understand why students take the UCL eugenics scandal so seriously. Science journalist Angela Saini, who has been researching the history of race science for her upcoming book, argues that the problem lies in the co-opting of pseudoscience for political purposes. “These people are on the fringes, they’re not respected in mainstream academia,” she says. “The problem is when people like Toby Young come in from outside and use these studies to promote their own political agenda.” (Young said he attended the conference purely for research).

The rise of the far-right in Europe and America also means that the tolerance afforded to racist pseudoscience is not a purely academic question. Today’s white nationalists and neo-Nazis make extensive use of racist pseudoscience to bolster their political arguments.

Our investigation into the London Conference on Intelligence uncovered the involvement of at least 40 academics from at least 29 different universities in 15 different countries. Among these was the Oxford academic Noah Carl, a postdoctoral researcher in the social sciences at Nuffield College, who has spoken twice at the London Conference on Intelligence. Carl has also written several papers for Emil Kirkegaard’s OpenPsych, which include two looking at whether larger Muslim populations make Islamist terrorism more likely, and one suggesting that British stereotypes towards immigrants are “largely accurate”.

One external reviewer responded to the last paper by stating that: “It is never OK to publish research this bad, even in an inconsequential online journal.” Nevertheless, the paper was featured by conservative US website The Daily Caller, under a picture of Nigel Farage’s “Breaking Point” poster. The far right European Free West Media cited the paper to claim that “criminal elements are represented by certain ethnic groups”, and on the blog of a far-right French presidential candidate under the headline “Study validates prejudices”. It even ended up on InfoWars, one of the most popular news websites in the USA, and can be found circulating on far-right corners of Reddit. The fact that Carl is linked to Oxford University was mentioned frequently in the coverage, providing legitimacy to the political opinions presented.

Another contributor to the London Conference on Intelligence was Adam Perkins of King’s College London, whose book The Welfare Trait proposed that “aggressive, rule-breaking and anti-social personality characteristics” can be “bred out” of society by reducing child support for those on the lowest incomes. Perkins actively engaged with far-right media outlets in promoting his book, appearing in hour-long interviews with Stefan Molyneux and Tara McCarthy. Molyneux doesn’t “view humanity as a single species because we are not all the same”, and argues that “ordinary Africans were better off under colonialism”. McCarthy was banned from YouTube for alleging a conspiracy to commit “white genocide”, and supports deporting naturalised citizens and “killing them if they resist”. Perkins himself attracted criticism last year for tweeting, alongside data from Kirkegaard, that Trump’s Muslim ban “makes sense in human capital terms”.

Perkins is not the first KCL academic to use his platform to promote contested science in the far-right press. In the 1980s, the Pioneer Fund supported the work of Hans Eysenck, whose work has been credited by his biographer with helping to “revive the confidence” of “right-wing racialist groups” such as the National Front by providing an “unexpected vindication from a respectable scientific quarter”. The original mandate of the Pioneer Fund was the pursuit of “race betterment”; it is considered a hate group by the US civil rights group the Southern Poverty Law Center. KCL did not respond to a request for comment.

An association with a high profile university can help bigots to legitimise their beliefs, but the infiltration of mainstream academia by eugenicists is even more complex than this.

After we exposed his involvement with eugenicists, Toby Young pointed out that the conference at which he actually spoke, that of the International Society for Intelligence Research (ISIR), was “super-respectable” and attended by “numerous world-renowned academics”.

He is entirely correct. The ISIR is home to many great scientists, and its journal Intelligence is one of the most respected in its field. Yet Richard Lynn, who has called for the “phasing out” of the “populations of incompetent cultures”, serves on the editorial board of Intelligence, along with fellow director of the Pioneer Fund Gerhard Meisenberg, who edits Lynn’s journal Mankind Quarterly. Two other board members are Heiner Rindermann and Jan te Nijenhuis, frequent contributors to Mankind Quarterly and the London Conference on Intelligence. Rindermann, James Thompson, Michael Woodley of Menie and Aurelio Figueredo, all heavily implicated in the London Conference on Intelligencehelped to organise recent ISIR conferences. Linda Gottfredson, a Pioneer Fund grantee and former president of the ISIR, famously authored a letter in the Wall Street Journal defending Charles Murray’s assertion that black people are genetically disposed to an average IQ of “around 85”, compared to 100 for whites.

The tolerance afforded to eugenicists threatens the reputation of respectable scientists. Stephen Pinker, the world-renowned cognitive psychologist, spoke at last year’s ISIR conference. Another speaker at the conference, however, was the aforementioned Emil Kirkegaard, a “self-taught” eugenicist who has written a “thought experiment” which discusses whether raping a drugged child could be defended, and whose research into OKCupid made international headlines for its “grossly unprofessional, unethical and reprehensible” use of personal data.

Saini spoke to Richard Haier, editor-in-chief of Intelligence, about the involvement of Lynn and Meisenberg. “He defended their involvement on the basis of academic freedom,” she recalled. “He said he’d prefer to let the papers and data speak for themselves.”

Publishing well-researched papers that happen to be written by eugenicists is one thing, but putting them in positions of editorial control is quite another. “Having researched Lynn and Meisenberg, I fail to understand how Intelligence can justify having these two on the editorial board,” Saini said. “I find that very difficult to understand. Academic freedom does not require that these people are given any more space than their research demands – which for a discredited idea like racial eugenics is frankly minuscule.” I contacted the ISIR but at time of publishing had received no response.

UCL has published several statements about the London Conference on Intelligence since my investigation. In the latest, released on 18 January 2018, the university said it hoped to finish an investigation within weeks. It said it did not and had not endorsed the conference, and had formally complained to YouTube about the use of a doctored UCL logo on videos posted online. UCL’s President described eugenics as “complete nonsense” and added: “I am appalled by the concept of white supremacy and will not tolerate anything on campus that incites racial hatred or violence.” UCL management has also agreed to engage with students concerned about buildings being named after eugenicists.

UCL’s statement also stressed its obligation “to protect free speech on campus, within the law, even if the views expressed are inconsistent with the values and views of UCL”.

Yet there is a direct link between the tolerance of eugenicists in academia and the political rise of the far-right. Journals and universities that allow their reputations to be used to launder or legitimate racist pseudo-science bear responsibility when that pseudo-science is used for political ends. As one UCL student put it: “This is not about freedom of speech – all violence begins with ideas. We feel threatened, and we want answers.”

Ben van der Merwe is a student journalist.