China’s "soft power" offensive in Africa

As western powers cut back their spending on international broadcasting, China launches an offensive to win the continent's hearts and minds.

China has launched a drive to win "hearts and minds" in Africa just as western powers – including Britain and America – are cutting back on their spending on international broadcasting.

In January China Central Television (CCTV) launched its first African hub in Nairobi.

At 8pm in the Kenyan capital CCTV Beijing hands over to its Nairobi team for “Africa Live”, an hour-long flagship program designed to be a “new voice” for African news and build Sino-African relations.

Its Africa bureau chief, Song Jianing, says he has major plans for expansion. “I want to grow in leaps and bounds,” he told a seminar at St Anthony’s in Oxford.

This comes on the heels of the Chinese news agency, Xinhua, which already has an established reputation for fast, accurate news. Wang Chaowen, the agency’s Africa director says her operation covers 47 African states, with 28 branch offices.

A glance at almost any African newspaper will see the result, with Xinhua articles faithfully reproduced.

Nor is it just the traditional media. In 2011 Xinhua launched a news service for mobile phones, in Africa, in both English and Chinese.

This expansion has not been without its difficulties. Chinese state media produce well-crafted news "good news" stories and have an effective coverage of economic developments.

Their coverage of stories in which Chinese companies or Chinese government interests are challenged are than less impressive.

Asked why CCTV failed to provide an expose of Zimbabwe’s Marange diamond mines, in which Chinese companies have a direct interest (pdf), Song Jianing replied: “we did our best – we sent a reporter, but the management would not give us an interview.”

Traditional western journalistic techniques of covert filming were clearly out of the question.

The Chinese drive to win the battle for "soft power" extends well beyond delivering  news.

The launch of the Forum for China-Africa Co-operation in 2000 saw a concerted drive to reinforce co-operation through exchange visits and training programmes for African journalists.

More than 200 African government press officers received Chinese training between 2004 and 2011 in order to produce what the Communist Party propaganda chief, Li Changchun, described as “truthful” coverage of development supported by China’s activities.

This has been backed by an extensive programme of infrastructure development, with everything from satellite equipment for Ugandan television, to building work for Equatorial Guinea radio.

Some of this technological aid has been used to censor, rather than promote, the flow of information. Chinese equipment is reported to be used to bug phone lines and internet communications in Ethiopia.

Just as China plans a media offensive, including plans to deploy 100,000 journalists to the developing world, focusing on Africa, the West is cutting back.

The BBC World Service is still reeling from the cuts announced in January 2011. This will see the loss of 650 jobs by 2015.

The BBC African Service has closed its Portuguese broadcasts and scaled back across the board. The popular daily African morning show “Network Africa” has been merged into the world-wide English broadcast. The magazine, Focus on Africa, which was the BBC’s calling-card across the continent, has closed to save a miserly £50,000.

While the Foreign Office is content with these cuts, the United States is far more exercised by the contest for influence.

As Hilary Clinton told a Senate hearing earlier this year: “We are engaged in an information war and we are losing that war,” she said. China and Russia have started multi-language television networks, she said, even as the US is cutting back in these areas.

Pang Xinhua, the managing editor of China Central Television Africa talking to local journalist. Photograph: Getty Images

Martin Plaut is a fellow at the Institute of Commonwealth Studies, University of London. With Paul Holden, he is the author of Who Rules South Africa?

Getty
Show Hide image

The problem with grammar schools – and the answer to Labour's troubles

This week's news, from Erdogan the despot, to memories of Disraeli, and coffee and class.

Whom should we be cheering in Turkey? Coups are by their nature ­anti-democratic, whatever the rhetoric of their instigators, but Recep Tayyip Erdogan, the Islamist president, is about as much of a democrat as Vladimir Putin. Once he regained power, he dismissed several thousand judges, putting some under arrest. A large number of journalists were already in prison.

As recently as 1990, nearly half of Turkey’s employed population worked on the land and, even now, the proportion is more than a quarter. Erdogan has ruthlessly exploited the pious, socially conservative instincts of his people, who are rarely more than a generation away from the peasantry (and therefore politically “backward” in the Marxian sense), to win elections and push through economic liberalisation and privatisation. His foreign affairs ministry claims that the aim is to confine the state’s role to health, basic education, social security and defence. That is good enough for most Western governments. Provided he also co-operates in limiting the flow of Middle Eastern migrants into Europe, Erdogan can be as Islamist and authoritarian as he likes.

 

Quick fix for Labour

I have an answer to Labour’s problems. Its MPs should elect their own leader while Jeremy Corbyn continues as party leader. The former, recognised by the Speaker as the leader of the parliamentary opposition, would get the usual state aid for opposition parties. Corbyn would control Labour Party funds and assets.

He and his hardcore supporters should welcome this arrangement. Their aim, they say, is to build a new social movement. Relinquishing the burden of parliamentary leadership would leave them free to get on with this project, whatever it means. Corbyn could go back to what he enjoys most: voting against the Labour front bench. He would no longer have to dress up, bow to the Queen or sing the national anthem. This, I grant you, would not be a satisfactory solution for the long term. But the long term is more or less extinct in British politics. If Labour had peace for a few months, it might be enough. The situation would be resolved either by Corbyn falling under a bus (preferably not one driven by a Labour MP) or the Tory government collapsing in the face of a mass people’s uprising demanding Corbyn’s installation as supreme ruler. Don’t tell me that neither is likely to happen.

 

Divide and rule

The choice of Birmingham as the location to launch Theresa May’s leadership campaign, combined with proposals such as worker representation on company boards, has drawn comparisons between the new Prime Minister and Joseph Chamberlain.

Chamberlain, who as mayor of Birmingham in the mid-1870s tore down slums, brought gas and water supplies under public control and opened libraries, swimming pools and schools, was a screw manufacturer. There was an Edwardian joke – or, if there wasn’t, there ought to have been – that he screwed both major parties. He became a Liberal cabinet minister who split the party over Irish home rule, putting it out of power for most of the next 20 years. He and his followers then allied themselves with the Tories, known at the time as the Unionists. He duly split the Unionists over tariff reform, excluding them from office for a decade after the Liberals won the 1906 election.

Chamberlain was a populist who brilliantly combined patriotic imperialism with domestic radicalism, proposing smallholdings of “three acres and a cow” for every worker. One can see the appeal to some Brexiteers but he was also divisive and volatile, making him an odd role model for a supposedly unifying leader.

 

Mind your grammar

Justine Greening, the new Education Secretary, is the first to be wholly educated at a mainstream state secondary comprehensive. Pro-comprehensive groups were almost lyrical in praise of her appointment. Yet, unlike her predecessor-but-one, Michael Gove, she declines to rule out the ­return of grammar schools.

To understand how iniquitous grammar schools were, you need to have attended one, as I did. Primary-school friendships were ruptured, usually along lines of social class. The grammars were rigidly stratified. I was in the A stream and do not recall any classmates from semi-skilled or unskilled working-class homes. They were in the C stream and left school as early as possible with a few O-levels. No minister who wants a “one-nation Britain” should contemplate bringing back grammar schools.

 

Living history

Simon Heffer’s recent account in the NS of how his father fought in the Battle of the Somme led one letter writer to ask if anyone alive today could have a grandparent born in the 18th century. Another NS reader replied with an example: John Tyler, a US president of the 1840s, born in Virginia in 1790, had two grandsons who are still alive. Here is another possibility. “As Disraeli said to my husband . . .” If you hear a 94-year-old say that, don’t dismiss her as demented. Disraeli died in 1881. A 71-year-old who married a 24-year-old in 1946 (not impossible; the actors Cary Grant and Anthony Quinn both married women 47 years younger) could have spoken to Disraeli as a boy.

The past is not as far away as we think, though many politicians and journalists behave as though anything before 1980 happened on another planet.

 

Milk money

The class system is alive and well in parts of England. On a family weekend walk, we came across a small village with two adjacent pubs – one clearly for the toffs, the other more plebeian. This was most evident when ordering coffee. The downmarket pub told us that it served only UHT milk with its hot drinks. The other was ostentatiously horrified at the suggestion that it might serve any such thing. 

Peter Wilby was editor of the Independent on Sunday from 1995 to 1996 and of the New Statesman from 1998 to 2005. He writes the weekly First Thoughts column for the NS.

This article first appeared in the 21 July 2016 issue of the New Statesman, The English Revolt