(PHOTO: Greg Girard, Gallerystock)
Show Hide image

The virus of censorship

Chinese media organizations are riddled with informers who report directly to the government – only a minority of journalists are brave enough to fight the system.

One afternoon in May 2001, I got a call from a stranger claiming to be from the publicity department of Guangdong provincial party committee, asking me to remove an article that was going to be published in the next day’s Southern Metropolis Daily. As editor-in-chief of the paper, I often got similar calls from party organisations. However, on this occasion I did not know the caller and I wanted to take the chance to show my disappointment, so I answered very impolitely: “I’m sorry, I don’t know you. I cannot be certain that this is a directive from the departmental leadership. To prevent anyone from falsely using the name of the publicity department and issuing orders to the paper, please could you fax over written documentation, because it is hard to execute this when there is no evidence.”

Towards the end of Jiang Zemin’s term as general secretary of the Communist Party of China (CCP), the control over the media by the publicity department, led by Ding Guangen, got tighter and tighter. One obvious change was that the department no longer sent orders to the media in formal documents or cables, requiring editors to implement them. Instead, it left messages on the phone or sent text messages directly to specific people in charge. The reason for this was that there were increasingly frequent prohibitions. Written documents needed to be approved at every level, and the bureaucracy was too complex and too slow in urgent cases. Passing the message over the phone or by text message was quick; the process was simple and effective.

Before the current general secretary, Hu Jintao, came to power in 2002, human rights worsened, justice took a step back, certain dignitaries rose in power and corruption intensified. The CCP’s ideological clampdown strengthened in all aspects and the media took the biggest hit. Liu Yunshan, a former correspondent for Xinhua, the official Chinese press agency, took charge of the publicity department. He seemed to be professional at hiding the truth and fabricating lies. The authorities exerted greater control over the media and the extent of the control grew even wider. There were ever more tactics, which became more specific and targeted. Every time there was a big emergency or an important meeting, there would be a deluge of prohibitions and regulations from the publicity department.

Early in 2003, when Sars was widespread, the publicity department of the Guangdong provincial party committee sometimes issued up to 30 prohibitions a day. It would even issue specific rules on what articles should be put on the front page, the position of articles, guidance on headlines, specifications of photographs and so on. Southern Metropolis Daily, however, continued to break from the controls and air its voice. Zhang Dejiang at that time was a politburo standing committee member and also secretary of Guangdong provincial party committee. On two occasions, at the provincial standing party committee, he asked his sub­ordinates: “Why don’t we sue the people in charge of Southern Metropolis Daily for exposing confidential information?”

The party authorities’ ideas were consistent with Zhang Dejiang’s, and they began to put these ideas into practice. On 17 September 2004 Zhao Yan, an assistant at the New York Times’s Beijing bureau, was arrested in Shanghai. Two months later, a reporter at Modern Business in Hunan, Shi Tao, was detained in Taiyuan, Shanxi Province. Both reporters were sued for leaking confidential information. Zhao Yan was given a three-year prison sentence and Shi Tao ten years. The evidence for Shi Tao’s so-called crime was that he leaked publicity department prohibitions to the outside world’s media.

Publicity department control of the media in the Hu Jintao era became underground and secretive, probably because it knew that its actions were unjust and possibly institutionally criminal. A clear change during this period was the way officials would call the media to communicate a prohibition and often stress before hanging up: “Do not make a written record. Do not leave any written evidence. Do not disclose the content of the ban, which department issued the ban, and especially not the name of the leader who issued it.”

As the prohibitions became more private and hidden, they became a big “power-seeking” tool for the publicity department. High-level party officials, in order to dress up their track record and the realities of society, relied heavily on the publicity department. Propaganda officials were flattered and given more opportunities for promotion. On the other hand, party officials, rich and powerful interest groups and large companies, in the case of a scandal, would no longer think about media relations but instead seek to appease senior officials at the publicity department as soon as possible, in order to shut off and control the information at the source. A media scholar from Suzhou University, Du Zhihong, said on his Weibo account (the Chinese equivalent of Twitter) that the prohibition orders were used to protect the interests of the corrupt and criminal activities. He wondered how much protection money was received behind each order.

The publicity department usually controls the media by commenting on news. It publishes a regular News Comments report to central politburo members and all secretaries of provincial party committees. It comments on, and gives suggestions for responses to, news and essays that have already been published. This is classic post-event news censorship. The publicity department news comment group is comprised of extreme leftists retired from the government media. They let off steam about the words of any media organisation that is not faithful to the party or not in the party’s interest. As a result, they receive special treatment and benefits. However, the post-event system has its flaws. It is useful only when working with the tamed majority of the media – people who worry about losing their position – but is less effective with the disobedient minority.

On the line

In April 2000, a column in Southern Metropolis Daily was criticised severely by News Comments. Not long afterwards, at the politburo meeting, the then publicity department director, Ding Guangen, took a copy of News Comments out of his briefcase. With a pencil he wrote: “For the attention of Secretary Chang­chun”. He then handed it over to Li Chang­chun, a politburo member and secretary of the Guangdong provincial party standing com­mittee, who was sitting at his side. Several days later, Zhong Yangsheng, another member of Guangdong’s standing committee and director for propaganda, summoned Fan Yijin, director of the Southern Newspaper Group, for a talk. He explicitly asked for me to be dismissed as editor-in-chief of Southern Metropolis Daily and be removed from all responsibilities at the paper. Fan Yijin took the usual steps of delaying the process and, by lifting the barrel of the gun an inch higher, kept me in my position.

Fan Yijin’s response, in his protection of his subordinates, is no longer possible. In the past few years, the central government has systematically eliminated all opportunities for the media to voice dissent. It has removed any space in which the liberal media can exist. Publicity departments at all levels not only directly or indirectly keep a tight leash on the appointments of senior staff in the media, but they also plant followers and informers within organisations so they can quickly establish the internal situation of the media and respond accordingly.

One morning at the end of May 2003, Zhong Yangsheng summoned the entire Southern Metropolis Daily editing committee to the Guangdong publicity department for three hours of lectures, in which he abused and cursed the paper. After the meeting, back in the office, I treated the editing committee to lunch. At the table, we did not hold back on mocking and criticising Zhong Yangsheng’s rigid and ridiculous extreme-leftist views. In the afternoon, as I was rushing to Shenzhen for a meeting, I got a call from Zhang Dongming, director of the news section of Guangdong’s publicity department. He said harshly: “Not only did you just fail to implement the words of the publicity department leaders, but you insulted them. How dare you!” My hands trembled, and I quickly pulled off the motorway.

After 2005, the system enacted the strategy of “demoralise, divide and conquer”. The central publicity department started sending ­censors directly to major media organisations to carry out censorship prior to publication. The central government was therefore not only passing comment on news after publication, but had a pre-publication checkpoint. The dual system formed a pincer movement and provided a double safeguard.

Another policy was even more effective: the direct appointment of publicity department officials to leadership positions in major media organisations. Between 1996 and now, three news section directors in Guangdong’s publicity department have been promoted to senior positions in the Southern Newspaper Group. In other words, three news police chiefs took up editor-in-chief positions. This trend became even more evident in 2005. It was prevalent throughout China, but slower in Guangdong.

At the beginning of this year, to prevent trouble from Guangdong before and after the 18th party congress (which begins next month), especially from the Southern Newspaper Group, the deputy director of Guangdong’s publicity department, Yang Jian, was made party secretary of the Southern Newspaper Group. A diehard conservative official, Tuo Zhen, was flown in from Beijing and made a Guangdong CCP committee member and director of the publicity department. The leadership of Southern Newspaper Group, Southern Metropolis Daily and Southern Weekend began to reshuffle at this time. The key leaders were replaced by former publicity department officials. Central government authorities, through appointments and dismissals, reinforced their control over the group and its papers.

I had played a role in establishing the Beijing News. In 2005, not long after I was forced to resign from my post there as editor-in-chief, several censors came in. Southern Metropolis Daily has five censors who come and go. They are as detestable and odious as the negative characters in a film, but they hold real power, and have absolute control over what is sent to the printers.

Censorship happens secretly; it is silent and effective. By forbidding any paper evidence, and by phoning or sending text messages directly among different levels, only one-way communication takes place between the publicity department and the media leadership, and between higher- and lower-level media leaders. The only rule for subordinates is to be loyal to the higher leadership and not cause trouble for them. Accountability and respect have become more straightforward. In time, the media leadership and workers have become used to self-censorship. Members of staff can protect their jobs and personal interests by informing on and betraying others, and so this has become the principal management tool. The dark and dangerous sides of the human character have been exploited.

The situation is as follows. Distinguished media leaders are cleared out systematically, excellent journalists are targeted and removed, and even their supporters are completely marginalised. The subdued and obedient hold all the power. Censorship, like a virus, clones itself and spreads quickly; prohibition orders become stricter at every level. Self-censorship is much harsher than passive censorship. The fundamental principles of news reportage have been destroyed, and there is no longer any identifi­cation with values. Lowliness has become the only way to get by.

When Hu Jintao came to power, the Communist Party of China became more totalitarian. Under his leadership, it has raced ahead on the path of anti-universal values, anti-human rights, anti-democracy and anti-freedom. It opposes fairness and justice, and associates itself with evil and injustice.

This is a hidden danger in China’s low-cost and peaceful transition to democracy. So long as the central government upholds Hu Jintao’s ideas on governance, it will not be able to achieve true justice. Freedom of speech, with press freedom at its core, is as contrived as the Arabian Nights. The clampdown on media freedom and freedom of speech has become part of the systematic evil of China’s government. Under its strict control, the media have become tired and journalists are at their wits’ end. Media independence and freedom of speech seem increasingly far off, as does the possibility of integrity and ethics. We are moving ever further away from truth and justice.

Cheng Yizhong is a renowned journalist and media manager. He is a co-founder and former editor-in-chief of the Chinese daily newspapers Southern Metropolis Daily and the Beijing News. After Southern Metropolis Daily exposed Sun Zhigang’s confinement and fatal beating, as well as the truth about Sars, Cheng was detained in secret for more than five months by the Guangdong authorities in 2004 for “economic crimes”, before being released as innocent. He received the 2005 Unesco World Press Freedom Prize. He is now president of the Hong Kong Sun Media Group.

Cheng Yizhong is a journalist and media manager. He is a co-founder and former editor-in-chief of the Chinese daily newspapers Southern Metropolis Daily and the Beijing News, and current president of the Hong Kong Sun Media Group.

This article first appeared in the 22 October 2012 issue of the New Statesman, Ai Weiwei guest-edit

Martin O’Neill for New Statesman
Show Hide image

1966 and all that

A year of World Cup glory, meeting Paul McCartney and eating placenta.

Fifty years ago this Saturday, on 30 July 1966, I was at Wembley. I have my ticket and my programme to prove it. I also have my 1966 ­diary, which I am looking at now. I was 30, weighed ten stone and eight pounds, and my waist was 32 inches – about as hard to believe now as England winning another World Cup final.

I am still in the same house, all these decades later, but my telephone number then was GUL 4685. GUL was short for Gulliver, I can’t remember why. In my list of contacts at the end of my diary is Melvyn Bragg, who was another recent arrival in London from Cumbria, like myself and my wife, on PRO 0790. PRO stood for Prospect, I think, which was the exchange name for somewhere over the river, possibly Kew.

My office number was TER 1234. I always thought that was a great and memorable number. It’s only now, thinking about it, that I realise that TER – meaning Terminus –
probably related to King’s Cross, which the Sunday Times was near in those days.

At the top of the charts in July 1966 were the Kinks with “Sunny Afternoon”, which I can well remember, as it was so ironically chirpy, and Georgie Fame with “Getaway”. I liked Georgie Fame – low-key, cool – but I can’t remember that tune. Both were replaced in August by the Beatles’ “Yellow Submarine”/“Eleanor Rigby”.

My day job in July 1966, on the Sunday Times staff, was writing the Atticus column. It still exists, but in a smaller, more skittery format. Previous incumbents included Ian Fleming, John Buchan and Sacheverell Sitwell, who was reputed to have got free Mateus rosé for life after giving the wine its first mention in an English newspaper.

I had been on the paper since 1960, after spending two years as a so-called graduate trainee journalist, mainly in Manchester, which was a laugh. There was no training and there were no lessons in law. You had a mentor for a few weeks and then you got on with it.

In my first few years as the boy on Atticus, I never had my name in the paper. I had to write dreary paragraphs about who might be our next man in Washington, or the bishop of London, or the master of Balliol, as if I cared. I wanted to write about footballers, gritty northern novelists, pop stars.

When I started at the Sunday Times, I felt for a while that people were prejudiced against me, because I was northern and working class and had gone to grammar school and a provincial university (Durham). Everyone else seemed to have been at Oxbridge and gone to public school.

But this prejudice was all in my head, imagined, just as it had been when I used to go from Durham to visit my girlfriend, Margaret – whom I married in 1960 – at Oxford. I was convinced that some of her posh friends were being condescending ­towards me. Total nonsense, but I had a chip on my shoulder for some years. Gone, all gone, just like my 32-inch waist. (I am now 12 stone and the new shorts I bought last week have a 38-inch waist. Oh, the horror.) If anything, these past 50 years, any prejudice has been in my favour.

Harold Wilson was the prime minister in 1966. His northern accent was even stronger than mine. I still have a letter from him, dated 21 March 1963, after I interviewed him for Atticus. In the letter, he ­describes the 1938 FA Cup final in which Preston beat Huddersfield Town 1-0, scoring in the last minute of extra time. At the bottom of the page, in handwriting, he’d added: “after hitting the crossbar”.

What I remember most about the interview was George Brown, who was deputy to
Wilson as Labour leader at the time, hanging around outside his office, drunk. Marcia Williams, Wilson’s secretary, was going around tut-tutting, making faces, complaining about George. I thought she shouldn’t have done, not in front of me, as I was a total stranger and a hack. (I don’t think we called ourselves hacks in those days, which is the normal, half-ironic self-description today.)

Harold was a football man and also a real know-all, forever boasting about his memory for facts and figures. The contents of this letter illustrate both aspects of his character. It led me later to collect a letter or autograph from every prime minister, going back to Robert Walpole. Only took me ten years.

There is a myth that England’s 1966 win helped Labour stay in power – which does not quite stand up. The general election was in March – four months before the final. But Wilson did milk England’s victory, identifying himself and the nation with our English champions.

It is possible that the reverse effect happened in 1970, when Wilson was chucked out and Edward Heath came in. England’s defeat at the 1970 World Cup by West Germany was just four days before the June general election.

***

I got my ticket for the 1966 World Cup final – for one of the best seats, priced at £5 – from my friend James Bredin, now dead, who was the boss of Border Television. Based in Carlisle, Border covered the Scottish Borders and the Isle of Man. It was a thriving, thrusting regional ITV station, now also deceased.

James’s chauffeur came to pick me up and waited for us after the match, a sign of the importance and affluence of even minor ITV stations. Border contributed quite a bit to the network, such as Mr and Mrs, starring Derek Batey, who presented 450 editions of this very popular national show. Batey was a local lad who started his show business life as an amateur ventriloquist in the little market town of Brampton, Cumbria, before becoming Carlisle’s Mr Show Business. He was so polished – lush hair, shiny suits, so starry, so glittery – that I always wondered why he was not in London, in the West End.

Border TV also produced some excellent documentaries that were networked across the ITV region, two of which I presented. One was about walking along Hadrian’s Wall and the other was about George Stephenson. For a while in the 1970s, I began to think I was going to become a TV presenter, despite being not much good. I was lousy at acting, which you need for television, and disliked asking questions to which I already knew the answers. And it took so much time. For each programme, we spent eight weeks on location with a crew of eight, just to make a one-hour documentary. Now they
do docs in a week with just two people.

For half an hour, I also imagined that I was going to become a playwright. In 1967, I had a play in the BBC’s Wednesday Play slot, awfully prestigious at the time, called The Playground. It was one of those shows that were filmed live and then wiped, so I have never seen it since, nor has anybody else. I blamed that for blighting my playwriting career, though till I was looking in my 1966 diary and saw that I was working on that play, I’d forgotten about its existence. As we go through life, we forget all the paths not trodden.

I’ve boasted endlessly about being at the 1966 Wembley final, and it was so exciting, but I can’t remember many of the details. I must have been aware of Geoff Hurst’s second goal being a bit dodgy, as there were loud complaints from the German fans, but as Sir Geoff, as he then wasn’t, went on to score a third goal, it didn’t really matter. At the time, I considered that the England-Portugal semi-final had been a better game, with our Bobby Charlton scoring two goals against one from Eusebio, but of course winning a final is winning a final and the excitement and the patriotic pride continued for weeks and months. We felt as if it had been our right to win – after all, did we not give the game to the world, lay down the first rules, show all those foreigners how to play our game?

The result was that we usually ignored all the new ideas and developments that were emerging from Europe and South America, carrying on with our old ways, stuffing our faces with steak before a game and knocking back six pints afterwards, a bit like Alf Tupper in the Rover comic. He lived on fish and chips, but on the race track he could beat anyone.

Those funny Continental players started playing in funny lightweight boots, more like slippers or ballet shoes, which seemed barmy to us. How we scoffed. How can you play properly, far less kick someone properly, unless your ankles are encased in hard leather as tough as steel? Who cared if they weighed a ton, especially in wet weather? We Brits were tough.

The top First Division stars of 1966 earned about £200 a week, including bonuses, and lived in £20,000 houses, semi-detached, on new estates with Tudor overtones. The top players drove Jaguars. But most were lucky to afford a Ford Cortina. I had one myself for a while. Awfully smart, or so I thought at the time.

Their basic wages were little more than double that of the best-paid working men, such as a foreman bricklayer or a successful plumber. Their neighbours on their estates were bank mangers or salesmen, a higher scale socially than their own background, but still fairly modest. Not like today. Footballers don’t even have neighbours any more. They are cocooned in their own gated mansions, with personal staff, gardeners, nannies, accountants, lawyers, agents.

Yet despite their modest lifestyles in those days, there were celebrity players, such as Bobby Moore, Bobby Charlton and, before them, Billy Wright, all household names, loved and admired, recognised everywhere.

None of them had an agent in 1966. The nearest thing to it was the system that operated if a team got to the FA Cup final. They would then agree to divvy up the peripheral proceeds, such as money from giving newspaper interviews, posing for staged corny photographs, opening shops, or selling their spare tickets to touts (which they were not supposed to do). They’d appoint some dodgy friend of one of the senior players to arrange the deals and collect the monies for them. Times, they always change. Otherwise, what’s the point, eh?

***

In 1966, two big events occurred in my personal life. In May that year, my son, Jake, was born – at home, in what is now our kitchen. He arrived so quickly that the midwife hadn’t turned up yet and he emerged with the cord twisted around his neck. I managed to untie it, which I have maintained since kept him alive (a trick I had learned at fathers’ classes).

Fathers’ classes – wow, what a novelty that was in the 1960s. Who says we were all chauvinist pigs back then? (Today’s young, female star writers at the New Statesman, probably.) I attended my first ones, at the Royal Free Hospital in 1964, when our firstborn, Caitlin, was about to arrive. I remember immediately thinking when the invite came that I would get 1,000 words out of this – which I did, for the Sunday Times women’s pages.

Also at those first-ever fathers’ classes at the Royal Free was a young BBC producer whose wife was also about to give birth: Wilfred De’Ath. He, too, was desperate to get a piece out of it. (He now writes occasionally for the Oldie, and he appears to be down and out and living in France.)

After Jake’s birth, I got the midwife to give me the placenta and I ate it, fried with onions. Tasted like liver. Another 1,000 words.

The other event of note in my ever-so-exciting life in 1966 was meeting Paul McCartney. When “Eleanor Rigby” came out, I thought the words – not just the tune – were so wonderful. Possibly the best poetry of the year, I said, as if I knew anything about poetry. I went to see him for Atticus in his new house in St John’s Wood, which he still has, being a very conservative feller. I talked to him about the background to the lyrics, as opposed to his hair, which interviewers were still asking him about.

A few months later, at the end of 1966, I went to see him again, wearing a different cap, as a screenwriter. I’d had a novel published the previous year, Here We Go Round the Mulberry Bush, which was being made into a film, with Clive Donner directing. We went to see Paul at his house and discussed with him if he would do the theme tune. He turned us down in the end but it was while I was with him that I suggested that there should be a proper biography of the Beatles. He said Brian (Epstein, the band’s manager) would have to agree – and there and then sat me down and helped me write a suitable arse-licking letter to him.

I eventually saw Brian, after several cancellations, at his home in Belgravia and he played me the acetate of “Strawberry Fields Forever”. I was astounded. It seemed to break every rule of what was then considered pop music. I wondered if all Beatles fans
would take to it. But I could see that it was amazing and perhaps the Beatles weren’t finished, which was what some people were saying in 1966. At my publisher, Heinemann, which paid me £3,000 for the book, there was one director who maintained the Beatles bubble was about to burst.

Brian agreed to my project and offered a clause in the contract that we had not requested or even thought of. He said he would not give any other writer access to the Beatles for two years after my book came out. This was 1966. The book came out in 1968. Two years later, in 1970, the Beatles were no more. Without realising it at the time, I became the only authorised ­biographer of the Beatles.

***

So, 1966, a big year for me, so glad I kept that diary, and also a big year for the nation. I thought at the time that the Beatles were bound to fade, eventually, while England surely would dominate world football from now on. After their humbling by Iceland at this year’s World Cup, I now realise that England will never win the World Cup again in my life, what’s left of it. And probably not even another game.

The only way to rationalise it is to tell ourselves that we are ahead of the game. We are rubbish, but in turn it will happen to all the other so-called advanced nations.

You could say Brexit is a bit like that. We are ahead of the other leading European nations in going it alone, even though it is depressing and awful and shameful. We are advanced in wilfully turning ourselves into a rubbish nation. We are leading the way, as ever. Inger-land, Inger-land.

Hunter Davies’s memoir of the postwar years, “The Co-op’s Got Bananas!” (Simon & Schuster), was published in April, followed by “Lakeland: a Personal Journal” (Head of Zeus). His final book on the Fab Four, “The Beatles Book” (Ebury), will be published on 1 September

Hunter Davies is a journalist, broadcaster and profilic author perhaps best known for writing about the Beatles. He is an ardent Tottenham fan and writes a regular column on football for the New Statesman.

This article first appeared in the 28 July 2016 issue of the New Statesman, Summer Double Issue