(PHOTO: Greg Girard, Gallerystock)
Show Hide image

The virus of censorship

Chinese media organizations are riddled with informers who report directly to the government – only a minority of journalists are brave enough to fight the system.

One afternoon in May 2001, I got a call from a stranger claiming to be from the publicity department of Guangdong provincial party committee, asking me to remove an article that was going to be published in the next day’s Southern Metropolis Daily. As editor-in-chief of the paper, I often got similar calls from party organisations. However, on this occasion I did not know the caller and I wanted to take the chance to show my disappointment, so I answered very impolitely: “I’m sorry, I don’t know you. I cannot be certain that this is a directive from the departmental leadership. To prevent anyone from falsely using the name of the publicity department and issuing orders to the paper, please could you fax over written documentation, because it is hard to execute this when there is no evidence.”

Towards the end of Jiang Zemin’s term as general secretary of the Communist Party of China (CCP), the control over the media by the publicity department, led by Ding Guangen, got tighter and tighter. One obvious change was that the department no longer sent orders to the media in formal documents or cables, requiring editors to implement them. Instead, it left messages on the phone or sent text messages directly to specific people in charge. The reason for this was that there were increasingly frequent prohibitions. Written documents needed to be approved at every level, and the bureaucracy was too complex and too slow in urgent cases. Passing the message over the phone or by text message was quick; the process was simple and effective.

Before the current general secretary, Hu Jintao, came to power in 2002, human rights worsened, justice took a step back, certain dignitaries rose in power and corruption intensified. The CCP’s ideological clampdown strengthened in all aspects and the media took the biggest hit. Liu Yunshan, a former correspondent for Xinhua, the official Chinese press agency, took charge of the publicity department. He seemed to be professional at hiding the truth and fabricating lies. The authorities exerted greater control over the media and the extent of the control grew even wider. There were ever more tactics, which became more specific and targeted. Every time there was a big emergency or an important meeting, there would be a deluge of prohibitions and regulations from the publicity department.

Early in 2003, when Sars was widespread, the publicity department of the Guangdong provincial party committee sometimes issued up to 30 prohibitions a day. It would even issue specific rules on what articles should be put on the front page, the position of articles, guidance on headlines, specifications of photographs and so on. Southern Metropolis Daily, however, continued to break from the controls and air its voice. Zhang Dejiang at that time was a politburo standing committee member and also secretary of Guangdong provincial party committee. On two occasions, at the provincial standing party committee, he asked his sub­ordinates: “Why don’t we sue the people in charge of Southern Metropolis Daily for exposing confidential information?”

The party authorities’ ideas were consistent with Zhang Dejiang’s, and they began to put these ideas into practice. On 17 September 2004 Zhao Yan, an assistant at the New York Times’s Beijing bureau, was arrested in Shanghai. Two months later, a reporter at Modern Business in Hunan, Shi Tao, was detained in Taiyuan, Shanxi Province. Both reporters were sued for leaking confidential information. Zhao Yan was given a three-year prison sentence and Shi Tao ten years. The evidence for Shi Tao’s so-called crime was that he leaked publicity department prohibitions to the outside world’s media.

Publicity department control of the media in the Hu Jintao era became underground and secretive, probably because it knew that its actions were unjust and possibly institutionally criminal. A clear change during this period was the way officials would call the media to communicate a prohibition and often stress before hanging up: “Do not make a written record. Do not leave any written evidence. Do not disclose the content of the ban, which department issued the ban, and especially not the name of the leader who issued it.”

As the prohibitions became more private and hidden, they became a big “power-seeking” tool for the publicity department. High-level party officials, in order to dress up their track record and the realities of society, relied heavily on the publicity department. Propaganda officials were flattered and given more opportunities for promotion. On the other hand, party officials, rich and powerful interest groups and large companies, in the case of a scandal, would no longer think about media relations but instead seek to appease senior officials at the publicity department as soon as possible, in order to shut off and control the information at the source. A media scholar from Suzhou University, Du Zhihong, said on his Weibo account (the Chinese equivalent of Twitter) that the prohibition orders were used to protect the interests of the corrupt and criminal activities. He wondered how much protection money was received behind each order.

The publicity department usually controls the media by commenting on news. It publishes a regular News Comments report to central politburo members and all secretaries of provincial party committees. It comments on, and gives suggestions for responses to, news and essays that have already been published. This is classic post-event news censorship. The publicity department news comment group is comprised of extreme leftists retired from the government media. They let off steam about the words of any media organisation that is not faithful to the party or not in the party’s interest. As a result, they receive special treatment and benefits. However, the post-event system has its flaws. It is useful only when working with the tamed majority of the media – people who worry about losing their position – but is less effective with the disobedient minority.

On the line

In April 2000, a column in Southern Metropolis Daily was criticised severely by News Comments. Not long afterwards, at the politburo meeting, the then publicity department director, Ding Guangen, took a copy of News Comments out of his briefcase. With a pencil he wrote: “For the attention of Secretary Chang­chun”. He then handed it over to Li Chang­chun, a politburo member and secretary of the Guangdong provincial party standing com­mittee, who was sitting at his side. Several days later, Zhong Yangsheng, another member of Guangdong’s standing committee and director for propaganda, summoned Fan Yijin, director of the Southern Newspaper Group, for a talk. He explicitly asked for me to be dismissed as editor-in-chief of Southern Metropolis Daily and be removed from all responsibilities at the paper. Fan Yijin took the usual steps of delaying the process and, by lifting the barrel of the gun an inch higher, kept me in my position.

Fan Yijin’s response, in his protection of his subordinates, is no longer possible. In the past few years, the central government has systematically eliminated all opportunities for the media to voice dissent. It has removed any space in which the liberal media can exist. Publicity departments at all levels not only directly or indirectly keep a tight leash on the appointments of senior staff in the media, but they also plant followers and informers within organisations so they can quickly establish the internal situation of the media and respond accordingly.

One morning at the end of May 2003, Zhong Yangsheng summoned the entire Southern Metropolis Daily editing committee to the Guangdong publicity department for three hours of lectures, in which he abused and cursed the paper. After the meeting, back in the office, I treated the editing committee to lunch. At the table, we did not hold back on mocking and criticising Zhong Yangsheng’s rigid and ridiculous extreme-leftist views. In the afternoon, as I was rushing to Shenzhen for a meeting, I got a call from Zhang Dongming, director of the news section of Guangdong’s publicity department. He said harshly: “Not only did you just fail to implement the words of the publicity department leaders, but you insulted them. How dare you!” My hands trembled, and I quickly pulled off the motorway.

After 2005, the system enacted the strategy of “demoralise, divide and conquer”. The central publicity department started sending ­censors directly to major media organisations to carry out censorship prior to publication. The central government was therefore not only passing comment on news after publication, but had a pre-publication checkpoint. The dual system formed a pincer movement and provided a double safeguard.

Another policy was even more effective: the direct appointment of publicity department officials to leadership positions in major media organisations. Between 1996 and now, three news section directors in Guangdong’s publicity department have been promoted to senior positions in the Southern Newspaper Group. In other words, three news police chiefs took up editor-in-chief positions. This trend became even more evident in 2005. It was prevalent throughout China, but slower in Guangdong.

At the beginning of this year, to prevent trouble from Guangdong before and after the 18th party congress (which begins next month), especially from the Southern Newspaper Group, the deputy director of Guangdong’s publicity department, Yang Jian, was made party secretary of the Southern Newspaper Group. A diehard conservative official, Tuo Zhen, was flown in from Beijing and made a Guangdong CCP committee member and director of the publicity department. The leadership of Southern Newspaper Group, Southern Metropolis Daily and Southern Weekend began to reshuffle at this time. The key leaders were replaced by former publicity department officials. Central government authorities, through appointments and dismissals, reinforced their control over the group and its papers.

I had played a role in establishing the Beijing News. In 2005, not long after I was forced to resign from my post there as editor-in-chief, several censors came in. Southern Metropolis Daily has five censors who come and go. They are as detestable and odious as the negative characters in a film, but they hold real power, and have absolute control over what is sent to the printers.

Censorship happens secretly; it is silent and effective. By forbidding any paper evidence, and by phoning or sending text messages directly among different levels, only one-way communication takes place between the publicity department and the media leadership, and between higher- and lower-level media leaders. The only rule for subordinates is to be loyal to the higher leadership and not cause trouble for them. Accountability and respect have become more straightforward. In time, the media leadership and workers have become used to self-censorship. Members of staff can protect their jobs and personal interests by informing on and betraying others, and so this has become the principal management tool. The dark and dangerous sides of the human character have been exploited.

The situation is as follows. Distinguished media leaders are cleared out systematically, excellent journalists are targeted and removed, and even their supporters are completely marginalised. The subdued and obedient hold all the power. Censorship, like a virus, clones itself and spreads quickly; prohibition orders become stricter at every level. Self-censorship is much harsher than passive censorship. The fundamental principles of news reportage have been destroyed, and there is no longer any identifi­cation with values. Lowliness has become the only way to get by.

When Hu Jintao came to power, the Communist Party of China became more totalitarian. Under his leadership, it has raced ahead on the path of anti-universal values, anti-human rights, anti-democracy and anti-freedom. It opposes fairness and justice, and associates itself with evil and injustice.

This is a hidden danger in China’s low-cost and peaceful transition to democracy. So long as the central government upholds Hu Jintao’s ideas on governance, it will not be able to achieve true justice. Freedom of speech, with press freedom at its core, is as contrived as the Arabian Nights. The clampdown on media freedom and freedom of speech has become part of the systematic evil of China’s government. Under its strict control, the media have become tired and journalists are at their wits’ end. Media independence and freedom of speech seem increasingly far off, as does the possibility of integrity and ethics. We are moving ever further away from truth and justice.

Cheng Yizhong is a renowned journalist and media manager. He is a co-founder and former editor-in-chief of the Chinese daily newspapers Southern Metropolis Daily and the Beijing News. After Southern Metropolis Daily exposed Sun Zhigang’s confinement and fatal beating, as well as the truth about Sars, Cheng was detained in secret for more than five months by the Guangdong authorities in 2004 for “economic crimes”, before being released as innocent. He received the 2005 Unesco World Press Freedom Prize. He is now president of the Hong Kong Sun Media Group.

Cheng Yizhong is a journalist and media manager. He is a co-founder and former editor-in-chief of the Chinese daily newspapers Southern Metropolis Daily and the Beijing News, and current president of the Hong Kong Sun Media Group.

This article first appeared in the 22 October 2012 issue of the New Statesman, Ai Weiwei guest-edit

Show Hide image

Brothers in blood: how Putin has helped Assad tear Syria apart

The Syrian catastrophe has created the worst humanitarian crisis since the end of the Second World War. And the world watches helplessly as Putin and Assad commit war crimes.

Sometimes we know the names. We know Omran Daqneesh, the five-year-old boy who, covered in mud and dust, was pictured on the back seat of an ambulance in the aftermath of an air attack. We know his name because pictures and a video of him were released on social media and travelled around the world. The outrage that followed was widespread and sincere, the image of the dazed little boy seeming to symbolise the greater plight of the beleaguered residents of Aleppo. But then the moment passed. Few will know that a few days later doctors announced that Omran’s elder brother Ali, who was injured in the same air strike, had died from his injuries. He was ten.

Sometimes we know the names of the babies pulled from the rubble of collapsed buildings – occasionally alive, but often dead; or the names of the children weeping over lost parents; or the women grieving over lost husbands and children; or the elderly simply waiting (and sometimes wanting) to die.

We know Bana Alabed, the seven-year-old girl trapped inside Aleppo whose Twitter account has gone viral in recent weeks. “Hi I’m Bana I’m 7 years old girl in Aleppo [sic],” reads the on-page description. “I & my mom want to tell about the bombing here. Thank you.”

A series of pictures depicts Alabed and her mother, Fatemah, struggling to live as normal a life as possible, one showing the little girl sitting at an MDF desk with a book. Behind her, in the corner, is a doll. “Good afternoon from #Aleppo,” says the caption in English. “I’m reading to forget the war.”

The conflict, however, is never far away. Alabed, whose mother taught her English, has repeatedly tweeted her own fears about dying, followed by stoic messages of defiance whenever the immediate threat of an impending air strike passes. On the morning of 3 October, her words were simply: “Hello world we are still alive.” On 17 October, Fatemah tweeted: “The airstrikes ended in the morning, all the last night was raining bombs.”

But in most cases we never know the names of the victims of air assaults led by Presidents Bashar al-Assad and Vladimir Putin. One of the most haunting images to emerge in recent weeks was that of a mother and child, killed while sleeping in the same bed. The scene had an eerily preserved-in-amber feel to it: a snapshot of snatched lives, frozen in the act of dying. Pictures of ruined buildings and distraught civilians have become routine now, holding our attention briefly – if at all.

As many as 500,000 people are believed to have been killed since the beginning of the Syrian uprising in early 2011. According to a report released in February this year by the Syrian Centre for Policy Research, a further 1.9 million have been wounded. Taken together, those figures alone account for 11.5 per cent of Syria’s pre-revolutionary population. Combine that with the number of Syrians who have been displaced – more than ten million (almost 50 per cent of the population) – and the sheer scale of the disaster becomes apparent.

The conflict has become the worst humanitarian crisis since the Second World War. Today it centres on Aleppo, in north-west Syria, one of the oldest continuously inhabited cities in the world, and a cradle of human civilisation. Various conquerors from the Mongols to the French have fought battles there but none, so it would seem, has been quite as ruthless or committed to the city’s annihilation as Bashar al-Assad.

Aleppo remains the most significant urban centre to have been captured by the anti-Assad rebels, most of whom will (by now) be strongly influenced by an Islamist world-view. Indeed, the most prominent fighting groups on the rebel side are overwhelmingly Islamist in their troop composition and beliefs, a sad marker of Western failures to support secular forces that led the anti-regime resistance in the incipient phases of the uprising.

Yet Aleppo remains too important to fail. Although rebel forces succeeded in capturing only half of the city – the western side remained firmly in the control of the regime – the symbolism of anti-Assad forces holding ground in Syria’s second city (which also served as the country’s economic hub) has buoyed the rebel movement.

Assad is more brazen and bullish than at any other point since eastern Aleppo fell into rebel hands in July 2012. That optimism is born of a strategy that has already worked in other parts of the country where the regime’s troops have slowly encircled rebel-held areas and then sealed them off. Nothing can leave, and nothing can enter. Once the ground forces seal off an area, an aerial campaign of barrel bombs and missile attacks from both Syrian and Russian fighter jets inevitably follows.

To get a sense of just how terrible the aerial campaign has been, consider that the United States accused the Russian air force of potential war crimes when a UN aid convoy was bombed just west of Aleppo last month. It was carrying food and medicines when it was hit. Since then, the UK and France have said that Russia’s bombardment of Aleppo amounts to a war crime.

Putin’s support has come as a boon to Assad ever since Russia formally entered the conflict in September 2015. Despite his administration already using Iranian forces and aligned groups such as the Lebanese Shia militia Hezbollah, rebels had continued to make significant gains throughout the early months of 2015. The most important of these was the capture of Idlib city, 40 miles from Aleppo, which presented Assad with two problems. The first was that it dented the official narrative of revanchist military successes by his forces. The ­second was that it handed the rebels power in a province adjoining Latakia Governorate in the west, where Syria’s Alawites are largely concentrated (Russia has an airbase in an area south-east of the city of Latakia). The Alawites are a heterodox Shia sect to which the Assad family belongs, and which forms the core of their support base.

Keen to reverse these gains – and others made elsewhere – Assad enlisted Putin, given Russia’s long-standing interests in, and ties to, Syria. The Kremlin has long regarded Syria as an important ally, and has served as the country’s main arms supplier for the past decade. There are important assets to preserve, too, such as the Russian naval base in the port city of Tartus on the Mediterranean, which was first established during the Soviet era.

For his part, Putin has felt emboldened by events. The world is changing – not just in the Middle East and North Africa, where the
contours of power continue to be recast, but also closer to home in Ukraine, where the pro-Russian president Viktor Yanukovych was overthrown in 2014.

The West is still haunted by the 2003 invasion of Iraq and has been reluctant to be drawn too deeply into the Syrian War. In 2013, the Assad regime used chemical weapons against its own people. This was a violation of President Barack Obama’s so-called red line against the use of chemical weapons, but no retaliatory action came and there was nothing to prevent the Kremlin from using force to shape events in Syria – as it had done in Ukraine.

All of this has marked a new phase of brutality in a conflict already noted for its barbarism. Civilians who avoid death from combined Russo-Syrian air assaults suffer under Assad’s strategy of “starve or submit”, in which supplies are withheld from besieged areas, slowly choking off those ­inside. It has been used to devastating effect against civilians in towns such as Madaya and in Daraya, on the outskirts of Damascus, both of which fell to government control after being sealed off from the outside world for several years. Such a strategy is not designed to deliver quick victories, however. Consider how the residents of Daraya defied Assad’s forces for four years before capitulating in August 2016.

Assad and his allies (Putin, Iran, Hezbollah) have decided to punish and brutalise, deliberately, civilian populations in rebel-held areas. To invert the famous aphorism attributed to Chairman Mao, they hope to dredge the sea in which the revolutionaries swim. And so, it is the 300,000 residents of eastern Aleppo who must suffer now.




It’s easy to lose track of precisely what is happening in the Syrian War as parcels of land swap hands between rebels and the regime. Assad’s forces first began encircling Aleppo at the start of July this year and succeeded in imposing a siege by the middle of that month, after cutting off the last of two rebel-controlled supply routes into the city. The first was the Castello Road, which leads from the town of Handarat into the north-western part of ­rebel-controlled territory. The second route, via the Ramouseh district (which led into the south-western end of the city), had already been sealed off.

The closure lasted for roughly four to five weeks before the rebels re-established access. Aleppo is too important for them, and the siege has forced various groups to work together in breaking it. The effort was led by Jaish al-Fateh (JaF, the “Army of Conquest”), an umbrella group and command structure for several of the most prominent jihadist and Islamist groups operating in northern Syria. JaF also co-ordinated the Idlib military campaigns. One of its key members is Jabhat Fateh al-Sham (JFS, “the Syrian Conquest Front”), which was previously known as Jabhat al-Nusra (JaN or “the Supporters’ Front”) and was recognised as al-Qaeda’s official chapter in Syria.

Several months before the regime began its assault on Aleppo, rebel groups in the north recognised the deteriorating situation there, stemming principally from Russian air strikes. As a result, al-Qaeda urged the various factions to merge and work together to counteract not just Assad, but also Putin. Even the global leader of al-Qaeda, Ayman al-Zawahiri, issued a speech last May titled “Go Forth to Syria”, in which he called on all fighting groups to unite in order to consolidate their control across the north. This opened the way at the end of July for Jabhat al-Nusra to declare that it was formally severing its links with al-Qaeda. It “rebranded” as Jabhat Fateh al-Sham.

There are two reasons for doing this. The first is to erode partisanship among the Islamist groups, forcing them to set aside differences and narrow their ambitions in favour of the greater goal – in this case, the breaking of the siege of Aleppo, while also deepening rebel control across the north. The second aim of rebranding is to win popular support by portraying themselves as fighting in the service of ordinary civilians.

Groups such as JFS and others are succeeding in both of these goals. Responding to the abandoned and assaulted residents of Aleppo, they have repeatedly demonstrated their commitment to alleviating the humanitarian crisis. Much of their messaging echoes this theme. The group’s English-language spokesman is Mostafa Mahamed, an Egyptian who previously lived in Australia. “[JFS] is deeply embedded in society, made up from the average Syrian people,” he explained on Twitter, after the group decoupled from al-Qaeda. “We will gladly lay down our lives before being forced into a situation that does not serve the people we are fighting for . . . jihad today is bigger than us, bigger than our differences.”

It is indisputable that this ethos of “fighting for the people” has endeared the group to civilians living in besieged areas – even when those civilians don’t necessarily agree with the full spectrum of its religious beliefs or political positions. That goodwill was only reinforced when the group helped break the siege of Aleppo (in which approximately 500 rebels were killed) in August, if only for a few days. Assad reasserted control within a week, and entrapped the residents again in the middle of that month. The rebels are now planning how to break the siege decisively, but have not yet launched a major counteroffensive.




A freelance American journalist and film-maker, Bilal Abdul Kareem, who has reported on rebel movements inside Syria more intimately than most, has found himself among those trapped inside eastern Aleppo since the siege was restored seven weeks ago. “We came here expecting a two- or three-day trip,” he told me during an interview over Skype.

Life inside is becoming insufferable for civilians, Abdul Kareem said; every building is potted and scarred by shrapnel damage. Those whose homes remain standing are the lucky ones. “Your day consists of nothing,” he said. “There’s no work, there’s no fuel, no industrial zone, no food to sell. ­People sit around and chit-chat, drink tea, and that’s all they do.”

Food supplies are already running low, with most people limiting themselves to basics of chickpeas and groats – crushed grains such as oats or wheat. Sealed off from the rest of the world, those inside preoccupy themselves with survival and wait for the next wave of attacks.

It is tempting to ask why the inhabitants of Aleppo did not flee when they had the chance. Indeed, the Assad regime routinely accuses the rebels of preventing civilians from leaving besieged areas, though there is no evidence to support this view. On 17 October Russia and the Syrian regime said they would halt their bombardment for eight hours on 20 October to allow rebels and civilians to evacuate the city.

In truth, what choice do the civilians have? Most do not trust Assad and they are therefore unwilling to move into regime-administered areas. The alternative is to become refugees, with all the uncertainties and trials associated with that. For instance, refugees have found themselves subject to sectarian violence in Lebanon, and they have few opportunities to find employment in Lebanon, Turkey or Jordan, the three countries where most of the fleeing Syrians have found shelter.

For them, merely to exist in rebel territory is an act of defiance, which is precisely why Assad’s forces make no effort to distinguish between combatants and civilians in rebel areas. To be present is a crime.

The effects of this have been devastating. A spokesman for the Syrian American Medical Society told Middle East Eye, an online news portal, that in July, Syrian and Russian jets had hit medical facilities in rebel-held territory every 17 hours.

Only a few hospitals and medical staff remain. The physical conditions are primitive and perilous. Doctors work in makeshift facilities – a former flat, a commercial garage – which makes them unable to provide anything beyond basic emergency care. In-patient facilities are non-existent, not just because of high demand from those newly injured in fresh attacks, but also from fear that the facility itself will be targeted. “People are literally shuffled out of the hospital with IV [intravenous drips] in their arms,” Abdul Kareem says.

The West’s indifference to all this – coupled with its occasional pious pronouncements and diplomatic dithering – has squandered any goodwill Washington might once have had among Syria’s beleaguered civilians. When Sergey Lavrov, Russia’s foreign minister, and John Kerry, the US secretary of state, agreed a ceasefire in September it lasted barely two days because they overlooked the fears of those trapped inside eastern Aleppo.

The deal had stated that no party would try to capture any new territory. That might seem reasonable enough but given that the ceasefire came into effect just days after Assad re-established the siege of Aleppo, those on the inside were being asked, in effect, to acquiesce to their own starvation.

Deprived of food and medication, no one trusted Assad to negotiate access in good faith, especially after he thwarted UN efforts to deliver aid. “People saw it as a conspiracy,” Abdul Kareem told me. Moreover, there were no significant groups inside eastern Aleppo that claimed to have accepted the terms of the ceasefire in the first place. Kerry had negotiated on their behalf without approval and without securing any humanitarian concessions.

“What planet are these people on?” Abdul Kareem asked. “[Do] they think people will turn on their protectors, for people who didn’t do them any good? They look to JFS and Ahrar [Ahrar al-Sham is one of the Islamist groups fighting in JAF]. Western intervention is pie in the sky.”

The rise of these reactionary rebels is a direct result of liberal elements not being strongly supported at any stage in the conflict. Left to fend for themselves, many have deserted their cause. Those who have persisted not only risk the constant threat of being killed by Russo-Syrian bombs, but are also at threat from jihadist elements operating in rebel areas. That much was clear when remnants of the secular opposition protested against the leader of JFS, Abu Mohammed al-Golani, in the southern Idlib town of Maarat al-Nouman earlier this year. Many of those who did were arrested by jihadists and intimidated into silence.

Whereas liberals are fragmented and frayed, the Islamist rebels continue to coalesce into an ever more coherent unit. The overwhelming might of Russian airpower has convinced them of the need to form a united front in order to pool their resources and co-ordinate their efforts. That is one of the reasons why a jihadist group called Jund al-Aqsa (“Soldiers of al-Aqsa”) announced early this month that it was disbanding and being absorbed into JFS.

Herein lies the real story of how Aleppo – and, indeed, Syria itself – has been delivered to the jihadists. A conspiracy of all the external parties has forged a menacing millenarian movement that is embedded in civil society and communities across the north. Whether Aleppo falls or not, the jihadists will endure.

Shiraz Maher is a contributing writer for the New Statesman and a member of the war studies department at King’s College London

Shiraz Maher is a contributing writer for the New Statesman and a senior research fellow at King’s College London’s International Centre for the Study of Radicalisation.

This article first appeared in the 20 October 2016 issue of the New Statesman, Brothers in blood