Why did the Lib Dems really U-turn on spending cuts in 2010?

Andrew Adonis's 5 Days in May offers new evidence of the party's disastrous economic misjudgement.

The Lib Dems have received no shortage of criticism for their failure to keep their tuition fees pledge (prompting that infamous apology from Nick Clegg) but there's been surprisingly little scrutiny of a far more significant U-turn, that over spending cuts. 

Although it's now hard to recall, the party ran on an anti-austerity platform at the general election, opposing any in-year spending cuts. In March, for instance, Clegg declared that "merrily slashing now is an act of economic masochism", adding that he would not compromise on this point in any coalition negotiations. "If anyone had to rely on our support, and we were involved in government, of course we would say no." On 1 May, less than a week before polling day, he reaffirmed his position: "My eight-year-old ought to be able to work this out -- you shouldn't start slamming on the brakes when the economy is barely growing. If you do that you create more joblessness, you create heavier costs on the state, the deficit goes up even further and the pain with dealing with it is even greater. So it is completely irrational."

Yet once the results were in and parliament was "hung", the Lib Dems made no attempt to keep their pledge to oppose immediate cuts, abandoning it even before they entered coalition negotiations with the Tories. Nor was this merely a pre-emptive attempt to appease Cameron and Osborne in the hope of concessions elsewhere. As Andrew Adonis's excellent 5 Days In May (which I have reviewed for this week's NS) reveals, the Lib Dems insisted in their talks with Labour that "there could and should be immediate in-year spending cuts for 2010/11 and 'further and faster' spending cuts than Labour's plans thereafter."

When challenged a month later to explain his Damascene conversion to austerity, Clegg cited "the complete belly-up implosion in Greece" and "a long conversation a day or two after the government was formed" with Mervyn King. The claim that the Greek crisis proved the need for cuts was odd coming from a man who had earlier warned that premature austerity would lead to "Greek-style unrest" and, as for King, Chuka Umunna has previously noted on The Staggers that the Bank of England governor told him during a Treasury select committee hearing that "he had given Clegg no new information on the debt situation during their chat". (Clegg, never a stickler for consistency, later confessed that he had changed his mind before the election.) 

But Adonis's invaluable account has revealed a new justification. He writes that during the talks between the two parties, Chris Huhne argued that "immediate cuts were now possible without jeopardising the recovery because the depreciation of sterling in recent weeks 'has provided a large, real, extra stimulus to the economy.'" This claim was repeated in a later meeting by David Laws, who argued that "the fall in the value of sterling made immediate cuts possible without an impact on the recovery." 

This, to put it mildly, is not a judgement that has aged well. After the coalition entered power and imposed £6bn of immediate spending cuts, including to infrastructure programmes such as Building Schools for the Future, the recovery that had begun under Labour ended and Britain fell into a double-dip recession. Those, like Ed Balls and Martin Wolf, who warned that tightening fiscal policy was the last thing a government should do during a slump were entirely right, and those, like Huhne and Laws, who argued that the economy was robust enough to bear early austerity were entirely wrong. As the UK endures the slowest recovery for more than 100 years, the Lib Dems do not to deserve to avoid their share of responsibility for this dismal outcome. 

Chris Huhne, Danny Alexander and David Laws leave the Cabinet Office following talks with the Conservatives on 9 May 2010. Photograph: Getty Images.

George Eaton is political editor of the New Statesman.

Show Hide image

What it’s like to fall victim to the Mail Online’s aggregation machine

I recently travelled to Iraq at my own expense to write a piece about war graves. Within five hours of the story's publication by the Times, huge chunks of it appeared on Mail Online – under someone else's byline.

I recently returned from a trip to Iraq, and wrote an article for the Times on the desecration of Commonwealth war cemeteries in the southern cities of Amara and Basra. It appeared in Monday’s paper, and began:

“‘Their name liveth for evermore’, the engraving reads, but the words ring hollow. The stone on which they appear lies shattered in a foreign field that should forever be England, but patently is anything but.”

By 6am, less than five hours after the Times put it online, a remarkably similar story had appeared on Mail Online, the world’s biggest and most successful English-language website with 200 million unique visitors a month.

It began: “Despite being etched with the immortal line: ‘Their name liveth for evermore’, the truth could not be further from the sentiment for the memorials in the Commonwealth War Cemetery in Amara.”

The article ran under the byline of someone called Euan McLelland, who describes himself on his personal website as a “driven, proactive and reliable multi-media reporter”. Alas, he was not driven or proactive enough to visit Iraq himself. His story was lifted straight from mine – every fact, every quote, every observation, the only significant difference being the introduction of a few errors and some lyrical flights of fancy. McLelland’s journalistic research extended to discovering the name of a Victoria Cross winner buried in one of the cemeteries – then getting it wrong.

Within the trade, lifting quotes and other material without proper acknowledgement is called plagiarism. In the wider world it is called theft. As a freelance, I had financed my trip to Iraq (though I should eventually recoup my expenses of nearly £1,000). I had arranged a guide and transport. I had expended considerable time and energy on the travel and research, and had taken the risk of visiting a notoriously unstable country. Yet McLelland had seen fit not only to filch my work but put his name on it. In doing so, he also precluded the possibility of me selling the story to any other publication.

I’m being unfair, of course. McLelland is merely a lackey. His job is to repackage and regurgitate. He has no time to do what proper journalists do – investigate, find things out, speak to real people, check facts. As the astute media blog SubScribe pointed out, on the same day that he “exposed” the state of Iraq’s cemeteries McLelland also wrote stories about the junior doctors’ strike, British special forces fighting Isis in Iraq, a policeman’s killer enjoying supervised outings from prison, methods of teaching children to read, the development of odourless garlic, a book by Lee Rigby’s mother serialised in the rival Mirror, and Michael Gove’s warning of an immigration free-for-all if Britain brexits. That’s some workload.

Last year James King published a damning insider’s account of working at Mail Online for the website Gawker. “I saw basic journalism standards and ethics casually and routinely ignored. I saw other publications’ work lifted wholesale. I watched editors...publish information they knew to be inaccurate,” he wrote. “The Mail’s editorial model depends on little more than dishonesty, theft of copyrighted material, and sensationalism so absurd that it crosses into fabrication.”

Mail Online strenuously denied the charges, but there is plenty of evidence to support them. In 2014, for example, it was famously forced to apologise to George Clooney for publishing what the actor described as a bogus, baseless and “premeditated lie” about his future mother-in-law opposing his marriage to Amal Alamuddin.

That same year it had to pay a “sizeable amount” to a freelance journalist named Jonathan Krohn for stealing his exclusive account in the Sunday Telegraph of being besieged with the Yazidis on northern Iraq’s Mount Sinjar by Islamic State fighters. It had to compensate another freelance, Ali Kefford, for ripping off her exclusive interview for the Mirror with Sarah West, the first female commander of a Navy warship.

Incensed by the theft of my own story, I emailed Martin Clarke, publisher of Mail Online, attaching an invoice for several hundred pounds. I heard nothing, so emailed McLelland to ask if he intended to pay me for using my work. Again I heard nothing, so I posted both emails on Facebook and Twitter.

I was astonished by the support I received, especially from my fellow journalists, some of them household names, including several victims of Mail Online themselves. They clearly loathed the website and the way it tarnishes and debases their profession. “Keep pestering and shaming them till you get a response,” one urged me. Take legal action, others exhorted me. “Could a groundswell from working journalists develop into a concerted effort to stop the theft?” SubScribe asked hopefully.

Then, as pressure from social media grew, Mail Online capitulated. Scott Langham, its deputy managing editor, emailed to say it would pay my invoice – but “with no admission of liability”. He even asked if it could keep the offending article up online, only with my byline instead of McLelland’s. I declined that generous offer and demanded its removal.

When I announced my little victory on Facebook some journalistic colleagues expressed disappointment, not satisfaction. They had hoped this would be a test case, they said. They wanted Mail Online’s brand of “journalism” exposed for what it is. “I was spoiling for a long war of attrition,” one well-known television correspondent lamented. Instead, they complained, a website widely seen as the model for future online journalism had simply bought off yet another of its victims.