Romney attack ad misleadingly quotes Obama

Obama campaign blasts Republican candidate's ad as a "deceitful and dishonest attack".

 

Mitt Romney's first paid campaign ad of the 2012 presidential campaign has been criticised as "deceitful and dishonest". The minute-long ad uses footage from a 2008 campaign stop in New Hampshire, where Obama said: "If we keep talking about the economy, we're going to lose." However, the full quote was actually: "Senator McCain's campaign actually said, and I quote, 'If we keep talking about the economy, we're going to lose.'" Obama was quoting (and criticising) his GOP rival, but it has been edited to sound as if he was saying it himself.

The ad has already drawn widespread criticism in the US, with Romney accused of misleading the public. Obama's campaign instantly said it was "deceitful". However, in an email to Politico, the Romney camp defended the move. Adviser Eric Fehrnstrom said:

We used that quote intentionally to show that President Obama is doing exactly what he criticized McCain of doing four years ago. Obama doesn't want to talk about the economy because of his failed record.

It's not clear yet who comes off worse from this -- Romney risks being painted as a liar (particularly after some incidences of dishonesty in his campaign), but regardless of this, the economy is a difficult subject for Obama. Gloves off.

Samira Shackle is a freelance journalist, who tweets @samirashackle. She was formerly a staff writer for the New Statesman.

Getty
Show Hide image

Boris Johnson peddled absurd EU myths – and our disgraceful press followed his lead

Press coverage of the referendum was designed to inflame xenophobia and our worst “Little England” instincts.

The pound plummeted, the Prime Minister resigned, stock markets plunged and the UK began to unravel, as did the post-1945 world order. Donald Trump, Vladimir Putin, Marine Le Pen and Isis were celebrating the Brexit vote but that didn’t stop our disgraceful national press from crowing. “Take a bow, Britain!” the Daily Mail declared. “So long, farewell, auf Wiedersehen, ADIEU”, the Sun quipped in a headline. The Daily Telegraph proclaimed the “birth of a new Britain”.

They and others – the Express, the Morning Star, several of the Sunday papers – were claiming victory: a victory achieved after a relentless campaign of lies and Soviet-style propaganda about the European Union that long pre-dated the referendum. Indeed, it was a campaign that began in the late 1980s and early 1990s, when Boris Johnson, who had been fired by the Times for making up a quotation, was the Telegraph’s correspondent in Brussels.

Johnson did not invent Euroscepticism but he took it to new levels. A brilliant caricaturist, he made his name by mocking, lampooning and ridiculing the EU. He wrote stories headlined “Brussels recruits sniffers to ensure that Euro-manure smells the same”, “Threat to British pink sausages” and “Snails are fish, says EU”. He wrote about plans to standardise condom sizes and ban prawn cocktail flavour crisps. He set up Jacques Delors, who was then the European Commission president, as a bogeyman and claimed credit for persuading Denmark to reject the Maastricht Treaty in 1992 with a Sunday Telegraph splash – “Delors plan to rule Europe” – that was seized on by the Nej campaign.

To Johnson, it was all a bit of a jape. “[I] was sort of chucking these rocks over the garden wall and I listened to this amazing crash from the greenhouse next door over in England as everything I wrote from Brussels was having this amazing, explosive ­effect on the Tory party – and it really gave me this, I suppose, rather weird sense of power,” he told the BBC years later.

That many of Johnson’s stories bore scant relation to the truth did not matter. They were colourful and fun. The Telegraph and right-wing Tories loved them. So did other Fleet Street editors, who found the standard Brussels fare tedious and began to press their own correspondents to follow suit. I know this because I became the Brussels correspondent of the Times in 1999 and suffered the consequences.

Soon, a Europe of scheming bureaucrats plotting to rob Britain of its ancient liberties, or British prime ministers fighting gallant rearguard actions against an increasingly powerful superstate, or absurd directives on banana shapes, became the only narratives that many papers were interested in. They were narratives that exploited our innate nationalism, distrust of foreigners and sense of superiority. They were narratives so strong that our political leaders mostly chose to play along with them.

The EU is arrogant, bureaucratic, wasteful and meddlesome. It desperately needs reforming. But post-Boris, its great achievements – cementing peace, uniting the continent, creating the world’s largest single market, enabling its citizens to travel and live anywhere they choose, busting mono­polies, improving the environment – have gone largely unreported. Similarly ignored is that Britain has many natural allies in Europe and has enjoyed some significant successes: competition policy, free trade, eastward enlargement. The French now regard the EU as a plot to impose Anglo-Saxon economics on the continent. True, we lost the argument on the euro and the Schengen Agreement, but we won opt-outs.

With a few honourable exceptions – such as the Financial Times, the Times and the Guardian – the referendum coverage was merely a supercharged version of what had gone before. It was led by the biggest broadsheet (the Telegraph), the biggest mid-­market paper (the Mail) and the biggest tabloid (the Sun). And it was based on myths: that we pay £350m a week to Brussels, that we can continue to enjoy access to the single market without freedom of movement, that millions of Turks are heading our way because their country is about to join the EU, that immigrants are destroying the NHS rather than keeping it going.

The coverage was designed to inflame xenophobia and our worst “Little England” instincts. Loughborough University found that 82 per cent of all referendum stories, adjusted for newspaper circulations, were negative. The conventional wisdom is that newspapers don’t matter any more but they do when just 635,000 votes for Remain ­instead of Leave would have averted this national catastrophe. They do when the press is a primary source of information for millions of Brits. They do when most of our papers have relentlessly portrayed the EU as the monster of Johnson’s fertile imagination, not just for a few months, but for more than two decades.

The referendum was a chance for our national press, particularly the tabloid press, to restore its standing after the phone-hacking scandal and to prove its continuing worth to the British people. Sadly, most newspapers chose wilfully to deceive, mislead and inflame. They decided to follow Johnson’s lead by peddling lies and phoney patriotism. They helped him to hoodwink the millions of poorer, less-educated Britons – those who will be the first to suffer from Brexit’s consequences – into voting against their own interests.

Johnson campaigned against a myth of his own creation, with the result that a mendacious pundit, one who achieved prominence by writing entertaining but dangerous nonsense, is the odds-on favourite to be our next prime minister.

Martin Fletcher is a former foreign editor of the Times

This article first appeared in the 30 June 2016 issue of the New Statesman, The Brexit lies