Papers should run accurate articles about climate change. Photo: Getty
Show Hide image

The danger of ideology-based newspaper coverage of climate change

A warning against the publication of columns promoting climate change denial.

Last week, The Times provided further evidence that its coverage of climate change is being dictated by dogmatic ideology.

On Monday, it published a column by Matt Ridley, under the headline "Scientists must not put policy before proof", accusing the Royal Society and the World Meteorological Organisation of “poor scientific practice” because of its recent announcements about the impact of rising greenhouse gas levels in the atmosphere.

First, he complained that the World Meteorological Organisation should not have released a preliminary analysis showing that “the year 2014 is on track to be the warmest, or one of the warmest years on record”.

Ridley argued that instead the WMO should have noted that “this year is unlikely to be significantly warmer than 2010 or 2005”.

What he neglected to admit was that 2005 and 2010 are the two warmest years ever recorded, and that 13 of the 14 hottest years have occurred from 2000 onwards, providing clear evidence of global warming.

He also criticised the WMO’s decision to make the figures public on 3 December as policy-makers from around the world assembled in Lima, Peru, for the United Nations climate change summit.

Yet, Ridley’s article coincided with the final week of negotiations over a new international agreement on climate change, and was no doubt intended to undermine the confidence of the UK Government in the scientific evidence.

His column also criticised a Royal Society report about "Resilience to extreme weather", which was published last month.

He claimed that the Society had decided to “cherry-pick” information for the report, and “could find room for not a single graph to show recent trends in extreme weather”.

This was utter nonsense. The report includes a table summarising changes in extreme events that have been observed since 1950, based on a comprehensive assessment of the scientific evidence by the Intergovernmental Panel on Climate Change.

Among the conclusions highlighted by the Royal Society report were “medium confidence that anthropogenic influences have contributed to intensification of extreme precipitation at a global scale”, and “medium confidence that anthropogenic influence has contributed to some observed changes in drought patterns”.

The use of the term “medium confidence” reflects the fact that it is difficult to detect statistically significant trends in extreme weather, which, by definition, are rare events.

Writing in the Foreword to the report, Sir Paul Nurse, the President of the Royal Society, indicated that “by presenting evidence of trends in extreme weather and the different ways resilience can be built to it, we hope this report will galvanise action by local and national governments, the international community, scientific bodies, the private sector, and affected communities”.

Finally, Ridley dredged up false allegations about “the hiding of inconvenient data” by scientists at the Climatic Research Unit at the University of East Anglia.

This was based on e-mails that were distributed on the web in November 2009 by climate change "sceptics" to try to undermine efforts to agree a new international treaty in Copenhagen.

An independent inquiry into the content of the so-called Climategate e-mails concluded that, “on the specific allegations made against the behaviour of CRU scientists, we find that their rigour and honesty as scientists are not in doubt”.

But Ridley ignored this inconvenient fact and instead ranted that “the scientific establishment closed ranks”.

Yet he made no criticism of the hackers who illegally obtained the e-mails, or of the police investigation which failed to bring the criminals to justice.

Readers of The Times may be shocked to learn that the newspaper would publish an article that was riddled with so many inaccurate and misleading statements.

However, the number of errors is perhaps no surprise, given that Ridley, a hereditary Conservative peer, has a PhD in pheasant breeding, but no qualifications in climate science.

What may be of even more concern to readers is that The Times chose not to disclose that Ridley is a member of the all-male Academic Advisory Council of the Global Warming Policy Foundation.

The Foundation was set up by Nigel Lawson in 2009 to lobby against government climate policies.

Earlier this year, the Charity Commission concluded that the Foundation had violated its rules because, “it promoted a particular position on global warming”.

The Times seems to be heavily promoting the views of climate change "sceptics". Earlier this year, there was controversy when an article by the newspaper’s science editor, Hannah Devlin, was altered to put a "sceptical" spin on climate change research. Devlin has since announced that she is leaving The Times to join the Guardian.

Given the apparent increasingly ideological approach of The Times to its coverage of climate change, it may not be long before many more of its readers follow Devlin’s example.

Bob Ward is a Fellow of the Geological Society and policy and communications director at the Grantham Research Institute on Climate Change and the Environment and the ESRC Centre for Climate Change Economics and Policy at the London School of Economics and Political Science.

Bob Ward is policy and communications director of the Grantham Research Institute on Climate Change and the Environment at London School of Economics and Political Science.

Getty Images
Show Hide image

Is there such a thing as responsible betting?

Punters are encouraged to bet responsibly. What a laugh that is. It’s like encouraging drunks to get drunk responsibly, to crash our cars responsibly, murder each other responsibly.

I try not to watch the commercials between matches, or the studio discussions, or anything really, before or after, except for the match itself. And yet there is one person I never manage to escape properly – Ray Winstone. His cracked face, his mesmerising voice, his endlessly repeated spiel follow me across the room as I escape for the lav, the kitchen, the drinks cupboard.

I’m not sure which betting company he is shouting about, there are just so many of them, offering incredible odds and supposedly free bets. In the past six years, since the laws changed, TV betting adverts have increased by 600 per cent, all offering amazingly simple ways to lose money with just one tap on a smartphone.

The one I hate is the ad for BetVictor. The man who has been fronting it, appearing at windows or on roofs, who I assume is Victor, is just so slimy and horrible.

Betting firms are the ultimate football parasites, second in wealth only to kit manufacturers. They have perfected the capitalist’s art of using OPM (Other People’s Money). They’re not directly involved in football – say, in training or managing – yet they make millions off the back of its popularity. Many of the firms are based offshore in Gibraltar.

Football betting is not new. In the Fifties, my job every week at five o’clock was to sit beside my father’s bed, where he lay paralysed with MS, and write down the football results as they were read out on Sports Report. I had not to breathe, make silly remarks or guess the score. By the inflection in the announcer’s voice you could tell if it was an away win.

Earlier in the week I had filled in his Treble Chance on the Littlewoods pools. The “treble” part was because you had three chances: three points if the game you picked was a score draw, two for a goalless draw and one point for a home or away win. You chose eight games and had to reach 24 points, or as near as possible, then you were in the money.

“Not a damn sausage,” my father would say every week, once I’d marked and handed him back his predictions. He never did win a sausage.

Football pools began in the 1920s, the main ones being Littlewoods and Vernons, both based in Liverpool. They gave employment to thousands of bright young women who checked the results and sang in company choirs in their spare time. Each firm spent millions on advertising. In 1935, Littlewoods flew an aeroplane over London with a banner saying: Littlewoods Above All!

Postwar, they blossomed again, taking in £50m a year. The nation stopped at five on a Saturday to hear the scores, whether they were interested in football or not, hoping to get rich. BBC Sports Report began in 1948 with John Webster reading the results. James Alexander Gordon took over in 1974 – a voice soon familiar throughout the land.

These past few decades, football pools have been left behind, old-fashioned, low-tech, replaced by online betting using smartphones. The betting industry has totally rebooted itself. You can bet while the match is still on, trying to predict who will get the next goal, the next corner, the next throw-in. I made the last one up, but in theory you can bet instantly, on anything, at any time.

The soft sell is interesting. With the old football pools, we knew it was a remote flutter, hoping to make some money. Today the ads imply that betting on football somehow enhances the experience, adds to the enjoyment, involves you in the game itself, hence they show lads all together, drinking and laughing and putting on bets.

At the same time, punters are encouraged to do it responsibly. What a laugh that is. It’s like encouraging drunks to get drunk responsibly, to crash our cars responsibly, murder each other responsibly. Responsibly and respect are now two of the most meaningless words in the football language. People have been gambling, in some form, since the beginning, watching two raindrops drip down inside the cave, lying around in Roman bathhouses playing games. All they’ve done is to change the technology. You have to respect that.

Hunter Davies is a journalist, broadcaster and profilic author perhaps best known for writing about the Beatles. He is an ardent Tottenham fan and writes a regular column on football for the New Statesman.

This article first appeared in the 05 February 2015 issue of the New Statesman, Putin's war