Show Hide image

The return of the Blair

What Ed M should and shouldn't learn from TB.

He's back. From yesterday's Sun:

Ed Miliband has been holding secret talks with former PM Tony Blair to discuss Labour's strategy.

The pair have met four times to review the party's direction under Mr Miliband's leadership.

That is despite his attempts to distance the party from the New Labour years. He has also criticised Mr Blair's decision to take Britain to war in Iraq.

But a party source said despite their differences, the pair have held fruitful discussions since Mr Miliband became leader.

And from Jonathan Freedland's Guardian column last Saturday:

The former PM, clearly keen to re-engage with British politics after nearly five years away, has been meeting small groups of young, class-of-2010 Labour MPs. What he says privately is that the Lib Dem position is hopeless. . .

Blair's proposed method starts with a repeated insistence that this is nothing but a "Tory government".

I have no problems with Blair advising Ed Miliband or the "class-of-2010" MPs - and not just because our former premier agrees with my line on the coalition. As a "friend" of Blair's told the Sun:

Tony is the greatest political strategist of his generation -- why wouldn't Ed want to meet him?

Indeed. And Miliband shouldn't be embarrassed about taking Blair's advice on strategy and tactics and spin and communications and the rest. The truth is that Blair was, and still is, a master of presentation and persuasion. As I wrote in a column in the Times in December:

Above all else, [Ed Miliband] struggles as a rhetorician in set-piece speeches and primetime interviews. Mr Miliband is the exact reverse of Tony Blair: for this Labour leader, politics is an intellectual, not a theatrical, pursuit. He needs to be much more Blair-like in front of the cameras.

But Miliband and the new intake of Labour MPs should be wary of listening to Blair on matters of substance. According to the Sun, the pair "talked about the need for Labour to be in the centre ground of British politics". But Blair's definition of the "centre ground" is very different to Miliband's - it is premised on the arguments and rows of the 1990s and the fallout from Labour's back-to-back election defeats, at the hands of Margaret Thatcher, in the 1980s. Yet, from public attitudes to high pay and bankers' bonuses to political and media attitudes to the Murdoch empire, the world has moved on. We don't know what TB's response would have been to the 2008/09 financial crisis - we do know, however, that he offered a seeming endorsement of the Tory-led coalition's cuts-obsessed economic strategy in his memoir, A Journey (though Freedland says Blair now "backs Ed Balls in the great macro-economic question of the age, agreeing that excessive austerity will choke off recovery and that what's needed is Keynesian action for growth. . . accompanied by a clear deficit reduction plan and enough business allies to convince voters that if Labour's advocating spending it is doing so not out of congenital habit, but hard-headed economic necessity").

The standard and lazy riposte from the ultra-Blairites to even the mildest criticism of their hero is to remind us that he "won three elections in a row". Yes, he did - an impressive, remarkable and historic achievement. But, in the cold light of history, his record as a vote-winner isn't as impeccable or infallible as some might assume. Some points to consider:

1) In July 1994, Blair inherited a 13 per cent poll lead over the Tories from the late John Smith; it was handed to him on a plate. Despite extending it to a massive 29 points in June 1995, on election day in May 1997, Labour beat the tired, divided, lacklustre, scandal-ridden Tories by - wait for it - just under 13 percentage points.

2) Labour lost four million votes on Blair's watch, between 1997 and 2005 (and another million on Brown's watch, in 2010). From the moment Blair walked through the black door of Number 10, the Labour vote share started to decline and the "master" himself could do little to halt or reverse it in the subsequent general elections.

3) Blair won his three election victories, in an age of affluence, against John Major, William Hague and Michael Howard (who picked up the baton from Iain Duncan Smith). He never had to face a tough opponent - be it Ken Clarke, who the Tories crazily rejected again and again, or Blair's own "heir", David Cameron.

4) Blair benefited from a voting system that is biased in favour of the Labour Party: in 2005, for example, TB secured a third term, with a healthy 66-seat majority, on just 35.2 per cent of the vote (that is, one in five eligible British voters). Five years later, however, Cameron's Conservatives couldn't get a majority in the Commons despite winning 36.1 per cent of the vote.

5) By the time Blair reluctantly left office, in the wake of a series of embarrassing scandals and unpopular wars, his sheen had worn off - the Tories' had a near-uninterrupted poll lead over Blair's Labour Party between December 2005 and Blair's resignation in May 2007. Unlike Blair, Ed Miliband inherited a Labour Party trailing the Tories in the polls in September 2010.

In our recent biography of Miliband, James Macintyre and I explore how the current Labour leader succeeded in beating his elder brother - and hot-favourite - David by understanding the need for a message that stressed "change" over "continuity". As the younger Miliband stated, provocatively, in an essay for the Fabian Society in August 2010:

It is my rejection of. . . New Labour nostalgia that makes me the modernising candidate at this election.

It is, therefore, irrelevant how many times Miliband meets with Blair - I just hope the Labour leader doesn't forget these all-important words of his. To modernise is to change and move on from the past. In substance and message, Tony Blair is very much the past.

Mehdi Hasan is a contributing writer for the New Statesman and the co-author of Ed: The Milibands and the Making of a Labour Leader. He was the New Statesman's senior editor (politics) from 2009-12.

Show Hide image

What it’s like to fall victim to the Mail Online’s aggregation machine

I recently travelled to Iraq at my own expense to write a piece about war graves. Within five hours of the story's publication by the Times, huge chunks of it appeared on Mail Online – under someone else's byline.

I recently returned from a trip to Iraq, and wrote an article for the Times on the desecration of Commonwealth war cemeteries in the southern cities of Amara and Basra. It appeared in Monday’s paper, and began:

“‘Their name liveth for evermore’, the engraving reads, but the words ring hollow. The stone on which they appear lies shattered in a foreign field that should forever be England, but patently is anything but.”

By 6am, less than five hours after the Times put it online, a remarkably similar story had appeared on Mail Online, the world’s biggest and most successful English-language website with 200 million unique visitors a month.

It began: “Despite being etched with the immortal line: ‘Their name liveth for evermore’, the truth could not be further from the sentiment for the memorials in the Commonwealth War Cemetery in Amara.”

The article ran under the byline of someone called Euan McLelland, who describes himself on his personal website as a “driven, proactive and reliable multi-media reporter”. Alas, he was not driven or proactive enough to visit Iraq himself. His story was lifted straight from mine – every fact, every quote, every observation, the only significant difference being the introduction of a few errors and some lyrical flights of fancy. McLelland’s journalistic research extended to discovering the name of a Victoria Cross winner buried in one of the cemeteries – then getting it wrong.

Within the trade, lifting quotes and other material without proper acknowledgement is called plagiarism. In the wider world it is called theft. As a freelance, I had financed my trip to Iraq (though I should eventually recoup my expenses of nearly £1,000). I had arranged a guide and transport. I had expended considerable time and energy on the travel and research, and had taken the risk of visiting a notoriously unstable country. Yet McLelland had seen fit not only to filch my work but put his name on it. In doing so, he also precluded the possibility of me selling the story to any other publication.

I’m being unfair, of course. McLelland is merely a lackey. His job is to repackage and regurgitate. He has no time to do what proper journalists do – investigate, find things out, speak to real people, check facts. As the astute media blog SubScribe pointed out, on the same day that he “exposed” the state of Iraq’s cemeteries McLelland also wrote stories about the junior doctors’ strike, British special forces fighting Isis in Iraq, a policeman’s killer enjoying supervised outings from prison, methods of teaching children to read, the development of odourless garlic, a book by Lee Rigby’s mother serialised in the rival Mirror, and Michael Gove’s warning of an immigration free-for-all if Britain brexits. That’s some workload.

Last year James King published a damning insider’s account of working at Mail Online for the website Gawker. “I saw basic journalism standards and ethics casually and routinely ignored. I saw other publications’ work lifted wholesale. I watched editors...publish information they knew to be inaccurate,” he wrote. “The Mail’s editorial model depends on little more than dishonesty, theft of copyrighted material, and sensationalism so absurd that it crosses into fabrication.”

Mail Online strenuously denied the charges, but there is plenty of evidence to support them. In 2014, for example, it was famously forced to apologise to George Clooney for publishing what the actor described as a bogus, baseless and “premeditated lie” about his future mother-in-law opposing his marriage to Amal Alamuddin.

That same year it had to pay a “sizeable amount” to a freelance journalist named Jonathan Krohn for stealing his exclusive account in the Sunday Telegraph of being besieged with the Yazidis on northern Iraq’s Mount Sinjar by Islamic State fighters. It had to compensate another freelance, Ali Kefford, for ripping off her exclusive interview for the Mirror with Sarah West, the first female commander of a Navy warship.

Incensed by the theft of my own story, I emailed Martin Clarke, publisher of Mail Online, attaching an invoice for several hundred pounds. I heard nothing, so emailed McLelland to ask if he intended to pay me for using my work. Again I heard nothing, so I posted both emails on Facebook and Twitter.

I was astonished by the support I received, especially from my fellow journalists, some of them household names, including several victims of Mail Online themselves. They clearly loathed the website and the way it tarnishes and debases their profession. “Keep pestering and shaming them till you get a response,” one urged me. Take legal action, others exhorted me. “Could a groundswell from working journalists develop into a concerted effort to stop the theft?” SubScribe asked hopefully.

Then, as pressure from social media grew, Mail Online capitulated. Scott Langham, its deputy managing editor, emailed to say it would pay my invoice – but “with no admission of liability”. He even asked if it could keep the offending article up online, only with my byline instead of McLelland’s. I declined that generous offer and demanded its removal.

When I announced my little victory on Facebook some journalistic colleagues expressed disappointment, not satisfaction. They had hoped this would be a test case, they said. They wanted Mail Online’s brand of “journalism” exposed for what it is. “I was spoiling for a long war of attrition,” one well-known television correspondent lamented. Instead, they complained, a website widely seen as the model for future online journalism had simply bought off yet another of its victims.