Hard Evidence: How biased is the BBC?

Does the BBC really have a left-wing, anti-business agenda as certain elements of the press like to claim? Or is there more to it than that? Cardiff University Lecturer Mike Berry crunches the numbers to see where Auntie's leanings really lie.

This article was originally published on The Conversation, where it forms part of Hard Evidence, a series of articles that looks at what the data say about some of the trickiest public policy questions we face. Academic experts will delve into the available research evidence to provide an informed analysis of current affairs you won’t get from politicians or vested interests. Here, Cardiff University Lecturer Mike Berry uses his research to tackle a question as old as broadcasting itself: is the BBC really impartial?

If you are a reader of the right end of the British press you will be familiar with stories claiming that the Corporation has a liberal, left-wing bias.

Only last week the Daily Telegraph reported a new study had found that the BBC “exhibits a left-of-centre bias in both the amount of coverage it gives to different opinions and the way in which these voices are represented”. Other critics have accused the BBC of having a pro-EU and anti-business slant. But how true are these accusations and what does the evidence suggest about the range of views the corporation features in its news output?

Along with a group of colleagues at Cardiff University, I recently completed a major content analysis of BBC coverage. This research was funded by the BBC Trust as part of an ongoing series of studies examining the impartiality of its reporting in areas such as regional news, the Israel-Palestine conflict, the Arab Spring, business and science.

Our research had two strands. One examined the range of topics and sources featured in BBC broadcast news and how that compared to what was provided by other broadcasters. A second strand looked in detail at the BBC’s online and broadcast reporting of immigration, the EU and religion. We analysed news coverage from both 2007 and 2012 in order to identify any possible changes over time.

Tories get more airtime than Labour

One of the most striking findings was the dominance of party political sources. In coverage of immigration, the EU and religion, these accounted for 49.4% of all source appearances in 2007 and 54.8% in 2012. In reporting of the EU the dominance was even more pronounced with party political sources accounting for 65% of source appearances in 2007 and 79.2% in 2012.

Political sources were also much more likely than other sources to be featured in the opening sections of news reports which had the consequence of reports being framed from party political perspectives which other sources then had to respond to.

Among political sources, Labour and Conservatives dominate coverage accounting for 86% of source appearances in 2007 and 79.7% in 2012. Our data also show that Conservatives get more airtime than Labour. Bearing in mind that incumbents always receive more coverage than opposition politicians, the ratio was much more pronounced when the Conservatives were in power in 2012.

In strand one (reporting of immigration, the EU and religion), Gordon Brown outnumbered David Cameron in appearances by a ratio of less than two to one (47 vs 26) in 2007. In 2012 David Cameron outnumbered Ed Milliband by a factor of nearly four to one (53 vs 15). Labour cabinet members and ministers outnumbered Conservative shadow cabinet and ministers by approximately two to one (90 vs 46) in 2007; in 2012, Conservative cabinet members and ministers outnumbered their Labour counterparts by more than four to one (67 to 15).

In strand two (reporting of all topics) Conservative politicians were featured more than 50% more often than Labour ones (24 vs 15) across the two time periods on the BBC News at Six. So the evidence is clear that BBC does not lean to the left it actually provides more space for Conservative voices.

A win for Euroscepticism

So what about the accusation that the BBC is pro-EU? Again the evidence points in the opposite direction.

In each sample period, a single story was dominant in broadcast coverage. In 2007 it was the Lisbon Treaty, which accounted for 70% of coverage and in 2012 it was negotiations over ratifying the EU budget which accounted for 72% of coverage. In both cases the debate was dominated by the representatives of the two main parties and the EU was framed narrowly as a threat to British interests.

In 2007 debate revolved around three points argued by Conservative Eurosceptics: that Britain hadn’t secured her “redlines” on maintaining British sovereignty; that the treaty was a repackaged version of the EU constitution; and that a referendum was necessary to ratify it. Labour contested these arguments. In 2012 the budget debate pitted the Conservative leadership (for the budget settlement) against the Eurosceptic wing of the Conservative party and Labour who opposed it.

There are two points to be made about this coverage. First, it saw Europe almost exclusively through the prism of political infighting between Labour and the Conservatives so a rounded debate about the multiplicity of ways the relationship between the EU and UK affects Britain was almost completely absent. Second, although UKIP received very little airtime, Euroscepticism was very well represented through Conservative politicians.

Voices arguing for the benefits of EU membership were very sparse. This was a consequence of Labour politicians being unwilling to make the positive case for Europe because of its perceived unpopularity amongst voters. This meant that business lobbyists provided much of what little pro-EU opinion was available.

Business as usual

What about the accusation that the BBC is anti-business? Once again the evidence shows that the opposite is the case.

In both 2007 and 2012, across all programming, business representatives received substantially more airtime on BBC network news (7.5% and 11.1% of source appearances) than they did on either ITV (5.9% and 3.8%) or Channel 4 News (2.4% and 2.2%). When we compare the representation of business with that of organised labour, the findings are even more striking.

On BBC News at Six, business representatives outnumbered trade union spokespersons by more than five to one (11 vs 2) in 2007 and by 19 to one in 2012. On the issues of immigration and the EU in 2012, out of 806 source appearances, not one was allocated to a representative of organised labour. Considering the impact of the issues on the UK workforce, and the fact that trade unions represent the largest mass democratic organisations in civil society, such invisibility raises troubling questions for a public service broadcaster committed to impartial and balanced coverage.

City voices

The robustness of these findings is reinforced in research on how the BBC’s Today programme reported the banking crisis in 2008. The table below shows the sources featured during the intense six weeks of coverage following the collapse of Lehman Brothers.

Today programme banking crisis interviewees 15/9/2008 to 20/10/2008.

 

The range of debate was even narrower if we examine who the programme featured as interviewees in the two week period around the UK bank bailouts. This can be seen in the next table.

Today programme banking crisis interviewees 6/10/2008 to 20/10/2008.

 

Here opinion was almost completely dominated by stockbrokers, investment bankers, hedge fund managers and other City voices. Civil society voices or commentators who questioned the benefits of having such a large finance sector were almost completely absent from coverage.

The fact that the City financiers who had caused the crisis were given almost monopoly status to frame debate again demonstrates the prominence of pro-business perspectives.

So the evidence from the research is clear. The BBC tends to reproduce a Conservative, Eurosceptic, pro-business version of the world, not a left-wing, anti-business agenda.

The funding for some of the research discussed in this article was provided directly by the BBC Trust.

The ConversationThis article was originally published at The Conversation. Read the original article.

Men walk past a bank of television screens displaying BBC channels in the BBC headquarters at New Broadcasting House. Photo: Getty

Dr Mike Berry is a Lecturer at Cardiff University School of Journalism, Media and Cultural Studies.

Show Hide image

Europe’s last Blairite: Can Manuel Valls win the French presidency?

He first made a name for himself protesting against halal supermarkets. Now, he could be the man to take down François Hollande.

The election of François Hollande as the president of France in 2012 coincided with the high-water mark of Ed Miliband’s leadership of the Labour Party. That year, Labour posted its best local election results in 17 years, gaining 823 councillors and winning control of 32 councils in a performance that has not yet been surpassed or equalled.

Gazing across the Channel, the Milibandites were given hope. Hollande showed that a wonkish career politician could triumph over a charismatic centre-right incumbent.

The UK’s shattered Blairites looked to a different star rising in French politics: Manuel Valls. At the time of Hollande’s victory, Valls was the mayor of Évry, a small suburb of Paris, where he made a name for himself by campaigning against halal supermarkets.

His father, Xavier, was a Spanish painter and his mother, Luisangela, was Swiss-Italian. They met and married in Paris, and Valls was born in Barcelona while the couple were on holiday.

In 2009 Valls urged the Parti Socialiste (PS) to drop the adjective “socialist” from its name, and he ran for the presidential nomination two years later on what he described as a Blairiste platform. This included scrapping the 35-hour working week, which hardly applies outside of big business and the public sector but carries symbolic weight for the French left. Valls’s programme found few supporters and he came fifth in a field of six, with just 6 per cent of the vote.

Yet this was enough to earn him the post of interior minister under Hollande. While Valls’s boss quickly fell from favour – within six months Hollande’s approval ratings had dropped to 36 per cent, thanks to a budget that combined tax rises with deep spending cuts – his own popularity soared.

He may have run as an heir to Blair but his popularity in France benefited from a series of remarks that were closer in tone to Ukip’s Nigel Farage. When he said that most Romany gypsies should be sent “back to the borders”, he was condemned by both his activists and Amnesty International. Yet it also boosted his approval ratings.

One of the facets of French politics that reliably confuse outsiders is how anti-Islamic sentiment is common across the left-right divide. Direct comparisons with the ideological terrain of Westminster politics are often unhelpful. For instance, Valls supported the attempt to ban the burkini, saying in August, “Marianne [the French symbol] has a naked breast because she is feeding the people! She is not veiled, because she is free! That is the republic!”

By the spring of 2014, he was still frequently topping the charts – at least in terms of personal appeal. A survey for French Elle found that 20 per cent of women would like to have “a torrid affair” with the lantern-jawed minister, something that pleased his second wife, Anne Gravoin, who pronounced herself “delighted” with the poll. (She married Valls in 2010. He also has four children by his first wife, Nathalie Soulié.)

Yet it was a chilly time for the French left, which was sharply repudiated in municipal elections, losing 155 towns. Hollande sacked his incumbent prime minister, Jean-Marc Ayrault, and appointed Valls in his place. He hoped, perhaps, that some of Valls’s popularity would rub off on to him.

And perhaps Valls, a student of “Third Way” politics, hoped that he could emulate the success of Bill Clinton, who turned sharply to the right following Democratic losses in the US 1994 midterm elections and won a great victory in 1996. Under Valls’s premiership, Hollande’s administration swung right, implementing tough policies on law and order and pursuing supply-side reforms in an attempt to revive the French economy. Neither the economic recovery, nor the great victory, emerged.

With the date of the next presidential election set for 2017, Hollande was in trouble. His approval ratings were terrible and he faced a challenge from his former minister Arnaud Montebourg, who resigned from the government over its rightward turn in 2014.

Then, on 27 November, Prime Minister Valls suggested in an interview that he would challenge the incumbent president in the PS primary. After this, Hollande knew that his chances of victory were almost non-existent.

On 1 December, Hollande became the first incumbent French president ever to announce that he would not run for a second term, leaving Valls free to announce his bid. He duly stood down as prime minister on 5 December.

Under the French system, unless a single candidate can secure more than half of the vote in the first round of the presidential election, the top two candidates face a run-off. The current polls rate Marine Le Pen of the Front National as the favourite to win the first round, but she is expected to lose the second.

Few expect a PS candidate to make the run-off. So Hollande’s decision to drop out of his party’s primary turns that contest into an internal struggle for dominance rather than a choice of potential leader for France. The deeper question is: who will rebuild the party from the wreckage?

So although Valls has the highest international profile of the left’s candidates, no one should rule out a repeat of his crushing defeat in 2011.

He once hoped to strike a Blairite bargain with the left: victory in exchange for heresy. Because of the wasting effect of his years in Hollande’s government, however, he now offers only heresy. It would not be a surprise if the Socialists preferred the purity of Arnaud Montebourg. 

Stephen Bush is special correspondent at the New Statesman. His daily briefing, Morning Call, provides a quick and essential guide to British politics.

This article first appeared in the 08 December 2016 issue of the New Statesman, Brexit to Trump