How Fleet Street is still misleading the public over climate change

The right-wing press is attempting to fool the public into believing that its opposition to green policies is based on robust evidence, rather than dogmatic ideology.

One of the most important findings of the Leveson inquiry was that some newspapers publish intentionally inaccurate and misleading articles when promoting a political agenda. Nowhere is this betrayal of the public interest more glaringly obvious than in the coverage of climate change policy.

In his final report, Leveson stated: "I have come to the conclusion that there does exist a cultural strand or tendency within a section of the press to practice journalism which on occasion is deliberately, recklessly or negligently inaccurate".

He also pointed out that "there can be no objection to agenda journalism (which necessarily involves the fusion of fact and comment), but that cannot trump a requirement to report stories accurately". Leveson added: "Particularly in the context of reporting on issues of political interest, the press have a responsibility to ensure that the public are accurately informed so that they can engage in the democratic process".

It is unclear whether the new regulatory regime for the press that is eventually introduced as a response to the inquiry will put an end to these deliberate distortions and misrepresentations. Meanwhile, some newspapers continue to exploit the weakness of the existing self-imposed rules.

The Telegraph, Mail and Express titles have been campaigning vigorously for the past few years against public policies to reduce greenhouse gas emissions, as part of a broader agenda to promote a heady mixture of free market fundamentalism and anti-environmentalism, which is also championed by UKIP and the right-wing of the Conservatives.

Like their political allies, these newspapers have attempted to fool the public into believing that their opposition to renewable energy, carbon pricing and other measures is based on robust evidence and reasoning, rather than dogmatic ideology.

A clear example of this strategy was provided this weekend by a double-page spread in the Mail on Sunday, under the headline "Ecotastrophe!", which warned that the UK’s climate change policies would "drag us to a new Dark Age".

The article was written by David Rose, who regularly produces articles that both reject the scientific evidence for climate change and exaggerate massively the costs of reducing greenhouse gas emissions.

His latest polemic reprised a previous article from August 2012 in which he drew attention to the fact that a key MP and two members of the independent Committee on Climate Change had openly-disclosed links to green companies and organisations.

Rose’s new article included extensive quotes from Professor Gordon Hughes, but failed to reveal his affiliation to the Global Warming Policy Foundation, a lobby group set up by Lord Lawson to campaign against climate change policies.

Professor Hughes was commissioned by the foundation to write a pamphlet attacking the case for wind energy, which was later shown by researchers at Imperial College to contain fundamental flaws.

Rose frequently relies on the foundation for stories and gives great prominence to the views of its spokespersons. Despite his apparent concern over conflicts of interest, Rose has never mentioned, let alone investigated, the £1m from secret donors that the foundation has received to finance its lobbying activities.

But the most serious distortions by Rose were contained in a sidebar to his main article, headed "Exploding the myths about climate change".

For example, Rose claimed that it is a myth that "the world is continually getting warmer", and suggested that there has been "a pause" in global warming since January 1997. However, he failed to tell readers that the trend in annual global average temperature over the past 16 years has been upwards, albeit at a slower rate of increase than previously, and that it is not statistically significant because this period is too short to detect the warming signal with certainty among the noise created by natural short-term climate variability.

He also described the fact that "global warming is already causing extreme weather" as a "myth", and stated that "if anything, weather has become less, not more extreme in the past 50 years". But a review published last year by the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) of the latest research found an abundance of scientific evidence for increases in heat waves, droughts and heavy rainfall events in many parts of the world since the middle of the 20th century.

Most incredibly, Rose dismissed the possibility of the Arctic eventually becoming free of sea ice during the summer, instead asserting that "the growth of Arctic winter ice this year is the fastest on record". But he ignored the fact that the area covered by sea ice in the summer has declined by almost 50 per cent since 1980, much faster than scientists predicted.

Articles such as this not only hide the true motivations behind a newspaper’s agenda, but also damage democratic debate by providing inaccurate and misleading information to the public.

A crucial test for any new press regulations will be the extent to which they deter these kinds of gross distortions and misrepresentations, while still allowing newspapers to legitimately pursue their own agenda on issues such as climate change.

A general view of Drax Power Station at night in Drax, north Yorkshire. Photograph: Getty Images.

Bob Ward is policy and communications director of the Grantham Research Institute on Climate Change and the Environment at London School of Economics and Political Science.

Daily Mail
Show Hide image

Who "speaks for England" - and for that matter, what is "England"?

The Hollywood producer Sam Gold­wyn once demanded, “Let’s have some new clichés.” The Daily Mail, however, is always happiest with the old ones.

The Hollywood producer Sam Gold­wyn once demanded, “Let’s have some new clichés.” The Daily Mail, however, is always happiest with the old ones. It trotted out Leo Amery’s House of Commons call from September 1939, “Speak for England”, for the headline on a deranged leader that filled a picture-free front page on David Cameron’s “deal” to keep Britain in the EU.

Demands that somebody or other speak for England have followed thick and fast ever since Amery addressed his call to Labour’s Arthur Greenwood when Neville Chamberlain was still dithering over war with Hitler. Tory MPs shouted, “Speak for England!” when Michael Foot, the then Labour leader, rose in the Commons in 1982 after Argentina’s invasion of the Falklands. The Mail columnist Andrew Alexander called on Clare Short to “speak for England” over the Iraq War in 2003. “Can [Ed] Miliband speak for England?” Anthony Barnett asked in this very magazine in 2013. (Judging by the 2015 election result, one would say not.) “I speak for England,” claimed John Redwood last year. “Labour must speak for England,” countered Frank Field soon afterwards.

The Mail’s invocation of Amery was misconceived for two reasons. First, Amery wanted us to wage war in Europe in support of Hitler’s victims in Poland and elsewhere and in alliance with France, not to isolate ourselves from the continent. Second, “speak for England” in recent years has been used in support of “English votes for English laws”, following proposals for further devolution to Scotland. As the Mail was among the most adamant in demanding that Scots keep their noses out of English affairs, it’s a bit rich of it now to state “of course, by ‘England’. . . we mean the whole of the United Kingdom”.

 

EU immemorial

The Mail is also wrong in arguing that “we are at a crossroads in our island history”. The suggestion that the choice is between “submitting to a statist, unelected bureaucracy in Brussels” and reclaiming our ancient island liberties is pure nonsense. In the long run, withdrawing from the EU will make little difference. Levels of immigration will be determined, as they always have been, mainly by employers’ demands for labour and the difficulties of policing the borders of a country that has become a leading international transport hub. The terms on which we continue to trade with EU members will be determined largely by unelected bureaucrats in Brussels after discussions with unelected bureaucrats in London.

The British are bored by the EU and the interminable Westminster arguments. If voters support Brexit, it will probably be because they then expect to hear no more on the subject. They will be sadly mistaken. The withdrawal negotiations will take years, with the Farages and Duncan Smiths still foaming at the mouth, Cameron still claiming phoney victories and Angela Merkel, François Hollande and the dreaded Jean-Claude Juncker playing a bigger part in our lives than ever.

 

An empty cabinet

Meanwhile, one wonders what has become of Jeremy Corbyn or, indeed, the rest of the shadow cabinet. The Mail’s “speak for England” leader excoriated him for not mentioning “the Number One subject of the hour” at PM’s Questions but instead asking about a shortage of therapeutic radiographers in the NHS. In fact, the NHS’s problems – almost wholly caused by Tory “reforms” and spending cuts – would concern more people than does our future in the EU. But radiographers are hardly headline news, and Corbyn and his team seem unable to get anything into the nation’s “any other business”, never mind to the top of its agenda.

Public services deteriorate by the day, George Osborne’s fiscal plans look increasingly awry, and attempts to wring tax receipts out of big corporations appear hopelessly inadequate. Yet since Christmas I have hardly seen a shadow minister featured in the papers or spotted one on TV, except to say something about Trident, another subject that most voters don’t care about.

 

Incurable prose

According to the Guardian’s admirable but (let’s be honest) rather tedious series celeb­rating the NHS, a US health-care firm has advised investors that “privatisation of the UK marketplace . . . should create organic and de novo opportunities”. I have no idea what this means, though it sounds ominous. But I am quite certain I don’t want my local hospital or GP practice run by people who write prose like that.

 

Fashionable Foxes

My home-town football team, Leicester City, are normally so unfashionable that they’re not even fashionable in Leicester, where the smart set mostly watch the rugby union team Leicester Tigers. Even when they installed themselves near the top of the Premier League before Christmas, newspapers scarcely noticed them.

Now, with the Foxes five points clear at the top and 7-4 favourites for their first title, that mistake is corrected and the sports pages are running out of superlatives, a comparison with Barcelona being the most improbable. Even I, not a football enthusiast, have watched a few matches. If more football were played as Leicester play it – moving at speed towards their opponents’ goal rather than aimlessly weaving pretty patterns in midfield – I would watch the game more.

Nevertheless, I recall 1963, when Leicester headed the old First Division with five games to play. They picked up only one more point and finished fourth, nine points adrift of the league winners, Everton.

 

Gum unstuck

No, I don’t chew toothpaste to stop me smoking, as the last week’s column strangely suggested. I chew Nicorette gum, a reference written at some stage but somehow lost (probably by me) before it reached print.

Editor: The chief sub apologises for this mistake, which was hers

Peter Wilby was editor of the Independent on Sunday from 1995 to 1996 and of the New Statesman from 1998 to 2005. He writes the weekly First Thoughts column for the NS.

This article first appeared in the 11 February 2016 issue of the New Statesman, The legacy of Europe's worst battle