Is the BBC’s Today programme scared of Rupert Murdoch?

Curious silence over Hugh Grant’s scoop.

Even Roy Greenslade, in a rather sour Guardian piece, grudgingly conceded that Hugh Grant's hilarious entrapment of the former News of the World executive Paul McMullan was a decent story, at the same time offering the startling observation that online was now more influential than print (Roy, surely not!).

Grant's report for our issue of 11 April has become a global media sensation, as Greenslade knows. The traffic from all over the world has been so great that on several occasions our website has crashed. Last night, ITV's News at 10 broadcast extracts from Hugh's secretly recorded conversation with McMullan at his pub in Dover.

To its credit, Sky News also wanted to broadcast extracts, having contacted us about the article on several occasions. However, the BBC has been curiously silent, and has made no attempt to report what most other media outlets and most of the Twittersphere – oh yes, Hugh Grant has been trending – have conceded to be a significant story.

When Jemima Khan and I were discussing her guest edit of the New Statesman we agreed that she would do only two interviews to promote it, one print (the London Evening Standard) and one broadcast. BBC2's Newsnight wanted to have her on the programme to talk about Julian Assange and WikiLeaks. That didn't interest us. I thought the Today programme, with its six million listeners, would be preferable.

I spoke to a contact at Today and, in confidence, told him about the Hugh Grant story and its implications. He was very interested and said that his night editor – this was on the evening of Wednesday 6 April, just ahead of publication of the magazine – would call me back to discuss having Jemima on the programme the following morning to talk about Hugh, phone-tapping and the News of the World. (In his report Hugh revealed for the first time that he had been hacked by the News of the World, not an uninteresting revelation, and one that Jemima, his former girlfriend, was happy to discuss candidly in her only broadcast media interview.)

In the event, the night editor did not call me back, not even by way of courtesy. Our conclusion is that the Today programme either has no sense of a story or, more likely, someone there was alarmed at the prospect of covering Grant's adventure as an undercover reporter and some of the more powerful allegations made by McMullan, who seems like a first-rate huckster.

Something similar happened when my colleague Helen Lewis-Hasteley spoke to Radio 5's Drive programme this week to discuss appearing on the show, as she sometimes does. "Would you like me to talk about Hugh Grant?" she asked. There was a chorus of "Nos" from the producers. Similarly, she spent 20 minutes talking to BBC Radio Kent on Friday 8 March, in a spiky interview covering the ethics of covert recordings and whether the New Statesman was "buying into celebrity culture". It was not broadcast.

"I can understand some of the frustration the Guardian must feel about this story," says Helen. "To give them their credit, they have been plugging away at this issue for months – while many other commentators said there was 'nothing to see here' – and have been studiously ignored for their trouble. Even now there have been further arrests, and News International has apologised and offered payouts to several victims, the extent of the media silence is astonishing."

What is going on? What is it about this story that makes the BBC so anxious? Could it be that independent BBC editors are operating a form of self-censorship because they fear ... what, exactly? What is that our licence-fee-funded, "impartial", public-service broadcaster fears about the Murdoch family and its tentacular grip on power in Britain? Or has an edict come down from on high? We should be told.

Update: The BBC have been in touch to say that the interview with Helen was in fact broadcast - elsewhere in the programme.

Jason Cowley is editor of the New Statesman. He has been the editor of Granta, a senior editor at the Observer and a staff writer at the Times.

Getty
Show Hide image

Theresa May’s stage-managed election campaign keeps the public at bay

Jeremy Corbyn’s approach may be chaotic, but at least it’s more authentic.

The worst part about running an election campaign for a politician? Having to meet the general public. Those ordinary folk can be a tricky lot, with their lack of regard for being on-message, and their pesky real-life concerns.

But it looks like Theresa May has decided to avoid this inconvenience altogether during this snap general election campaign, as it turns out her visit to Leeds last night was so stage-managed that she barely had to face the public.

Accusations have been whizzing around online that at a campaign event at the Shine building in Leeds, the Prime Minister spoke to a room full of guests invited by the party, rather than local people or people who work in the building’s office space.

The Telegraph’s Chris Hope tweeted a picture of the room in which May was addressing her audience yesterday evening a little before 7pm. He pointed out that, being in Leeds, she was in “Labour territory”:

But a few locals who spied this picture online claimed that the audience did not look like who you’d expect to see congregated at Shine – a grade II-listed Victorian school that has been renovated into a community project housing office space and meeting rooms.

“Ask why she didn’t meet any of the people at the business who work in that beautiful building. Everyone there was an invite-only Tory,” tweeted Rik Kendell, a Leeds-based developer and designer who says he works in the Shine building. “She didn’t arrive until we’d all left for the day. Everyone in the building past 6pm was invite-only . . . They seemed to seek out the most clinical corner for their PR photos. Such a beautiful building to work in.”

Other tweeters also found the snapshot jarring:

Shine’s founders have pointed out that they didn’t host or invite Theresa May – rather the party hired out the space for a private event: “All visitors pay for meeting space in Shine and we do not seek out, bid for, or otherwise host any political parties,” wrote managing director Dawn O'Keefe. The guestlist was not down to Shine, but to the Tory party.

The audience consisted of journalists and around 150 Tory activists, according to the Guardian. This was instead of employees from the 16 offices housed in the building. I have asked the Conservative Party for clarification of who was in the audience and whether it was invite-only and am awaiting its response.

Jeremy Corbyn accused May of “hiding from the public”, and local Labour MP Richard Burgon commented that, “like a medieval monarch, she simply briefly relocated her travelling court of admirers to town and then moved on without so much as a nod to the people she considers to be her lowly subjects”.

But it doesn’t look like the Tories’ painstaking stage-management is a fool-proof plan. Having uniform audiences of the party faithful on the campaign trail seems to be confusing the Prime Minister somewhat. During a visit to a (rather sparsely populated) factory in Clay Cross, Derbyshire, yesterday, she appeared to forget where exactly on the campaign trail she was:

The management of Corbyn’s campaign has also resulted in gaffes – but for opposite reasons. A slightly more chaotic approach has led to him facing the wrong way, with his back to the cameras.

Corbyn’s blunder is born out of his instinct to address the crowd rather than the cameras – May’s problem is the other way round. Both, however, seem far more comfortable talking to the party faithful, even if they are venturing out of safe seat territory.

Anoosh Chakelian is senior writer at the New Statesman.

0800 7318496