Goodbye, Melanie! Mehdi Hasan on the Spectator's departing blogger

Phillips leaves the Spectator as the complaints pile up.

Poor ol' Melanie Phillips. In today's Guardian, the Conservative Party chair Sayeeda Warsi goes on the offensive:

"I don't read her, actually. I call her Mad Mel," Lady Warsi says of Daily Mail columnist Melanie Phillips, who has denounced her as "stupid".

Last week, Phillips announced her departure from the Spectator, where she has been blogging for the past few years.

On 16 June, under the headline, '"My blog's new home", she wrote:

This is my last blog post for the Spectator. I have decided to expand and develop my own website over the coming months and so if you would like to continue to read my blog you can find it at Melaniephillips.com.

But was this a voluntary or enforced departure? The blogger Guido Staines beat me to it but I can't help but notice how the Spectator has had to apologise to Alastair Crooke, director of Conflicts Forum, on its website this week, after a blog post by Phillips made "false" allegations about Crooke's past. Phillips's decision to move on might just be a coincidence but a well-connected source tells me that the payout to Crooke cost the Spectator "tens of thousands of pounds" and left Fraser Nelson and Andrew Neil "furious" with her.

Here's the full text of the apology on the front page of the Spectator website:

An apology to Alastair Crooke

A blog by Melanie Phillips posted on 28 January 2011 reported an allegation that Alastair Crooke, director of Conflicts Forum, had been expelled from Israel and dismissed for misconduct from Government service or the EU after threatening a journalist whose email he had unlawfully intercepted. We accept that this allegation is completely false and we apologise to Mr Crooke.

Crooke is a former member of MI6 who has long been the subject of vitriolic attacks from the UK's neocon brigade for having the temerity to suggest that a) we should consider talking to, and negotiating with, Islamists, and (b) all Islamists aren't the same.

He wasn't, however, the first person to be smeared by Phillips. Remember this apology to Mohammed Sawalha, of the British Muslim Initiative (BMI) group, on the Spectator website in November 2010?

Mohammad Sawalha: Apology

On 2 July 2008 we published an article entitled "Just look what came crawling out" which alleged that at a protest at the celebration in London of the 60th anniversary of the founding of the state of Israel, Mohammad Sawalha had referred to Jews in Britian as "evil/noxious". We now accept that Mr Sawalha made no such anti-Semitic statement and that the article was based on a mistranslation elsewhere of an earlier report. We and Melanie Phillips apologise for the error.

To lose one legal case to the "Islamist lobby" may be regarded as a misfortune; to lose two looks like carelessness -- especially since Phillips's husband, according to his own website, "is Britain's best-known commentator on the law". Perhaps, in future, she should run her blog posts past him before she hits "publish".

But "Mad Mel" shouldn't feel that bad. She isn't alone on this. Blinded by their monomaniacal obsession with Islamists under every British bed, members of the UK media's neoconservative faction have been the subject of other (successful) legal complaints and libel actions in recent years.

Stephen Pollard -- the current editor of the Jewish Chronicle who has, in the past, tried to portray me as an anti-western extremist on Twitter -- had to apologise to the London-based Muslim organisation, IslamExpo, after he described it as a racist group that promotes genocide in a Spectator blogpost in 2008.

From the Spectator website, August 2010:

Islam Expo: Apology

Stephen Pollard and the Spectator apologise for the unintended and false suggestion in a blog published on 15 July 2008 that Islam Expo Limited is a fascist party dedicated to genocide which organised a conference with a racist and genocidal programme. We accept that Islam Expo's purpose is to provide a neutral and broad-based platform for debate on issues relating to Muslims and Islam.

Pollard and Phillips have now both moved on from the Spectator, leaving its editor, Fraser Nelson, free to spend his cash on his editorial budget rather than on the magazine's legal budget. I'm sure he'll be delighted.

Mehdi Hasan is a contributing writer for the New Statesman and the co-author of Ed: The Milibands and the Making of a Labour Leader. He was the New Statesman's senior editor (politics) from 2009-12.

Show Hide image

What it’s like to fall victim to the Mail Online’s aggregation machine

I recently travelled to Iraq at my own expense to write a piece about war graves. Within five hours of the story's publication by the Times, huge chunks of it appeared on Mail Online – under someone else's byline.

I recently returned from a trip to Iraq, and wrote an article for the Times on the desecration of Commonwealth war cemeteries in the southern cities of Amara and Basra. It appeared in Monday’s paper, and began:

“‘Their name liveth for evermore’, the engraving reads, but the words ring hollow. The stone on which they appear lies shattered in a foreign field that should forever be England, but patently is anything but.”

By 6am, less than five hours after the Times put it online, a remarkably similar story had appeared on Mail Online, the world’s biggest and most successful English-language website with 200 million unique visitors a month.

It began: “Despite being etched with the immortal line: ‘Their name liveth for evermore’, the truth could not be further from the sentiment for the memorials in the Commonwealth War Cemetery in Amara.”

The article ran under the byline of someone called Euan McLelland, who describes himself on his personal website as a “driven, proactive and reliable multi-media reporter”. Alas, he was not driven or proactive enough to visit Iraq himself. His story was lifted straight from mine – every fact, every quote, every observation, the only significant difference being the introduction of a few errors and some lyrical flights of fancy. McLelland’s journalistic research extended to discovering the name of a Victoria Cross winner buried in one of the cemeteries – then getting it wrong.

Within the trade, lifting quotes and other material without proper acknowledgement is called plagiarism. In the wider world it is called theft. As a freelance, I had financed my trip to Iraq (though I should eventually recoup my expenses of nearly £1,000). I had arranged a guide and transport. I had expended considerable time and energy on the travel and research, and had taken the risk of visiting a notoriously unstable country. Yet McLelland had seen fit not only to filch my work but put his name on it. In doing so, he also precluded the possibility of me selling the story to any other publication.

I’m being unfair, of course. McLelland is merely a lackey. His job is to repackage and regurgitate. He has no time to do what proper journalists do – investigate, find things out, speak to real people, check facts. As the astute media blog SubScribe pointed out, on the same day that he “exposed” the state of Iraq’s cemeteries McLelland also wrote stories about the junior doctors’ strike, British special forces fighting Isis in Iraq, a policeman’s killer enjoying supervised outings from prison, methods of teaching children to read, the development of odourless garlic, a book by Lee Rigby’s mother serialised in the rival Mirror, and Michael Gove’s warning of an immigration free-for-all if Britain brexits. That’s some workload.

Last year James King published a damning insider’s account of working at Mail Online for the website Gawker. “I saw basic journalism standards and ethics casually and routinely ignored. I saw other publications’ work lifted wholesale. I watched editors...publish information they knew to be inaccurate,” he wrote. “The Mail’s editorial model depends on little more than dishonesty, theft of copyrighted material, and sensationalism so absurd that it crosses into fabrication.”

Mail Online strenuously denied the charges, but there is plenty of evidence to support them. In 2014, for example, it was famously forced to apologise to George Clooney for publishing what the actor described as a bogus, baseless and “premeditated lie” about his future mother-in-law opposing his marriage to Amal Alamuddin.

That same year it had to pay a “sizeable amount” to a freelance journalist named Jonathan Krohn for stealing his exclusive account in the Sunday Telegraph of being besieged with the Yazidis on northern Iraq’s Mount Sinjar by Islamic State fighters. It had to compensate another freelance, Ali Kefford, for ripping off her exclusive interview for the Mirror with Sarah West, the first female commander of a Navy warship.

Incensed by the theft of my own story, I emailed Martin Clarke, publisher of Mail Online, attaching an invoice for several hundred pounds. I heard nothing, so emailed McLelland to ask if he intended to pay me for using my work. Again I heard nothing, so I posted both emails on Facebook and Twitter.

I was astonished by the support I received, especially from my fellow journalists, some of them household names, including several victims of Mail Online themselves. They clearly loathed the website and the way it tarnishes and debases their profession. “Keep pestering and shaming them till you get a response,” one urged me. Take legal action, others exhorted me. “Could a groundswell from working journalists develop into a concerted effort to stop the theft?” SubScribe asked hopefully.

Then, as pressure from social media grew, Mail Online capitulated. Scott Langham, its deputy managing editor, emailed to say it would pay my invoice – but “with no admission of liability”. He even asked if it could keep the offending article up online, only with my byline instead of McLelland’s. I declined that generous offer and demanded its removal.

When I announced my little victory on Facebook some journalistic colleagues expressed disappointment, not satisfaction. They had hoped this would be a test case, they said. They wanted Mail Online’s brand of “journalism” exposed for what it is. “I was spoiling for a long war of attrition,” one well-known television correspondent lamented. Instead, they complained, a website widely seen as the model for future online journalism had simply bought off yet another of its victims.