The NS special report - What the BBC did not tell us

Richard Webster finds flaws in a "shock" broadcast on child abuse in Wales

On Monday 25 January 1999, immediately after Newsnight, BBC2 broadcast a documentary, A Place of Safety, about sexual and physical abuse in children's homes in North Wales. Many who saw it found it one of the most harrowing programmes about abuse they had ever watched.

As the North Wales Tribunal, the longest and most costly public inquiry in British legal history, gets nearer to publishing its report, the BBC had lined up a succession of witnesses who were prepared to speak about the years and years of child abuse they said they had experienced. All of them were adults. Almost all of them were men. With one exception they spoke full-face to the camera and allowed their names to appear on screen. They spoke of beatings and of bullying by the staff who were employed to care for them, of habitual sexual assaults and of cruelty and neglect on a scale that, ten years ago, would have been beyond belief.

As the programme went on, it became clear why North Wales has now become almost a synonym for abuse. Sir William Utting, chairman of the National Institute of Social Work, said on the programme: "I think this is one of the names that will continue to resonate through childcare over the coming decades because it establishes a kind of benchmark for the combination of things that can go wrong in residential childcare . . . It will be the name that's used to terrify future generations of childcare workers."

This is now the received view of North Wales, held alike by journalists, social workers and politicians. But there is a problem with the story of North Wales. It is a problem that the BBC programme illustrated repeatedly and disturbingly.

The first witness to appear on the programme was Brian Roberts. He had been sent to Bryn Estyn, the home said to have been at the centre of a web of abuse, in 1970 when it was still an approved school. Standing in front of the buildings he said: "It was just like something out of a horror movie, the beatings, the abuse, the sexual abuse. It was disgusting." As atmospheric music played and the camera cut to a shot of crows perching on nearby tree-tops, Roberts went on to say that a man (whom he did not name) had taken him into the gym and attempted to bugger him.

What the BBC did not tell us was that Brian Roberts only made his allegation of sexual abuse after watching a television programme about Bryn Estyn in 1997. This programme, which dealt with the setting up of the North Wales Tribunal, had mentioned the conviction of Peter Howarth, the deputy head of Bryn Estyn, for sexually abusing adolescents in his care. (It did not mention that Howarth, now dead, always protested his innocence, or that some of his former colleagues still believe he was wrongly convicted.)

Roberts immediately contacted the tribunal and told them that he, too, had been sexually abused by Howarth. He then made a formal statement to this effect. At this stage it was pointed out to him that Howarth had not begun working at the school until November 1973, three years after he had left. Far from being sexually abused by Howarth, Roberts had never met him.

The next witnesses to appear on the programme were Keith and Tony Gregory. Tony described a regime where physical abuse was commonplace. He said: "You'd let it happen to you. You'd let the staff punch you in the face, or in the stomach, or throw things at you." He went on to make even more serious claims, including that he had seen Peter Howarth sexually abusing one of the residents.

What the BBC did not tell us was that Tony Gregory had also given evidence to the North Wales Tribunal. One of the allegations he had made concerned a Mr Clutton who, he said, had thrown a leather football at his face so hard that it had almost broken his nose. During cross-examination it was pointed out that, although there had been a Mr Clutton on the staff of Bryn Estyn, he had left in 1974, three years before Tony Gregory had arrived.

The next witness to appear on the programme was Steven Messham. He said that on one occasion, when he had been in the sick-bay with blood pouring from his mouth, he had been buggered by Howarth as he lay in bed. He said that on another occasion he was asked to take a hamper of food to Howarth's flat, where he was buggered by Howarth over the kitchen table.

What the BBC did not tell us was that Messham claims he was sexually abused by no less than 49 different people. He also says he has been physically abused by 26 people. In 1994 the Crown Prosecution Service declined to bring his allegations against Howarth to court. None of his allegations has ever resulted in a conviction. In 1995 one of his most serious sexual allegations was rejected by a jury after barristers argued that it was a transparent fabrication.

The next witness was Andrew Teague. Teague said he had been beaten and sexually abused by one unnamed member of staff and that he had also been sexually abused by Howarth.

What the BBC did not tell us was that, although Teague had at one point agreed to appear as a witness at the North Wales Tribunal, he changed his mind at the last moment. The tribunal declined to use its powers to subpoena him. Counsel to the tribunal, however, did read out a statement which Teague had made to the North Wales police in 1992. In this statement he made allegations of physical abuse but clearly said: "I never experienced any sort of sexual abuse by the staff." His main allegation was of serious and repeated physical abuse by a care worker, Fred Rutter. It was later pointed out to the tribunal that Teague was at Bryn Estyn between 1977 and 1978. Rutter, however, did not start working there until 1982.

The next witness to appear was Andrew Treanor. He said that he had been abused at Ty'r Felin in Gwynedd, when a member of the care staff had punched him in the face.

What the BBC did not tell us was that in 1992 the North Wales police took a statement about a similar incident from a young woman who had been in care with Treanor. In her statement she recalled that Treanor had been arguing with a member of staff: "Following the argument Treanor came to join us by the steps to the loft. He had a bruise on his face from an earlier incident . . . We were talking about it and Andrew decided to start hitting himself on his face by this bruise to cause a more serious injury. He then said he would make a false allegation against the ex-army member of staff to get him dismissed. We all agreed to go along with his story, although we all knew Andrew had not been assaulted at all."

The next witness did not appear under his real name, and was filmed in shadow. He told of how, some ten years ago, he had been sexually abused by Stephen Norris, the officer in charge of Cartrefle children's home. His testimony was detailed and convincing. There is a wealth of evidence to indicate that the sexual abuse he described (and which he complained of at the time) did indeed happen. Norris, who had previously worked at Bryn Estyn, subsequently pleaded guilty to sexual offences against boys in his care and has served two prison sentences.

Partly because of Norris's conviction there can be no question at all that some sexual abuse and some physical abuse did take place in care homes in North Wales during the 1970s and 1980s. But equally, after all the evidence which has now emerged, there should be no doubt that a substantial number of false allegations have also been made. If the selection of witnesses who appeared on A Place of Safety is in any way representative, then the programme itself would seem to indicate that the proportion of false allegations may be startlingly high.

By far the most disturbing feature of the programme, however, was that the journalists who worked on it failed utterly to discharge the most basic duty of all journalists - the duty to investigate.

The real question raised by the programme is not whether every detail of the complaints made in it was true or false. It is whether the witnesses it featured should have been relied on by responsible journalists. At least five of the first seven witnesses who appeared had in the past made serious allegations of abuse that were demonstrably false. In some cases they had tried to uphold their allegations even when the details of their complaints had been shown to be impossible. Brian Roberts, for example, after having learnt that he could not have been abused by Peter Howarth, said that he had mistaken the identity of the staff member involved. The trouble, he said, was that "we never knew the staff directly by their names, it was either Sir or Miss". According to those who knew Bryn Estyn at the time, Roberts' account of an institution whose staff had no names bears no relationship to reality.

In most cases the amount of research needed to uncover the unreliability of the witnesses who appeared on A Place of Safety was minimal. In the cases of Roberts, Gregory and Teague, for example, all the BBC needed to do was consult the relevant portions of the transcript of the North Wales Tribunal. Yet even this piece of elementary journalistic research, which would have taken hours rather than days, appears to have been too much for them. The result was a programme that undoubtedly shocked many who saw it but which is actually far more shocking as an example of the low level to which some television journalism has fallen.

The low standards of this BBC programme are all the more worrying in view of the planned publication, later this year, of the report of the North Wales Tribunal. This report was referred to in the programme. Steven Messham, the man who claims he has been abused by more than 70 different people (and who also frequently appears on Channel 4 News), spoke of the promise made by Gerard Elias QC that the tribunal would "leave no stone unturned in its search for the truth". Messham went on to suggest that this was not so because the tribunal had failed to give proper consideration to the idea that a paedophile ring had organised a network of abuse in North Wales care homes.

What the BBC did not tell us was that other observers have criticised the tribunal from a quite different point of view. In particular they point out that, although considerable doubt surrounds the conviction of Peter Howarth, the tribunal has explicitly declined to consider this question. The tribunal says that it is bound by the doctrine of res judicata, which prevents it from investigating matters that have already been brought before the courts. This may well have been a legally correct decision. But the effect of the ruling is to prevent Howarth's barristers from challenging the soundness of his conviction.

In other words, one stone must remain unturned. And since the stone in question is nothing less than the foundation stone on which the entire North Wales story has been built, there are those who hold the view that the tribunal has not been able to conduct a proper inquiry at all.

The North Wales Tribunal has cost the taxpayer an estimated £15 million, but if this expenditure is unprecedented, so too is the difficulty of the task it faces. No amount of money can buy access to the truth and we must hope that the tribunal will not end by wholly or partly endorsing a received view of the story of North Wales that is fundamentally false.

But in view of the doubts that surround the story of North Wales - doubts that A Place of Safety, by its choice of witnesses, inadvertently illustrated - it is extremely important that the report, when it eventually appears, is thoroughly examined. For that to happen it is essential that the report is scrutinised by journalists who have themselves researched the story in depth, and whose appetite for sex, sensation and scurrility does not overpower their capacity to judge between what is true and what is false.

On this front, the only reassuring news to have emerged since the broadcast of A Place of Safety is that the tribunal report is now unlikely to appear until the summer. This gives journalists both in the BBC and in other media throughout Britain at least three more months to research the story thoroughly themselves. If we are to judge by the quality of journalism apparent in the BBC's A Place of Safety, they will need all this time and more.

Richard Webster is the author of "The Great Children's Home Panic" (Orwell Press, 1998). He is currently writing a book about North Wales

This article first appeared in the 19 February 1999 issue of the New Statesman, We are richer than you think

Getty
Show Hide image

The Brexit odd squad

The Brexiters are resilient and have the support of some unlikely foreign allies. Can they really topple the political establishment and lead Britain out of the European Union?

Look at the troops arrayed on the Leave and the Remain sides in the June referendum and you might think that our continued membership of the European Union is assured. On the side of staying in the EU are Britain’s four living prime ministers, the International Monetary Fund, the Treasury, most members of the Labour and Liberal Democrat parties, the Trades Union Congress, the Confederation of British Industry, the governor of the Bank of England, the head of the NHS, Britain’s three largest trade unions and the US president. Leave has Boris Johnson, Nigel Farage and the contested ghost of Margaret Thatcher.

Yet few expect the final result of Britain’s In/Out referendum to be as asymmetric as that roll-call would suggest. At the top of the pro-EU campaign Britain Stronger in Europe, there is no doubt: it could lose.

So what – and who – is responsible for the unlikely appeal of Brexit’s “odd squad”? And how do they work together when their side is so fractious and its big personalities seem so uninterested in teamwork?

The story begins on the morning of 20 February, when David Cameron summoned his cabinet to announce the results of his EU renegotiation and ask his ministers to support Britain’s continued membership of the Union. Those who did left by the front door; the six dissidents were asked to leave by the tradesman’s entrance.

Nipping out the back were the full cabinet members Iain Duncan Smith, Michael Gove, Chris Grayling, Theresa Villiers and John Whittingdale, plus the employment minister, Priti Patel, who has the right to attend cabinet meetings. They soon reconvened at Vote Leave’s headquarters, a nondescript tower block in Westminster, where they posed with a giant sign bearing the campaign’s slogan “Vote Leave, take control” – a sight more reminiscent of a group of local councillors vowing to protect a bus lane than the upper reaches of the British political class.

Then again, the cabinet Leavers are not, on the whole, an impressive bunch. Villiers and Grayling were among the casualties of the formation of the coalition government in 2010, moving from their briefs to make way for Lib Dems, and both had to be content with junior posts until the 2012 reshuffle. Since then, Villiers has been a competent if uninspiring operator in Northern Ireland. Grayling was widely held to be a failure at the Ministry of Justice and now serves as Leader of the House of Commons, historically the antechamber between full cabinet rank and the wilderness.

As for Whittingdale, he is that rare creature in Whitehall: a secretary of state for culture, media and sport who does not regard the post as a stepping stone to bigger things. As the recent white paper on the future of the BBC showed, the golden thread of his thinking is scepticism: towards the EU, the BBC and regulation of the press. He was Margaret Thatcher’s last political secretary in Downing Street and, after becoming an MP in the 1992 election, he set up meetings between the former prime minister and his fellow new boys from the 1992 intake – meetings that John Major blamed for fanning the flames of Eurosceptic rebellion in the dog days of his premiership.

Priti Patel also has impeccable Eurosceptic credentials. She cut her teeth as a press officer to the Referendum Party, set up in a doomed attempt to secure an In/Out referendum in 1997. Following William Hague’s election as Tory leader and the adoption of complete hostility towards the single currency, she joined the Conservative Party, becoming an MP in 2010.

She is best known for contributing to Britannia Unchained, a series of essays by Patel and four of her fellow 2010-ers (including Dominic Raab, widely expected to run for the Tory leadership next time). The book was intended to provide the intellectual ballast for a revivified Thatcherism, though the only part that attracted headlines was the claim that British workers were “among the worst idlers in the world”.

This dubious crew of ministerial heavyweights has grown marginally more likeable since Duncan Smith’s resignation as work and pensions secretary. Yet it is not his six-year tenure as a minister but his two-year stint as Tory leader that has left the biggest mark on the Brexit debate, with his former hires among the loudest advocates for a Leave vote – including the founding editor of ConservativeHome, Tim Montgomerie, now at Gove’s old newspaper the Times. (In the unhappiest periods of Cameron’s first term, when the Prime Minister was frequently criticised by Montgomerie in that newspaper, Cameroons would mutter about the irony that one of their sharpest critics had served as chief of staff to the least successful leader of the Conservative Party in its history.)

As for Michael Gove, though he is loved by lobby journalists, he remains a hate figure in the country at large and particularly among teachers, as a result of his belligerent tactics during his time as secretary of state for education.

***

The last of the senior Brexit-supporting Tories didn’t leave through the back door that morning because he hadn’t yet declared his position. That came the next day, in a media scrum outside his home in Islington, north London.

The former mayor of London Boris Johnson is still Britain’s most popular politician, surviving crises and scandals that would have left others dead in the water. He is also the only politician whom the Remain campaign truly fears. But Johnson is not a wholly congenial presence among Britain’s Brexiters. Although he is a far more adept planner than his dishevelled appearance – or his paper-thin record at City Hall – would suggest, he can be difficult to manage. His  weekly Telegraph column has largely been turned to cheerleading for Brexit but Vote Leave’s biggest gun doesn’t always point in the direction its chief strategists would like.

During Barack Obama’s visit to the UK in April, Johnson became embroiled in a war of words in which he suggested that the president had an ancestral dislike of Britain because of his “part-Kenyan” heritage. Having made this racially charged argument in the Sun, he extended the story needlessly by giving a similarly robust interview to the Daily Mail, much to the frustration of staffers at Vote Leave.

So there you have it. An unpopular firebrand, an unsuccessful former Tory leader, four relative nonentities and a blond bombshell who is considered clever but uncontrollable. It is less a huddle of Big Beasts than a grotesque menagerie – and these are among the sensible, mainstream voices on the Leave side. The other politicians who can get on to the Sunday shows to talk Brexit include Nigel Farage, who is adored by the four million people in Britain who voted Ukip in last year’s general election – and hated by the remaining 42 million. Yet he is a national treasure compared to George Galloway, formerly of Labour, who secured just 37,000 votes in the mayoral election. An unkind observer might say that none of the Brexit-backing politicians can stop traffic: half of them because they are unknown and the other half because most people would quite like to run them over.

There are also few compelling figures from business, sport, entertainment and science backing Brexit. Ian Botham is a rare celebrity Outer. “Cricket is a game where you achieve the greatest success when you are confident in your own ability to go out and stand proud,” he wrote in the Sunday Times. “Britain has that spirit.” In April, a slew of acts withdrew from a gig in Birmingham after finding out that it was organised by Leave.EU. Only Phats & Small, whose last hit was in 1999, refused to pull out.

Then there’s the infighting. To give just one example of the ongoing civil war, Vote Leave – the officially recognised campaign group for Brexit – believes Farage is so toxic to its cause that it regards his invitation to appear in a TV discussion alongside Cameron as an establishment stitch-up. “ITV has effectively joined the official In campaign,” said a Vote Leave statement to journalists on 11 May, written by Dominic Cummings, the campaign’s director. “There will be consequences for its future – the people in No 10 won’t be there for long.”

***

In the light of all this, why are the pro-Europeans so worried? Many feel that the current campaign is beginning to remind them of a nightmare year: 2011, when Britain voted decisively to reject electoral reform by moving from first-past-the-post to the Alternative Vote (AV). Around the time of the 2010 general election, polls had shown that Britain was in favour of the change by a 27-point margin. But on 5 May 2011, more than two-thirds of voters said No to AV, which ended up more than 35 points ahead.

What undid the Alternative Vote was a ruthlessly effective campaign against it – one that was almost completely fact-free. No2AV focused relentlessly on the cost of a new voting system; poster after poster made reference to its illusory price tag of £250m. “He needs bulletproof vests,” intoned one illustrated with a picture of a soldier, “NOT an alternative voting system.” Another came with a picture of a baby: “She needs a new cardiac facility, NOT an alternative voting system.”

As one veteran of the pro-AV campaign recalled recently: “It was impossible to fight. How do you repudiate it without repeating it? We never found a way.”

That appeal to economic interests was so powerful that Vote Leave has come up with a similarly memorable figure: the £350m weekly cost of Britain’s EU membership. This has been debunked by fact-checkers such as Full Fact, which estimates that the UK pays roughly £9.8bn a year once money back is taken into account. Regardless, Vote Leave keeps quoting the figure – and no wonder, because the chief executive of Vote Leave is also the architect of No2AV’s crushing victory: a 38-year-old LSE graduate called Matthew Elliott.

Despite Vote Leave’s anti-politics flavour, Elliott is a Westminster insider and well connected in the wonk world. He is the founder of the Taxpayers’ Alliance, the most high-profile of a close network of think tanks that are a proving ground for a rising generation of right-wingers. The Taxpayers’ Alliance, the Institute of Economic Affairs and the Adam Smith Institute together form what one alumnus jokingly calls a “Sorbonne for neoliberals”.

Much of Vote Leave’s staff is drawn from another Elliott creation: Business for Britain. The group was set up ostensibly to lobby for David Cameron to renegotiate Britain’s membership of the EU but was in reality designed as a Leave campaign in utero. Accordingly, many of its early recruits have ended up moving across.

Elliott is regarded as having a keen eye for talent and for being generous with his time. At each organisation where he has worked, he has taken care to bring on promising protégés. Alumni of the Elliott school include Susie Squire, who spent two years at the heart of Cameron’s administration as press secretary; Nick Pickles, head of UK public policy at Twitter; and Dylan Sharpe, the combative head of public relations at the Sun. Most of his favourite employees have three things in common: libertarian politics, a cut-throat instinct and loyalty to him personally. Those who have worked for Elliott largely speak highly of him.

The same cannot be said for the second leading player in Vote Leave who has the Remain side worried: Gove’s former henchman Dominic Cummings. David Laws – who, as a junior minister, worked closely with Cummings when he was at Gove’s Department for Education – describes him as a “grade-A political Rottweiler”. “As well as being bright,” Laws writes in his memoirs, “Dom Cummings was also blunt, rude, impatient and tactless.” According to friends of both, without Cummings’s encouragement, Gove would have been a mostly silent presence in the Leave campaign because of his close friendship with Cameron.

The former special adviser’s commitment to anti-Europeanism is a long-held one – his first job in politics was at Britain for Sterling, which lobbied against Britain joining the European single currency in the 1990s. Thereafter, he worked for Iain Duncan Smith during his brief and unhappy leadership. A former staffer from that time remembers him as an “abrasive presence”.

After Duncan Smith’s removal as Tory leader, Cummings retreated to his native Durham, where he helped to engineer victory for the No side in the referendum on whether to give the north-east its own devolved assembly. It was the tactics used in that referendum – an endless focus on costs, coupled with personal attacks on the credentials of the Yes side – which were taken on and extended by Elliott during the AV contest. Those tactics are once again on display in this referendum.

That partly explains why, on the Remain side, Cummings is respected and feared in equal measure. Yet his confrontational approach often proves his undoing: for instance, he understood the importance of giving a cross-party sheen to Vote Leave (not least to secure the official campaign designation), yet his conduct led to the departure of the Eurosceptic Labour MP Kate Hoey. “We live in a world where people get things by being nice to each other,” reflects a former colleague of Cummings, “and Dom doesn’t really work like that.”

Hoey’s walkout set the ball rolling on another, less dramatic exit: John Mills, Labour’s largest private individual donor and a Brexiter of many years’ standing. He feared the Vote Leave brand had become irrevocably Conservative. (Unlike Hoey, Mills remains on speaking terms with Vote Leave.)

Friends say that, for Elliott, who has been “planning this [campaign] for some time”, Cummings’s disposition is a price worth paying for his tactical nous. It was Cummings who was the architect of Vote Leave’s two-pronged strategy: claiming that the money we now pay to the EU could go towards the NHS, and suggesting that Brexit will allow us to cut immigration by “regaining control of our borders”.

The perceived cut-through of the latter message with older Labour voters was behind Vote Leave’s big tactical gamble. On 8 May, an official statement by the campaign declared that leaving the EU would also entail leaving the single market.

That decision is unlikely to find favour with big businesses that rely on international trade but it does allow Vote Leave to make strong and unambiguous claims about cutting immigration. If we are outside the European Union but inside the single market (as Norway is), we would have to accept free movement of labour. If we leave the single market, however, we could introduce a points-based entry system, or even finally achieve Cameron’s otherwise impossible cap on net migration.

Upset business but win over small-C conservative voters: it’s a big risk for the Brexiters to take. It represents a throw of the dice by Cummings, who sidelined Nigel Farage precisely in order to minimise the campaign’s focus on immigration. But with the vote scheduled to take place on 23 June and a repeat of last year’s refugee crisis in the Mediterranean looming, security and borders are likely to be at the forefront of voters’ minds. For all that those on the Brexit side have denounced Cameron for running a repeat of “Project Fear”, they know that they have to make change less terrifying than maintaining the status quo.

***

In their quest to take Britain out of the EU, the Brexiters have a simple, if high-stakes, strategy. They want to appear to be the underdogs (hence their repeated complaints about the government’s £9m pro-EU leaflet) and as a scrappier, grass-roots campaign taking on the might of the establishment. Naturally, this image doesn’t reflect an unvarnished truth: the press has been largely onside and senior editors and columnists are very willing to take Vote Leave’s calls.

There is also no concern about keeping the lights on. Arron Banks, the insurance magnate who bankrolled Ukip at the 2015 general election, might have refused to fund Vote Leave after it triumphed over his favoured vehicle, Leave.EU – he has called Matthew Elliott “Lord Elliott of Loserville” and threatened to sue the Electoral Commission for naming Vote Leave the official voice of Brexit – but insiders say that the campaign’s financial position is nothing to worry about.

If Vote Leave wins, it will have scored an extraordinary victory – and, it should be noted, defied the hopes of most of our allies in the rest of the world. The politicians backing Britain’s continued membership of the EU include not just Barack Obama but his likely successor, Hillary Clinton, as well as the prime ministers of Canada, New Zealand and Australia.

There is a vanishingly small number of international politicians who back Brexit. Like the inner core of Vote Leave, they are overwhelmingly drawn from the right-wing fringe – US Republicans such as Ted Cruz and Donald Trump and the French National Front leader, Marine Le Pen, who, unhappily for the Brexiters, is expected to visit Britain to support their case.

The only foreign leader who seriously supports a British Leave vote in June is a man praised by Nigel Farage and whose country Dominic Cummings spent several years working in: Vladimir Putin, who, as far as British voters are concerned, is even more toxic than Farage, Galloway or Gove.

When Britain’s odd squad looks abroad for allies, its options are few – but this ragtag collective is far from beaten. 

Stephen Bush is special correspondent at the New Statesman. He usually writes about politics. 

This article first appeared in the 26 May 2016 issue of the New Statesman, The Brexit odd squad