Phone-hacking: the US reaction

How the papers in America have reacted to the scandal engulfing Rupert Murdoch's News International.

New York Times

This newspaper carried out a lengthy investigation into phone-hacking at the News of the World in September 2010. Today, Don Van Natta Jr and Ravi Somaiya allege that police officers had their phones hacked. These claims are particularly interesting on the day that police officers face a committee of MPs:

Shortly after Scotland Yard began its initial criminal inquiry of phone hacking by The News of the World in 2006, five senior police investigators discovered that their own cellphone messages had been targeted by the tabloid and had most likely been listened to.

The disclosure, based on interviews with current and former officials, raises the question of whether senior investigators feared that if they aggressively investigated, the News of the World would punish them with splashy articles about their private lives. Some of their secrets, tabloid-ready, eventually emerged in other news outlets.

Washington Post

Erik Wemple derides claims that the scandal will cause Murdoch's empire to crumble. Discussing News Corporation's annual report, he says:

One lesson from the report: Britain cannot threaten News Corp. It can harrumph; it can preach; it can launch "inquiries"; but it is too much of a little rancho to puncture News Corp...

As Murdoch himself boasts, 2010 was a good year for News Corp. Among the few dark corners of the document is this: "For the fiscal year ended June 30, 2010, the U.K. newspapers' revenues decreased 2% as compared to fiscal 2009, primarily due to lower circulation revenues..."

So here's a scenario: The British public outcry about News of the World, the Sun and the Times forces the company to bail on those properties all together. Good! News Corp. dumps money-losing/marginally profitable newspapers. At the same time, it retains its state-of-the-art British presses, printing the titles of any outfit that wants to distribute newsprint.

Boston Globe

Cassandra Vinograd speculates about the possible fall out of these UK-based allegations on Murdoch's US operations:

Legal analysts said yesterday it is possible Murdoch's US companies might face legal actions because of the shady practices at the News of the World. In the United States, Murdoch owns Fox News, The Wall Street Journal, and the New York Post, among other holdings.

They said Murdoch's News Corp. might be liable to criminal prosecution under the 1977 Corrupt Foreign Practices Act, a broad act designed to prosecute executives who bribe foreign officials in exchange for large contracts.

Los Angeles Times

Joe Flint wonders whether the same practices took place in the US:

So far, the fallout from the News of the World debacle has been mostly limited to Britain. However, as the coverage continues to intensify around the globe, it is giving new ammunition to critics of Murdoch and News Corp. in the United States.

"It is becoming increasingly clear this scandal was not perpetrated by a few rogue reporters, but was systematically orchestrated at the highest levels of News Corp.," said Melanie Sloan, executive director of the progressive advocacy group Citizens for Responsibility and Ethics in Washington, which has called for a congressional investigation of News Corp. "If Mr. Murdoch's employees can be so brazen as to target the British prime minister, then it is not unreasonable to believe they also might hack into the voice mails of American politicians and citizens."

Samira Shackle is a freelance journalist, who tweets @samirashackle. She was formerly a staff writer for the New Statesman.

Daily Mail
Show Hide image

Who "speaks for England" - and for that matter, what is "England"?

The Hollywood producer Sam Gold­wyn once demanded, “Let’s have some new clichés.” The Daily Mail, however, is always happiest with the old ones.

The Hollywood producer Sam Gold­wyn once demanded, “Let’s have some new clichés.” The Daily Mail, however, is always happiest with the old ones. It trotted out Leo Amery’s House of Commons call from September 1939, “Speak for England”, for the headline on a deranged leader that filled a picture-free front page on David Cameron’s “deal” to keep Britain in the EU.

Demands that somebody or other speak for England have followed thick and fast ever since Amery addressed his call to Labour’s Arthur Greenwood when Neville Chamberlain was still dithering over war with Hitler. Tory MPs shouted, “Speak for England!” when Michael Foot, the then Labour leader, rose in the Commons in 1982 after Argentina’s invasion of the Falklands. The Mail columnist Andrew Alexander called on Clare Short to “speak for England” over the Iraq War in 2003. “Can [Ed] Miliband speak for England?” Anthony Barnett asked in this very magazine in 2013. (Judging by the 2015 election result, one would say not.) “I speak for England,” claimed John Redwood last year. “Labour must speak for England,” countered Frank Field soon afterwards.

The Mail’s invocation of Amery was misconceived for two reasons. First, Amery wanted us to wage war in Europe in support of Hitler’s victims in Poland and elsewhere and in alliance with France, not to isolate ourselves from the continent. Second, “speak for England” in recent years has been used in support of “English votes for English laws”, following proposals for further devolution to Scotland. As the Mail was among the most adamant in demanding that Scots keep their noses out of English affairs, it’s a bit rich of it now to state “of course, by ‘England’. . . we mean the whole of the United Kingdom”.

 

EU immemorial

The Mail is also wrong in arguing that “we are at a crossroads in our island history”. The suggestion that the choice is between “submitting to a statist, unelected bureaucracy in Brussels” and reclaiming our ancient island liberties is pure nonsense. In the long run, withdrawing from the EU will make little difference. Levels of immigration will be determined, as they always have been, mainly by employers’ demands for labour and the difficulties of policing the borders of a country that has become a leading international transport hub. The terms on which we continue to trade with EU members will be determined largely by unelected bureaucrats in Brussels after discussions with unelected bureaucrats in London.

The British are bored by the EU and the interminable Westminster arguments. If voters support Brexit, it will probably be because they then expect to hear no more on the subject. They will be sadly mistaken. The withdrawal negotiations will take years, with the Farages and Duncan Smiths still foaming at the mouth, Cameron still claiming phoney victories and Angela Merkel, François Hollande and the dreaded Jean-Claude Juncker playing a bigger part in our lives than ever.

 

An empty cabinet

Meanwhile, one wonders what has become of Jeremy Corbyn or, indeed, the rest of the shadow cabinet. The Mail’s “speak for England” leader excoriated him for not mentioning “the Number One subject of the hour” at PM’s Questions but instead asking about a shortage of therapeutic radiographers in the NHS. In fact, the NHS’s problems – almost wholly caused by Tory “reforms” and spending cuts – would concern more people than does our future in the EU. But radiographers are hardly headline news, and Corbyn and his team seem unable to get anything into the nation’s “any other business”, never mind to the top of its agenda.

Public services deteriorate by the day, George Osborne’s fiscal plans look increasingly awry, and attempts to wring tax receipts out of big corporations appear hopelessly inadequate. Yet since Christmas I have hardly seen a shadow minister featured in the papers or spotted one on TV, except to say something about Trident, another subject that most voters don’t care about.

 

Incurable prose

According to the Guardian’s admirable but (let’s be honest) rather tedious series celeb­rating the NHS, a US health-care firm has advised investors that “privatisation of the UK marketplace . . . should create organic and de novo opportunities”. I have no idea what this means, though it sounds ominous. But I am quite certain I don’t want my local hospital or GP practice run by people who write prose like that.

 

Fashionable Foxes

My home-town football team, Leicester City, are normally so unfashionable that they’re not even fashionable in Leicester, where the smart set mostly watch the rugby union team Leicester Tigers. Even when they installed themselves near the top of the Premier League before Christmas, newspapers scarcely noticed them.

Now, with the Foxes five points clear at the top and 7-4 favourites for their first title, that mistake is corrected and the sports pages are running out of superlatives, a comparison with Barcelona being the most improbable. Even I, not a football enthusiast, have watched a few matches. If more football were played as Leicester play it – moving at speed towards their opponents’ goal rather than aimlessly weaving pretty patterns in midfield – I would watch the game more.

Nevertheless, I recall 1963, when Leicester headed the old First Division with five games to play. They picked up only one more point and finished fourth, nine points adrift of the league winners, Everton.

 

Gum unstuck

No, I don’t chew toothpaste to stop me smoking, as the last week’s column strangely suggested. I chew Nicorette gum, a reference written at some stage but somehow lost (probably by me) before it reached print.

Editor: The chief sub apologises for this mistake, which was hers

Peter Wilby was editor of the Independent on Sunday from 1995 to 1996 and of the New Statesman from 1998 to 2005. He writes the weekly First Thoughts column for the NS.

This article first appeared in the 11 February 2016 issue of the New Statesman, The legacy of Europe's worst battle