Students follow a lesson in a biology laboratory at the Roma Tre university (Photo credit: Tizani/AFP/Getty Images)
Show Hide image

Scientists criticise new “open access” journal which limits research-sharing with copyright

Restrictive copyright licenses and expensive submission fees have led to a significant number of scientists to criticise Science Advances, a new journal due to launch next year, for failing to live up to its open access principles.

One hundred and fifteen scientists have signed an open letter to the American Association for the Advancement of Science (AAAS), one of the world’s most prestigious scientific societies and publisher of the journal Science, expressing concerns over the launch of a new scientific journal, Science Advances. The AAAS describes Science Advances as open access, a term used to describe free online access to research for members of the public - but the scientists who have signed the open letter say they are "deeply concerned" with the specifics of its model, claiming it could stifle the sharing of scientific knowledge.

The journal, expected to debut in 2015, asks scientists for up to $5,500 (roughly £3,300) to publish their research. Although most open access journals are supported by charging a similar article processing fee, Science Advances has an additional charge of $1,500 for articles more than ten pages long. Leading open access journals, such as PeerJ, the BMC series and Plos One, do not have such surcharges. Studies in Science Advances will also be published under a Creative Commons license which prohibits sharing by any commercial entity, which critics consider means that the journal is not truly open access.

Jon Tennant, an Earth scientist from Imperial College London and the person who initiated the open letter, said via email:

The $1500 surcharge for going over ten pages is ridiculous. In the digital age it's completely unjustifiable. This might have made sense if Science Advances were a print journal, but it's online only."

The 115 open access advocates propose that page surcharges will negatively impact the progression of academic research. They may encourage researchers to unnecessarily omit important details of their studies, cutting them short to make sure papers make it under the ten-page limit. Although an AAAS spokesperson describes their prices as “competitive with comparable open-access journals”, critics haven't been convinced:

The licensing issue is also controversial, as the use of a non-commercial license like the Creative Commons BY-NC one fails to meet the standards set out by the Budapest Open Access Initiative. Creative Commons licenses work by using copyright legislation - which usually tries to prevent the re-use of creative work - against itself, by explicitly releasing work with a license which states that certain kinds of remixing and sharing are allowed. However, the non-commercial CC license chosen by the AAAS is not used by organisations such as the Research Councils UK and Wellcome Trust, as it isn't seen as compatible with the principles of open access.

Open access should mean the unrestricted, immediate, online availability of scientific research papers. It allows people from around the world, including those who work outside academic institutions, to read and share scientific literature with no paywalls, and the right to freely reuse things like scientific papers without fear of copyright claims. "There is little evidence that non-commercial restrictions provide a benefit to the progress of scholarly research, yet they have significant negative impact, limiting the ability to reuse material for educational purposes and advocacy," the open letter argues. Using CC BY-NC would mean work published in Science Advances couldn't be used by Wikipedia, newspapers or scholarly publishers without permission or payment, for example. The journal will offer scientists the choice of a license without these restrictions, but anyone opting for this more open option will have to pay a further fee of $1,000 (£602). 

On 28 August, the AAAS appeared to respond to the open letter through Paul Jump of the Times Higher Education magazine, after surprise within the scientific community that the organisation had appointed open access sceptic Kent Anderson as its publisher. However, the New Statesman was later informed by Tennant that he had been told by Science Advances' editor-in-chief, Marcia McNutt, that a newly-created FAQ page on the AAAS site was in fact the formal response to the open letter. Tennant wrote:

The response in the form of an FAQ that does not acknowledge the open letter, or address any of the concerns or recommendations we raised in the letter, is breathtakingly rude and dismissive of the community the AAAS purport to serve."

Scientific knowledge is communicated and distributed more effectively when there are no restrictions. Many studies have showed that research papers made available through open access journals are cited more often than those in toll-based journals. The open access movement increases the chances of scientific research being discovered, which can lead to the collaboration of ideas, and the generation of potentially life-changing scientific insights.

"The AAAS should be a shining beacon within the academic world for progression of science," Tennant explains. “If this is their best shot at that, it's an absolute disaster at the start on all levels. What publishers need to remember is that the academic community is not here to serve them - it is the other way around."

(Update: This piece originally stated that all CC licenses have copyleft provisions when only the CC Share-Alike license does, and has been corrected.)

Show Hide image

Why did Julian Assange lose his internet connection?

Rumours of paedophilia have obscured the real reason the WikiLeaks founder has been cut off from the internet. 

In the most newsworthy example of "My house, my rules" this year, Julian Assange's dad (the Ecuadorian embassy in London) has cut off his internet because he's been a bad boy. 

Rumours that the WikiLeaks' founder was WiFi-less were confirmed by Ecuador's foreign ministry late last night, which released a statement saying it has "temporarily restricted access to part of its communications systems in its UK Embassy" where Assange has been granted asylum for the last four years. 

Claims that the embassy disconnected Assange because he had sent sexually explicit messages to an eight-year-old girl —first reported by the US political blog Daily Kos — have been quashed. Wikileaks responded by denying the claims on Twitter, as Ecuador explained the move was taken to prevent Assange's interference with the US election. The decision follows the publication of leaked emails from Hillary Clinton's campaign adviser John Podesta, as well as emails from the Democratic National Committee (DNC), by WikiLeaks.

Ecuador "respects the principle of non-intervention in the internal affairs of other states," read the statement, though the embassy have confirmed they will continue to grant Assange asylum. 

Assange first arrived at the Ecuadorian embassy in London in June 2012, after being sought for questioning in Sweden over an allegation of rape, which he denies. WikiLeaks claims this new accusation is a further attempt to frame Assange.  "An unknown entity posing as an internet dating agency prepared an elaborate plot to falsely claim that Julian Assange received US$1M from the Russian government and a second plot to frame him sexually molesting an eight year old girl," reads a news story on the official site.

It is unclear when Assange will be reconnected, although it will presumably be after the US presidential election on 8 November.

Amelia Tait is a technology and digital culture writer at the New Statesman.