China’s "soft power" offensive in Africa

As western powers cut back their spending on international broadcasting, China launches an offensive to win the continent's hearts and minds.

China has launched a drive to win "hearts and minds" in Africa just as western powers – including Britain and America – are cutting back on their spending on international broadcasting.

In January China Central Television (CCTV) launched its first African hub in Nairobi.

At 8pm in the Kenyan capital CCTV Beijing hands over to its Nairobi team for “Africa Live”, an hour-long flagship program designed to be a “new voice” for African news and build Sino-African relations.

Its Africa bureau chief, Song Jianing, says he has major plans for expansion. “I want to grow in leaps and bounds,” he told a seminar at St Anthony’s in Oxford.

This comes on the heels of the Chinese news agency, Xinhua, which already has an established reputation for fast, accurate news. Wang Chaowen, the agency’s Africa director says her operation covers 47 African states, with 28 branch offices.

A glance at almost any African newspaper will see the result, with Xinhua articles faithfully reproduced.

Nor is it just the traditional media. In 2011 Xinhua launched a news service for mobile phones, in Africa, in both English and Chinese.

This expansion has not been without its difficulties. Chinese state media produce well-crafted news "good news" stories and have an effective coverage of economic developments.

Their coverage of stories in which Chinese companies or Chinese government interests are challenged are than less impressive.

Asked why CCTV failed to provide an expose of Zimbabwe’s Marange diamond mines, in which Chinese companies have a direct interest (pdf), Song Jianing replied: “we did our best – we sent a reporter, but the management would not give us an interview.”

Traditional western journalistic techniques of covert filming were clearly out of the question.

The Chinese drive to win the battle for "soft power" extends well beyond delivering  news.

The launch of the Forum for China-Africa Co-operation in 2000 saw a concerted drive to reinforce co-operation through exchange visits and training programmes for African journalists.

More than 200 African government press officers received Chinese training between 2004 and 2011 in order to produce what the Communist Party propaganda chief, Li Changchun, described as “truthful” coverage of development supported by China’s activities.

This has been backed by an extensive programme of infrastructure development, with everything from satellite equipment for Ugandan television, to building work for Equatorial Guinea radio.

Some of this technological aid has been used to censor, rather than promote, the flow of information. Chinese equipment is reported to be used to bug phone lines and internet communications in Ethiopia.

Just as China plans a media offensive, including plans to deploy 100,000 journalists to the developing world, focusing on Africa, the West is cutting back.

The BBC World Service is still reeling from the cuts announced in January 2011. This will see the loss of 650 jobs by 2015.

The BBC African Service has closed its Portuguese broadcasts and scaled back across the board. The popular daily African morning show “Network Africa” has been merged into the world-wide English broadcast. The magazine, Focus on Africa, which was the BBC’s calling-card across the continent, has closed to save a miserly £50,000.

While the Foreign Office is content with these cuts, the United States is far more exercised by the contest for influence.

As Hilary Clinton told a Senate hearing earlier this year: “We are engaged in an information war and we are losing that war,” she said. China and Russia have started multi-language television networks, she said, even as the US is cutting back in these areas.

Pang Xinhua, the managing editor of China Central Television Africa talking to local journalist. Photograph: Getty Images

Martin Plaut is a fellow at the Institute of Commonwealth Studies, University of London. With Paul Holden, he is the author of Who Rules South Africa?

Show Hide image

In Russia, Stalin is back

New statues and memorabilia are appearing, as Russians overlook the terror to hark back to a perceived era of order and national safety.

It was during the Victory Day march to commemorate those who fought in the World War Two, the Great Patriotic War (as it is known in Russia) that I saw the face of Stalin. A young woman carried a crimson flag with the image of the Leader which appeared amidst the black and white photographs of grandparents remembered on the seventieth anniversary of the victory over the Nazi Germany. Just a few months later I was back in Moscow to face the fact that the fleeting image of Stalin, like a seed dropped into rich soil, has sprouted everywhere. At the busy Moscow Domodedovo airport you can now buy souvenir mugs and badges featuring a man with a moustache, coiffed hair and unsmiling eyes; men wearing Stalin T-shirts walk the streets of Moscow and just in time for the festive season 2016 calendars with the twelve photos of the ”Red Tsar” are spread across the counters of the book shops. Most shockingly, new statues of Stalin have appeared in Lipetsk, Penza and Shelanger, a village in a Russian republic Mari El. The monuments were commissioned and erected by the Russia’s Communist Party. Its leader, Gennadiy Zyuganov, promised new statues to be built in Irkutsk in Siberia and in Donetsk in Eastern Ukraine. Charles de Gaulle, the former French president was right: “Stalin didn't walk away into the past, he dissolved into the future.”

According to a January 2015 survey by an independent, non-profit organisation, founded by a Russian sociologist Yuri Levada, 52 per cent of Russians think that Stalin played a “definitely positive” or ”mostly positive” role in Russia’s history. Stalin’s positive image today is cultivated mostly through his association with the Great Patriotic War. Throughout 2015 the Russian media have been obsessively commemorating the 70th anniversary of the victory over the Nazis, with Stalin, the generalissimo, at its helm. Political psychologist Elena Shestopal, quoted by the Levada Centre, explains that the positive opinion of Stalin is a reflection of the society’s demand for order and national safety. In her view, Russians associate Stalin with the role of the father: strict, demanding and powerful.

Stalin’s resurrection is astounding not least because his role in history and his “personality cult” have been consistently condemned in Russia since 1956. Three years after Stalin’s death, the then General Secretary Khrushchev denounced it at the Communist Party conference. Stalin’s body was removed from the Red Square mausoleum; the monuments commemorating him were taken down and destroyed. During glasnost, the openness period initiated by Gorbachev, some state archives revealing the extent of Stalin’s purges and mass repressions were made public. My own grandfather, Aleksandr Bakunin, who devoted his entire life to the history of the Russia’s Communist Party and its accomplishments, set to work in his seventies to research the newly available materials and write a trilogy about the history of Soviet totalitarianism. In popular literature, Aleksandr Solzhenitsyn made stunning revelations about mass repressions and his personal experiences as a prisoner in a labour camp in his novel The Gulag Archipelago, first openly published in a Russian literary magazine in 1989. In Gorbachev’s days Nikolai Svanidze, a popular Russian TV host, historian and journalist – related to Stalin through his first wife, Ekaterina (Cato) Svanidze – declared that Stalin and Hitler were cut from the same cloth on national television. I do not believe that such a statement would be made by the Russian media today. 

An example of a “Red Tsar” calendar

With knowledge about collectivisation and famine of the 1930s, mass arrests and forced labour, the culture of terror and the totalitarian governance, it is difficult to understand the current sentiment in Russia which makes it acceptable to print Stalin’s image onto T-shirts and mugs. Russians, who approve of Stalin, credit him with turning around the backward agrarian economy with its mostly rural population into an economic and scientific powerhouse, responsible for sending the first man into space. It was allegedly Churchill who said that “Stalin inherited Russia with a wooden plough and left it in possession of atomic weapons”. These sympathisers hail rapid industrialisation and economic progress, forgetting its costs. Mayakovskiy put it well in his poem about the construction of Kuznetsk: “The lips are turning blue from the cold, but the lips recite in unison: ‘In four years this will be a garden city!’”

Stalinists are especially vocal in giving their hero credit for winning the war. By the end of 1930s, the Soviet Union had become the largest economy in Europe and in the 1940s it was the defence industry that carried the Soviet campaign against Hitler. Stalin united people and inspired them to fight the enemy both on the front line and in the factories, according to those who believe in Stalin as “the Leader”. “The European nations are being ungrateful”, they say. “Stalin saved them from the Nazis.” It is inconvenient to remember that it was Stalin who had signed a non-aggression pact with Hitler in August 1939 and had been falsely assured that Germany would not invade the Soviet Union. Stalin disregarded several reports from his own intelligence agents and defected German spies about the advancing of Hitler’s army in 1941. Millions of lives were lost as a result in the first months of the war. As for the gratitude, the Baltic and the eastern European nations are quite right to dispute the post-war reorganisation of Europe, implemented after the Yalta conference, when Stalin, Roosevelt and Churchill agreed to divide their spheres of influence.

After the war, the USSR became the second most powerful nation in the world and a force to be reckoned with in geopolitics, economics and technology. Previously illiterate peasants, Soviet citizens enrolled in universities, became engineers and doctors, went to the theatre and cinema, read and became part of the Soviet miracle. There is a great deal of nostalgia among the older generation in Russia, who mourn the ”golden decades” of the Soviet Union and wish for Russia’s international status to climb again. “We lived better with Stalin than with anyone else who came to power after him. He looked after us. Today only oligarchs live well,” said a Russian woman in her late seventies. One Russian blogger writes that mass repressions were necessary to align the Soviet consciousness to the new ideology, to replace individualism with collective responsibility. He believes that the terror was necessary to maintain order. There is also rising support among the younger generation who see parallels between Putin and Stalin, the two rulers who favour autocracy and ubiquitous state control.

Already in his seventies, my grandfather wrote two books about the genesis and the evolution of the totalitarianism in the Soviet Union. His third book was meant to be about the fall of Stalinism. Despite several heart attacks and a stroke, he continued working. He died from the fatal heart attack, his book unfinished. Perhaps, it was meant to be. Section 86 of the German Criminal Code makes it illegal to display Nazi images and to hail Hitler in Germany. In Russia, Stalin has never been similarly condemned. The Russian government ostensibly does not object to the new statues of Stalin being erected just 60 years after they had been taken down. The nation that has forgotten its own history is terrifying.