Libya: a reader

A collection of the best writing and reporting on Libya.

Sholto Byrnes examines the life of Colonel Gaddafi and his curious relationship with the west in this profile, published last year in the New Statesman.

Gaddafi is the last of that generation, and while others who cloaked themselves in the rhetoric of Nasser have fallen, failed or died, it is the young man once praised by the Egyptian president who now appears to be becoming the kind of Arab leader with whom we can, and with whom we wish, to do business.

Throughout the Nineties and Noughties, Gaddafi transformed from a tyrant to a laughable autocrat in the eyes of the west. He was a bit weird, but he was a man we could do business with, seemed to be the gist of it. And the west did a lot of business with him, something that could prove the final straw for the struggling Silvio Berlusconi, according to James Ridgeway at Mother Jones.

The press struggled to see past the female bodyguards, which was part of Gaddafi's plan, according to Ben Macintyre in the Times (£).

Gaddafi's female bodyguards have kept the tabloids salivating for years, but they too are part of the act. Unlikely tales of repeated assassination attempts foiled by the "killer virgins" help to maintain the illusion of permanent danger, of a nation under threat. From time to time the "Guide of the Revolution" has announced that he is standing down, his mission completed, only to be called back to power by staged rallies of adoring Libyans.

As Gaddafi strutted across the international stage, life in Libya remained a struggle. The New Yorker contains this rather eloquent description of it.

Here's a story they tell in Libya. Three contestants are in a race to run five hundred metres carrying a bag of rats. The first sets off at a good pace, but after a hundred metres the rats have chewed through the bag and spill on to the course. The second contestant gets to a hundred and fifty metres, and the same thing happens. The third contestant shakes the bag so vigorously as he runs that the rats are constantly tumbling and cannot chew on anything, and he takes the prize. That third contestant is Libya's leader, Colonel Muammar Qaddafi, the permanent revolutionary.

Hopes for reform lay briefly on the shoulders of Gaddafi's son Saif. His PhD expounded on the role of civil society in democratisation (you can read it, here). Unfortunately, these words did not translate into action, according to Andrew Solomon of the New Yorker, who argues in this blog post that the protests stem from a lack of reform, endemic poverty and – that worldwide phenomenon – discontented youth.

If the causes of the unrest are unclear, however, the actual events are even murkier. With few mainstream media outlets in Libya, reports are based around grimy, unclear clips, often taken on mobile phones.

The following video appears to show government troops opening fire on protesters. [Warning: extremely graphic images]

 

After reports – spread by, of all people, William Hague – circulated that Gaddafi had fled to Venezuela, the Libyan leader appeared on state television last night and, in a bizarre public address, said:

I am satisfied, because I was speaking in front of the youth in the Green Square tonight, but the rain came, praise to God, it is a good omen.

I want to clarify for them that I am in Tripoli not in Venezuela. Do not believe these channels – they are dogs. Goodbye.

Throw in the apparent defection of two Libyan pilots and the situation becomes even more of a confusing morass. To try to keep abrest of the events in Libya, follow this Twitter list.

Show Hide image

What it’s like to fall victim to the Mail Online’s aggregation machine

I recently travelled to Iraq at my own expense to write a piece about war graves. Within five hours of the story's publication by the Times, huge chunks of it appeared on Mail Online – under someone else's byline.

I recently returned from a trip to Iraq, and wrote an article for the Times on the desecration of Commonwealth war cemeteries in the southern cities of Amara and Basra. It appeared in Monday’s paper, and began:

“‘Their name liveth for evermore’, the engraving reads, but the words ring hollow. The stone on which they appear lies shattered in a foreign field that should forever be England, but patently is anything but.”

By 6am, less than five hours after the Times put it online, a remarkably similar story had appeared on Mail Online, the world’s biggest and most successful English-language website with 200 million unique visitors a month.

It began: “Despite being etched with the immortal line: ‘Their name liveth for evermore’, the truth could not be further from the sentiment for the memorials in the Commonwealth War Cemetery in Amara.”

The article ran under the byline of someone called Euan McLelland, who describes himself on his personal website as a “driven, proactive and reliable multi-media reporter”. Alas, he was not driven or proactive enough to visit Iraq himself. His story was lifted straight from mine – every fact, every quote, every observation, the only significant difference being the introduction of a few errors and some lyrical flights of fancy. McLelland’s journalistic research extended to discovering the name of a Victoria Cross winner buried in one of the cemeteries – then getting it wrong.

Within the trade, lifting quotes and other material without proper acknowledgement is called plagiarism. In the wider world it is called theft. As a freelance, I had financed my trip to Iraq (though I should eventually recoup my expenses of nearly £1,000). I had arranged a guide and transport. I had expended considerable time and energy on the travel and research, and had taken the risk of visiting a notoriously unstable country. Yet McLelland had seen fit not only to filch my work but put his name on it. In doing so, he also precluded the possibility of me selling the story to any other publication.

I’m being unfair, of course. McLelland is merely a lackey. His job is to repackage and regurgitate. He has no time to do what proper journalists do – investigate, find things out, speak to real people, check facts. As the astute media blog SubScribe pointed out, on the same day that he “exposed” the state of Iraq’s cemeteries McLelland also wrote stories about the junior doctors’ strike, British special forces fighting Isis in Iraq, a policeman’s killer enjoying supervised outings from prison, methods of teaching children to read, the development of odourless garlic, a book by Lee Rigby’s mother serialised in the rival Mirror, and Michael Gove’s warning of an immigration free-for-all if Britain brexits. That’s some workload.

Last year James King published a damning insider’s account of working at Mail Online for the website Gawker. “I saw basic journalism standards and ethics casually and routinely ignored. I saw other publications’ work lifted wholesale. I watched editors...publish information they knew to be inaccurate,” he wrote. “The Mail’s editorial model depends on little more than dishonesty, theft of copyrighted material, and sensationalism so absurd that it crosses into fabrication.”

Mail Online strenuously denied the charges, but there is plenty of evidence to support them. In 2014, for example, it was famously forced to apologise to George Clooney for publishing what the actor described as a bogus, baseless and “premeditated lie” about his future mother-in-law opposing his marriage to Amal Alamuddin.

That same year it had to pay a “sizeable amount” to a freelance journalist named Jonathan Krohn for stealing his exclusive account in the Sunday Telegraph of being besieged with the Yazidis on northern Iraq’s Mount Sinjar by Islamic State fighters. It had to compensate another freelance, Ali Kefford, for ripping off her exclusive interview for the Mirror with Sarah West, the first female commander of a Navy warship.

Incensed by the theft of my own story, I emailed Martin Clarke, publisher of Mail Online, attaching an invoice for several hundred pounds. I heard nothing, so emailed McLelland to ask if he intended to pay me for using my work. Again I heard nothing, so I posted both emails on Facebook and Twitter.

I was astonished by the support I received, especially from my fellow journalists, some of them household names, including several victims of Mail Online themselves. They clearly loathed the website and the way it tarnishes and debases their profession. “Keep pestering and shaming them till you get a response,” one urged me. Take legal action, others exhorted me. “Could a groundswell from working journalists develop into a concerted effort to stop the theft?” SubScribe asked hopefully.

Then, as pressure from social media grew, Mail Online capitulated. Scott Langham, its deputy managing editor, emailed to say it would pay my invoice – but “with no admission of liability”. He even asked if it could keep the offending article up online, only with my byline instead of McLelland’s. I declined that generous offer and demanded its removal.

When I announced my little victory on Facebook some journalistic colleagues expressed disappointment, not satisfaction. They had hoped this would be a test case, they said. They wanted Mail Online’s brand of “journalism” exposed for what it is. “I was spoiling for a long war of attrition,” one well-known television correspondent lamented. Instead, they complained, a website widely seen as the model for future online journalism had simply bought off yet another of its victims.