4G auction raises £1bn less than expected

£3.5bn has been pre-spent; just £2.35bn will be arriving in the coffers.

The auction for the 4G mobile communications spectrum has raised just £2.34bn, over £1bn short of expectations. Since the money has been effectively pre-spent by the chancellor in the most recent budget, the discrepancy will be extremely problematic for the Government's budget plans.

The £2.34bn will buy five companies — EE, 3, O2, Vodafone and a new operator "Niche Spectrum Ventures Ltd" (owned by BT)  — access to the 4G spectrum. This will allow those operators to run mobile broadband throughout much of the UK, and is partly enabled by the switch-off of analogue TV, which freed up part of the 4G spectrum for alternative use.

While the Chancellor was apparently greedy in assuming that Britain could earn £3.5bn from the sale of the spectrum, the last auction like this, held under Gordon Brown's treasury, raised £22bn. But the 3G sale was markedly different from the 4G one. Held in the midst of the dot-com boom, the hope for revenue from the new technology was inflated beyond the realms of possibility, and a concerted PR campaign on the part of the government running for three years beforehand ensured that hype reached fever pitch.

Take, for example, Webvan. The company was founded with the promise of same-day delivery in the San Francisco area on a number of basic products — it was, basically, Ocado. But unlike Ocado, it had a market cap post-IPO of $8bn. Ocado, undoubtedly better than Webvan in every aspect, but ten years later, went for a quarter of that. In other words: the 2010s are not the 2000s when it comes to making big money from technology.

The 3G auction was also successful, however, in managing expectations. The general assumption was that "licences would sell for a total of about £2-4 billion", according to Ken Binmore and Paul Klemperer, authors of the definitive look at the auction. If this Chancellor has made one mistake, it was overinflating expectations — and if he's made two, it was writing those overinflated expectations into the nation's budget. His hubris will sting this morning.

4G iPads. Photograph: Getty Images

Alex Hern is a technology reporter for the Guardian. He was formerly staff writer at the New Statesman. You should follow Alex on Twitter.

Getty
Show Hide image

What is the Scottish Six and why are people getting so upset about it?

The BBC is launching a new Scottish-produced TV channel. And it's already causing a stooshie. 

At first glance, it should be brilliant news. The BBC’s director general Tony Hall has unveiled a new TV channel for Scotland, due to start broadcasting in 2018. 

It will be called BBC Scotland (a label that already exists, confusingly), and means the creation of 80 new journalism jobs – a boon at a time when the traditional news industry is floundering. While the details are yet to be finalised, it means that a Scottish watcher will be able to turn on the TV at 7pm and flick to a Scottish-produced channel. Crucially, it will have a flagship news programme at 9pm.

The BBC is pumping £19m into the channel and digital developments, as well as another £1.2m for BBC Alba (Scotland’s Gaelic language channel). What’s not to like? 

One thing in particular, according to the Scottish National Party. The announcement of a 9pm news show effectively kills the idea of replacing News at Six. 

Leading the charge for “a Scottish Six” is John Nicolson, the party’s Westminster spokesman for culture, media and sport. A former BBC presenter himself, Nicolson has tried to frame the debate as a practical one. 

“Look at the running order this week,” he told the Today programme:

“You’ll see that the BBC network six o’clock news repeatedly runs leading on an English transport story, an English health story, an English education story. 

“That’s right and proper because of the majority of audience in the UK are English, so absolutely reasonable that English people should want to see and hear English news, but equally reasonable that Scottish people should not want to listen to English news.”

The SNP’s opponents think they spy fake nationalist outrage. The Scottish Conservatives shadow culture secretary Jackson Carlaw declared: “Only they, with their inherent and serial grievance agenda, could find fault with this.” 

The critics have a point. The BBC has become a favourite punch bag for cybernats. It has been accused of everything from doctored editing during the independence referendum to shrinking Scotland on the weather map

Meanwhile, the SNP’s claim to want more coverage of Scottish policies seems rather hollow at a time when at least one journalist claims the party is trying to silence him

As for the BBC, it says the main reason for not scrapping News at Six is simply that it is popular in Scotland already. 

But if the SNP is playing it up, there is no doubt that TV schedules can be annoying north of the border. When I was a kid, at a time when #indyref was only a twinkle in Alex Salmond’s eye, one of my main grievances was that children’s TV was all scheduled to match the English holidays. I’ve migrated to London and BBC iPlayer, but I do feel truly sorry for anyone in Glasgow who has lost half an hour to hearing about Southern Railways. 

Then there's the fact that the Scottish government could do with more scrutiny. 

“I’m at odds with most Labour folk on this, as I’ve long been a strong supporter of a Scottish Six,” Duncan Hothershall, who edits the Scottish website Labour Hame. “I think the lack of a Scotland-centred but internationally focused news programme is one of the factors that has allowed SNP ministers to avoid responsibility for failures.”

Still, he’s not about to complain if that scrutiny happens at nine o’clock instead: “I think the news this morning of a new evening channel with a one hour news programme exactly as the Scottish Six was envisaged is enormously good news.”

Let the reporting begin. 

Julia Rampen is the editor of The Staggers, The New Statesman's online rolling politics blog. She was previously deputy editor at Mirror Money Online and has worked as a financial journalist for several trade magazines.