Four reasons why policy-making shouldn't be outsourced to right-wing think tanks

Take a look at the institutions to which, if Francis Maude gets his way, the Government will be outsourcing policy. Does it seem sensible to you?

 

The “report from a respected think tank” news story is a staple of political reporting these days, especially now that the average news desk is manned by three hacks on minimum wage and a couple of kids on work experience. The media doesn’t tend to ask too much about the people producing these reports - they just give us the headline, give us a response from someone who doesn’t like it, and bang, story done.

And what this means is that big business has a louder voice than ever. Corporations have been able to quietly influence policy outside of traditional lobbying procedures in the past by infiltrating the civil service via the revolving door of the jobs market, but that advice is at least supposed to be objective. Now Francis Maude is suggesting that Government policy making should be outsourced to - among other bodies - think tanks, which have tax-free charitable status based on their aims to improve public policy. This isn't necessarily a bad idea, but it certainly raises questions about transparency and accountability. Here’s a quick look at a few of the think tanks on the right to illustrate why.

1. Reform

Founded by Nick Herbert, one of those Tories it’s generally considered ok for lefties to like. Unlike pretty much every other right-wing think tank, is open about who funds it and how much. Last year it received £1,251,501, which you’d hope would pay for some damn good ideas. On that note: produced a report this year entitled The Case for Private Prisons, which suggested private prisons offer better value for money and lower reoffending rates, an argument which wasn't supported by the Prison Reform Trust and was even described as “simplistic” by prisons minister Jeremy Wright.

Co-incidentally, three of its “corporate partners” are G4S, Serco and Sodexo, who run all the private prisons in Britain. This is pretty much par for the course - in the pages of the Times and Telegraph Reform has previously bigged up privately-run custody suites, and the idea of G4S bobbies on the beat. But unlike most of the others, at least it's open about where it’s coming from.

What’s a bit more under the radar, however, is the issue of ministerial access. Reform has previously claimed corporations like G4S are “left out of the Whitehall policy discussion” which is, well, debatable (yes, that’s 17 meetings with ministers since 2010). But fear not - it’s doing what it can to remedy the situation. In its prospectus for the Tory Party conference it boasted to potential sponsors that it could set up “successful events attended by ministers and shadow ministers, special advisers, MPs, MEPs and council leaders”, among them Mark Prisk, Lord Freud and Mark Hoban. Any “partner organisation” could use roundtable events or dinners with “around 20 high-level participants” to put their own “insights into the relevant policy debate at the beginning of the meeting”.

2. Policy Exchange

Founded by Nick Boles, Michael Gove and Francis Maude. To get a feel for the enthusiasm of this merry camp of dreamers, you need only read Gove’s sadly-deleted and somewhat hyperbolic testimony on their website: “Policy Exchange were a tiny band of guerrillas, partisans in the hillside fighting a lonely campaign, but now, that tiny guerrilla band has turned into the most formidable regular army on the thinktank battlefield."

If Reform is the Greg Dyke of right wing think tanks, Policy Exchange is undoubtedly the John Birt: “blue sky” doesn’t come close. Reform’s ideas might annoy everyone except those who don’t like big government, but Policy Exchange regularly sets the bar higher and manages to get on their wick too. If you want a good example, think of the Police and Crime Commissioner Elections, described by then “Head of Crime and Justice” Blair Gibbs as “the boldest reform to policing since the 1960s”.

Gibbs is a classic Tory think tank wonk: Oxford University Conservative Association, stints at Reform and the Taxpayers’ Alliance, MP’s researcher, Policy Exchange, and now he’s working for BoJo. An impressive CV which suggests a somewhat detached relationship with the practicalities of the field in which he’s an "expert". He was on Twitter, but described himself as one of the “four horsemen” of police reform, and this provoked such a furious reaction he had to leave. Let’s face it, if you’re a copper who risks his life every time he goes to work and who’s about to be hit by Government cuts, that’s probably not the sort of thing you want to read from a twenty-something policymaker.

(Incidentally, this is a common complaint about think tanks - salaries tend to top out pretty early, which means their employees go and do something else (usually working as Spads). To quote Zoe Williams: “It is noticeable [...] how often you're told by a 28-year-old that care of patients with Alzheimer's can be managed by text message and ‘parenting classes can improve community engagement and lead to local wellbeing’”.)

Anyway, the PCC plan has been hit by a number of setbacks. First, it’s never a good idea to hold an election when you don’t know who the candidates are or indeed what they’re standing for. Then you’ve got the Paris Brown affair and now this extraordinary freedom of speech horrorshow, which is a whole blog post in itself. One of the companies to fund Policy Exchange is Deloitte, which issued press releases saying PCCs must “get to grips with current policing operations” and “focus on reforming pay, pensions and paperwork, the financial management of their force, and cutting costs.” Hard to think which firm they could hire to achieve that.

3. Centre for Social Justice

The Centre for Social Justice (CSJ), founded by Iain Duncan Smith, is perhaps the most prominent face of modern compassionate conservatism. Which to many means: wolf in sheep’s clothing. Its output and the thinking behind the Government’s welfare reforms are so closely related as to be indistinguishable - its last head, Philippa Stroud, is now Duncan Smith’s Spad, the current one was his speech writer. All three are churchgoers: all the fun of traditional Tory cuts, but now with added evangelical Christian zeal!

So the CSJ doesn’t believe in benefit “scroungers”, but it is big on the whole “tragedy of generations trapped on benefits thing”; though it hasn’t said much on the reports suggesting this framing is somewhat overplayed. To be fair to the CSJ, it’s shown a certain open-mindedness of late. Its director gave an interview to the Guardian in which he admitted the think-tank hadn’t concentrated enough on in-work poverty, instead focussing on those old right-wing bugbears like drug addiction, benefit dependency and, rather more controversially given the story described in the first link above, family breakdown. Now you might think he’s come to the table a bit late on all this, and you’d be right, what with people in this publication and others making the point that the majority of benefits claimants are in work for oh, I don’t know, YEARS, but it’s a start.

And you have to say the CSJ seems generally more well-intentioned than others. Or at least you do if they’ve quoted you in their research (oh yes, dear readers). But this rather begs the question of who’s funding their work. Someone gave them circa £1.5m last year to come up with their ideas, but we have no idea who they are. We can see that one of the CSJ’s award sponsors is the recruitment firm Manpower, and that raises questions, because that firm is one of the largest shareholders in Working Links, a major player in the DWP’s Work Programme and which has been accused of systematic fraud. Maybe we don’t want to go down this rabbit hole, because then you’d start asking whether it’s right that the people contracting (and indeed investigating) the firm in Government should also receive money from them in another capacity.

4. Centre for Crime Prevention

Just thought I’d drop this one in as it tells us rather a lot about how our media works. As you can see, the Centre for Crime Prevention has clocked up a number of media appearances, quoted in the Sun, Express, Metro and Mirror among others, with serious, weighty headlines like “Soft on hardened criminals: Now two thirds of serious repeat offenders avoid jail”, “Reoffending rates show "revolving door" community sentences not working, critics say,” and so on.

So they’re a right wing think tank and they like hard, punitive justice. Fair enough. But who are they? Well here’s the thing: they’re one man (Peter Cuthbertson from the Taxpayers’ Alliance), and his blog. Look, I’m not saying that you shouldn’t take him seriously. Actually no, I am saying that. Read his quote here, then read this and see who you agree with. But that’s another issue.

I’m just saying that I have access to Google, some pretty damn trenchant views on stuff (mostly DVD box sets, but still) and the capacity to put out a press release. I’m no hack: I’m a think tank. Brace yourself, news editors.

*

I could go on with all this, but I think you’re getting the picture. The question though, is whether think tanks backed by big business are such a bad thing. Hopi Sen has previously made a decent argument in favour of think tanks across the political spectrum. And these are certainly good for the bright young right wing things who work for them - they can go on to jobs as political advisers or at the firms whose backs they’ve been scratching - but they’re also good for you. Because really - what else are they going to do in their twenties? Go into journalism, get slowly driven mad by the experience of writing for an online audience and wind up calling people “Libtards” on Twitter while guffing on about climate change? Do we need more of that? Or even worse - go into proper politics and become an MP? Do you want the guy representing your democratic interests to have been submitting comedy motions about how his Oxbridge college could declare war on Brussels at Junior Common Room meetings two years previously? No, didn’t think so. The simple fact is these institutions provide a public service. Long may they reign.

Theresa May giving a speech at Policy Exchange in December 2012. Photograph: Getty Images

Alan White's work has appeared in the Observer, Times, Private Eye, The National and the TLS. As John Heale, he is the author of One Blood: Inside Britain's Gang Culture.

Show Hide image

What it’s like to fall victim to the Mail Online’s aggregation machine

I recently travelled to Iraq at my own expense to write a piece about war graves. Within five hours of the story's publication by the Times, huge chunks of it appeared on Mail Online – under someone else's byline.

I recently returned from a trip to Iraq, and wrote an article for the Times on the desecration of Commonwealth war cemeteries in the southern cities of Amara and Basra. It appeared in Monday’s paper, and began:

“‘Their name liveth for evermore’, the engraving reads, but the words ring hollow. The stone on which they appear lies shattered in a foreign field that should forever be England, but patently is anything but.”

By 6am, less than five hours after the Times put it online, a remarkably similar story had appeared on Mail Online, the world’s biggest and most successful English-language website with 200 million unique visitors a month.

It began: “Despite being etched with the immortal line: ‘Their name liveth for evermore’, the truth could not be further from the sentiment for the memorials in the Commonwealth War Cemetery in Amara.”

The article ran under the byline of someone called Euan McLelland, who describes himself on his personal website as a “driven, proactive and reliable multi-media reporter”. Alas, he was not driven or proactive enough to visit Iraq himself. His story was lifted straight from mine – every fact, every quote, every observation, the only significant difference being the introduction of a few errors and some lyrical flights of fancy. McLelland’s journalistic research extended to discovering the name of a Victoria Cross winner buried in one of the cemeteries – then getting it wrong.

Within the trade, lifting quotes and other material without proper acknowledgement is called plagiarism. In the wider world it is called theft. As a freelance, I had financed my trip to Iraq (though I should eventually recoup my expenses of nearly £1,000). I had arranged a guide and transport. I had expended considerable time and energy on the travel and research, and had taken the risk of visiting a notoriously unstable country. Yet McLelland had seen fit not only to filch my work but put his name on it. In doing so, he also precluded the possibility of me selling the story to any other publication.

I’m being unfair, of course. McLelland is merely a lackey. His job is to repackage and regurgitate. He has no time to do what proper journalists do – investigate, find things out, speak to real people, check facts. As the astute media blog SubScribe pointed out, on the same day that he “exposed” the state of Iraq’s cemeteries McLelland also wrote stories about the junior doctors’ strike, British special forces fighting Isis in Iraq, a policeman’s killer enjoying supervised outings from prison, methods of teaching children to read, the development of odourless garlic, a book by Lee Rigby’s mother serialised in the rival Mirror, and Michael Gove’s warning of an immigration free-for-all if Britain brexits. That’s some workload.

Last year James King published a damning insider’s account of working at Mail Online for the website Gawker. “I saw basic journalism standards and ethics casually and routinely ignored. I saw other publications’ work lifted wholesale. I watched editors...publish information they knew to be inaccurate,” he wrote. “The Mail’s editorial model depends on little more than dishonesty, theft of copyrighted material, and sensationalism so absurd that it crosses into fabrication.”

Mail Online strenuously denied the charges, but there is plenty of evidence to support them. In 2014, for example, it was famously forced to apologise to George Clooney for publishing what the actor described as a bogus, baseless and “premeditated lie” about his future mother-in-law opposing his marriage to Amal Alamuddin.

That same year it had to pay a “sizeable amount” to a freelance journalist named Jonathan Krohn for stealing his exclusive account in the Sunday Telegraph of being besieged with the Yazidis on northern Iraq’s Mount Sinjar by Islamic State fighters. It had to compensate another freelance, Ali Kefford, for ripping off her exclusive interview for the Mirror with Sarah West, the first female commander of a Navy warship.

Incensed by the theft of my own story, I emailed Martin Clarke, publisher of Mail Online, attaching an invoice for several hundred pounds. I heard nothing, so emailed McLelland to ask if he intended to pay me for using my work. Again I heard nothing, so I posted both emails on Facebook and Twitter.

I was astonished by the support I received, especially from my fellow journalists, some of them household names, including several victims of Mail Online themselves. They clearly loathed the website and the way it tarnishes and debases their profession. “Keep pestering and shaming them till you get a response,” one urged me. Take legal action, others exhorted me. “Could a groundswell from working journalists develop into a concerted effort to stop the theft?” SubScribe asked hopefully.

Then, as pressure from social media grew, Mail Online capitulated. Scott Langham, its deputy managing editor, emailed to say it would pay my invoice – but “with no admission of liability”. He even asked if it could keep the offending article up online, only with my byline instead of McLelland’s. I declined that generous offer and demanded its removal.

When I announced my little victory on Facebook some journalistic colleagues expressed disappointment, not satisfaction. They had hoped this would be a test case, they said. They wanted Mail Online’s brand of “journalism” exposed for what it is. “I was spoiling for a long war of attrition,” one well-known television correspondent lamented. Instead, they complained, a website widely seen as the model for future online journalism had simply bought off yet another of its victims.