The IAEA are in America's corner on Iran, says Mehdi Hasan

Don't believe me? Ask the Americans.

There was a time when I had a lot of admiration for the work of the UN's nuclear watchdog, the International Atomic Energy Agency (IAEA). Its Nobel-prize-winning chief, Mohammed ElBaradei, stood up to the Bush administration over Iraq's alleged weapons of mass destruction in the run-up to the 2003 invasion in 2003 - and was vindicated by the subsequent, post-war failure to find WMDs in the country. He also had the guts to resist US pressure on Iran; prior to his resignation from the agency in 2009, he bluntly described the threat from a nuclear Iran as "hyped".

His replacement as director-general of the IAEA, however, isn't as independent-minded or strong-willed as ElBaradei - especially on the contentious and politicized issue of Iran's nuclear programme. How do we know this? How else? WikiLeaks.

According to an October 2009 US state department cable released by the whistleblowing organisation late last year, Yukiya Amano, the Japanese diplomat who took over at the IAEA in July of 2009, seemed ultra-keen to show his loyalty to the United States from the very start of his term:

Amano reminded [the] ambassador on several occasions that he would need to make concessions to the G-77 [the developing countries group], which correctly required him to be fair-minded and independent, but that he was solidly in the US court on every key strategic decision, from high-level personnel appointments to the handling of Iran's alleged nuclear weapons program.

"Solidly in the US court"? Er. . .

The same US cable described Amano as:

DG of All States, But in Agreement with Us

In another 2009 US state department cable, released by WikiLeaks and examined by Iran expert, Professor Juan Cole, on his blog, the then British foreign secretary David Miliband

spoke of putting some 'steel' in Amano's spine. Ellen Tauscher, the US under secretary for arms control and international security affairs, said that the US and the UK must work to make Amano a 'success'.

Let's be honest, it doesn't fill you with much confidence in the Amano or the IAEA, does it?

(Oh, and for more details on the exaggerated threat from Iran's nuclear programme, see my column in this week's magazine. Out on the newsstands tomorrow.)

Mehdi Hasan is a contributing writer for the New Statesman and the co-author of Ed: The Milibands and the Making of a Labour Leader. He was the New Statesman's senior editor (politics) from 2009-12.

Show Hide image

It's Gary Lineker 1, the Sun 0

The football hero has found himself at the heart of a Twitter storm over the refugee children debate.

The Mole wonders what sort of topsy-turvy universe we now live in where Gary Lineker is suddenly being called a “political activist” by a Conservative MP? Our favourite big-eared football pundit has found himself in a war of words with the Sun newspaper after wading into the controversy over the age of the refugee children granted entry into Britain from Calais.

Pictures published earlier this week in the right-wing press prompted speculation over the migrants' “true age”, and a Tory MP even went as far as suggesting that these children should have their age verified by dental X-rays. All of which leaves your poor Mole with a deeply furrowed brow. But luckily the British Dental Association was on hand to condemn the idea as unethical, inaccurate and inappropriate. Phew. Thank God for dentists.

Back to old Big Ears, sorry, Saint Gary, who on Wednesday tweeted his outrage over the Murdoch-owned newspaper’s scaremongering coverage of the story. He smacked down the ex-English Defence League leader, Tommy Robinson, in a single tweet, calling him a “racist idiot”, and went on to defend his right to express his opinions freely on his feed.

The Sun hit back in traditional form, calling for Lineker to be ousted from his job as host of the BBC’s Match of the Day. The headline they chose? “Out on his ears”, of course, referring to the sporting hero’s most notable assets. In the article, the tabloid lays into Lineker, branding him a “leftie luvvie” and “jug-eared”. The article attacked him for describing those querying the age of the young migrants as “hideously racist” and suggested he had breached BBC guidelines on impartiality.

All of which has prompted calls for a boycott of the Sun and an outpouring of support for Lineker on Twitter. His fellow football hero Stan Collymore waded in, tweeting that he was on “Team Lineker”. Leading the charge against the Murdoch-owned title was the close ally of Labour leader Jeremy Corbyn and former Channel 4 News economics editor, Paul Mason, who tweeted:

Lineker, who is not accustomed to finding himself at the centre of such highly politicised arguments on social media, responded with typical good humour, saying he had received a bit of a “spanking”.

All of which leaves the Mole with renewed respect for Lineker and an uncharacteristic desire to watch this weekend’s Match of the Day to see if any trace of his new activist persona might surface.


I'm a mole, innit.