China’s "soft power" offensive in Africa

As western powers cut back their spending on international broadcasting, China launches an offensive to win the continent's hearts and minds.

China has launched a drive to win "hearts and minds" in Africa just as western powers – including Britain and America – are cutting back on their spending on international broadcasting.

In January China Central Television (CCTV) launched its first African hub in Nairobi.

At 8pm in the Kenyan capital CCTV Beijing hands over to its Nairobi team for “Africa Live”, an hour-long flagship program designed to be a “new voice” for African news and build Sino-African relations.

Its Africa bureau chief, Song Jianing, says he has major plans for expansion. “I want to grow in leaps and bounds,” he told a seminar at St Anthony’s in Oxford.

This comes on the heels of the Chinese news agency, Xinhua, which already has an established reputation for fast, accurate news. Wang Chaowen, the agency’s Africa director says her operation covers 47 African states, with 28 branch offices.

A glance at almost any African newspaper will see the result, with Xinhua articles faithfully reproduced.

Nor is it just the traditional media. In 2011 Xinhua launched a news service for mobile phones, in Africa, in both English and Chinese.

This expansion has not been without its difficulties. Chinese state media produce well-crafted news "good news" stories and have an effective coverage of economic developments.

Their coverage of stories in which Chinese companies or Chinese government interests are challenged are than less impressive.

Asked why CCTV failed to provide an expose of Zimbabwe’s Marange diamond mines, in which Chinese companies have a direct interest (pdf), Song Jianing replied: “we did our best – we sent a reporter, but the management would not give us an interview.”

Traditional western journalistic techniques of covert filming were clearly out of the question.

The Chinese drive to win the battle for "soft power" extends well beyond delivering  news.

The launch of the Forum for China-Africa Co-operation in 2000 saw a concerted drive to reinforce co-operation through exchange visits and training programmes for African journalists.

More than 200 African government press officers received Chinese training between 2004 and 2011 in order to produce what the Communist Party propaganda chief, Li Changchun, described as “truthful” coverage of development supported by China’s activities.

This has been backed by an extensive programme of infrastructure development, with everything from satellite equipment for Ugandan television, to building work for Equatorial Guinea radio.

Some of this technological aid has been used to censor, rather than promote, the flow of information. Chinese equipment is reported to be used to bug phone lines and internet communications in Ethiopia.

Just as China plans a media offensive, including plans to deploy 100,000 journalists to the developing world, focusing on Africa, the West is cutting back.

The BBC World Service is still reeling from the cuts announced in January 2011. This will see the loss of 650 jobs by 2015.

The BBC African Service has closed its Portuguese broadcasts and scaled back across the board. The popular daily African morning show “Network Africa” has been merged into the world-wide English broadcast. The magazine, Focus on Africa, which was the BBC’s calling-card across the continent, has closed to save a miserly £50,000.

While the Foreign Office is content with these cuts, the United States is far more exercised by the contest for influence.

As Hilary Clinton told a Senate hearing earlier this year: “We are engaged in an information war and we are losing that war,” she said. China and Russia have started multi-language television networks, she said, even as the US is cutting back in these areas.

Pang Xinhua, the managing editor of China Central Television Africa talking to local journalist. Photograph: Getty Images

Martin Plaut is a fellow at the Institute of Commonwealth Studies, University of London. With Paul Holden, he is the author of Who Rules South Africa?

Getty
Show Hide image

A father’s murderous rage, the first victims of mass killers and Trump’s phantom campaign

From the family courts to the US election campaigns.

On 21 June, Ben Butler was found guilty of murdering his six-year-old daughter, Ellie. She had head injuries that looked like she’d been in a car crash, according to the pathologist, possibly the result of being thrown against a wall. Her mother, Jennie Gray, 36, was found guilty of perverting the course of justice, placing a fake 999 call after the girl was already dead.

When the trial first started, I clicked on a link and saw a picture of Ben and Ellie. My heart started pounding. I recognised them: as a baby, Ellie had been taken away from Butler and Gray (who were separated) after social services suggested he had been shaking her. He had been convicted of abuse but the conviction was overturned on appeal. So then he wanted his daughter back.

That’s when I spoke to him. He had approached the Daily Mail, where I then worked, to tell his story: a father unjustly separated from his beloved child by uncaring bureaucracy. I sent a writer to interview him and he gave her the full works, painting himself as a father victimised by a court system that despises men and casually breaks up families on the say-so of faceless council apparatchiks.

The Mail didn’t run the story; I suspect that Butler and Gray, being separated, didn’t seem sufficiently sympathetic. I had to tell him. He raged down the phone at me with a vigour I can remember half a decade later. Yet here’s the rub. I went away thinking: “Well, I’d be pretty angry if I was falsely ­accused and my child was taken away from me.” How can you distinguish the legitimate anger of a man who suffered a miscarriage of justice from the hair-trigger rage of a violent, controlling abuser?

In 2012, a family court judge believed in the first version of Ben Butler. Eleven months after her father regained custody of her, Ellie Butler was dead.

 

Red flags

Social workers and judges will never get it right 100 per cent of the time, but there does seem to be one “red flag” that was downplayed in Ben Butler’s history. In 2005, he pleaded guilty to assaulting his ex-girlfriend Hannah Hillman after throttling her outside a nightclub. He also accepted a caution for beating her up outside a pub in Croydon. (He had other convictions for violence.) The family judge knew this.

Butler also battered Jennie Gray. As an accessory to his crime, she will attract little sympathy – her parents disowned her after Ellie’s death – and it is hard to see how any mother could choose a violent brute over her own child. However, even if we cannot excuse her behaviour, we need to understand why she didn’t leave: what “coercive control” means in practice. We also need to fight the perception that domestic violence is somehow different from “real” violence. It’s not; it’s just easier to get away with.

 

Shooter stats

On the same theme, it was no surprise to learn that the Orlando gunman who killed 49 people at a gay club had beaten up his ex-wife. Everytown for Gun Safety, a gun control group, looked at FBI data on mass killings and found that 16 per cent of attackers had previously been charged with domestic violence, and 57 per cent of the killings included a family member. The Sandy Hook gunman’s first victim was his mother.

 

Paper candidate

Does Donald Trump’s presidential campaign exist if he is not on television saying something appalling about minorities? On 20 June, his campaign manager Corey Lew­andowski quit (or was pushed out). The news was broken to the media by Trump’s 27-year-old chief press officer, Hope Hicks. She was talent-spotted by The Donald after working for his daughter Ivanka, and had never even volunteered on a campaign before, never mind orchestrated national media coverage for a presidential candidate.

At least there aren’t that many staffers for her to keep in line. The online magazine Slate’s Jamelle Bouie reported that Trump currently has 30 staffers nationwide. Three-zero. By contrast, Bouie writes, “Team Clinton has hired 50 people in Ohio alone.” Trump has also spent a big fat zero on advertising in swing states – though he would argue his appearances on 24-hour news channels and Twitter are all the advertising he needs. And he has only $1.3m in his campaign war chest (Clinton has $42.5m).

It feels as though Trump’s big orange visage is the facial equivalent of a Potemkin village: there’s nothing behind the façade.

 

Divided Johnsons

Oh, to be a fly on the wall at the Johnson family Christmas celebrations. As Boris made much of his late conversion to Leave, the rest of the clan – his sister Rachel, father Stanley and brothers, Leo and Jo – all declared for Remain. Truly, another great British institution torn apart by the referendum.

 

Grrr-eat revelations

The highlight of my week has been a friend’s Facebook thread where she asked everyone to share a surprising true fact about themselves. They were universally amazing, from suffering a cardiac arrest during a job interview to being bitten by a tiger. I highly recommend repeating the experience with your own friends. Who knows what you’ll find out? (PS: If it’s juicy, let me know.)

Peter Wilby is away

Helen Lewis is deputy editor of the New Statesman. She has presented BBC Radio 4’s Week in Westminster and is a regular panellist on BBC1’s Sunday Politics.

This article first appeared in the 23 June 2016 issue of the New Statesman, Divided Britain