Is Sky News biased against Labour?

No, is the short answer. Balls and Prescott are wrong.

During my period as a producer at Sky News, between 2005 and 2007, I used to answer the question, "Where do you work?" from members of my wife's family in the United States with the line: "A channel called Sky News. It's the British equivalent of Fox News."

What I meant, of course, was that Sky News is, like Fox News, a 24-hour rolling news channel, available on satellite and via cable, and part of Rupert Murdoch's global media empire. But in style and in substance, of course, it is nothing like the pro-war, pro-Republican, pro-Palin Fox News Channel (FNC).

For a start, we have Ofcom (which the Tories want to abolish!) and Ofcom would never allow such blatant, on-air bias in this country (God bless Ofcom!). Indeed, I defy you to find me a single anchor or reporter on Sky News who bears even a passing ideological resemblance to Bill O'Reilly, Glenn Beck or Sean Hannity.

But the Labour Party and some of its more credulous supporters seem to be insinuating -- or, in the case of Ed Balls and John Prescott, explicitly claiming -- that Sky News has a pro-Tory, anti-Labour bias.

Here's what the Children's Secretary said to me in his constituency on Saturday:

I travel to Yorkshire on the day the Guardian has endorsed the Liberal Democrats and the Times the Conservatives. Are the media united against a Labour victory? "The BBC has fought valiantly to be fair and balanced, but Sky News and most of the newspapers are deeply partisan." He criticises the Murdoch-owned broadcaster and the right-wing press again later in the interview. "This election is much more open than the newspapers and Sky News suggest. The polls are very tight."

And here is John Prescott, on the Guardian's Comment is Free, in the immediate wake of "Bigotgate":

Yet again, the dying Murdoch empire is doing all it can to influence a British election . . . But today, the Murdoch family reached a new low in their desperate attempt to turn the election for the Tories. News International's Sky News broadcast a private conversation between Gordon and his staff . . . What Murdoch's Sky News did today was just as bad as his paper's phone-hacking. It was a breach of privacy. It was underhand. And it was done in the pursuit of ratings and political influence.

This is absurd. Yes, Sky News broadcast the conversation in "pursuit of ratings". That's a given. And, I should add, you could argue that there was also a genuine public interest defence. Also, does anyone honestly believe ITV News wouldn't have done the same?

But to accuse Sky News of pursuing "political influence" is a desperate claim. There is no evidence whatsoever to suggest there is a co-ordinated anti-Labour, pro-Conservative campaign on the part of Sky News. John Ryley, the Sky News boss, Chris Birkett, his executive editor, and Jonathan Levy, the head of the broadcaster's political unit in Millbank -- all of whom I consider friends of mine -- are not Tories, and, if they are, they've done a damn fine job of hiding it from me and countless others.

Adam Boulton, meanwhile, is the semi-sympathetic biographer of Tony Blair -- and married to Blair's former "gatekeeper", Anji Hunter. Oh, and to those of you who have never worked in a TV newsroom, let me be very clear: Rupert Murdoch doesn't ring up each evening to discuss and decide the running orders with Messrs Ryley and Birkett. In fact, in my two years at Sky News HQ in Isleworth, Middlesex, Murdoch Sr physically turned up just once -- and, that too, to open a new building, not to pontificate on day-to-day editorial matters.

Labour critics of Sky News might point to last night's events at Methodist Central Hall, where Gordon Brown gave perhaps the best speech of the campaign so far, while Sky News chose to cover the lone anti-nuclear protester, rather than the speech itself and the impressive performance from the PM. It was a bad decision -- but again, in my view, this reflects Sky's sensationalist and perhaps understandable desire for ratings, upsets, gaffes and "incidents", rather than an explicit, pre-planned, anti-Brown agenda.

Left-wing conspiracy theorists can sleep in peace. The Sun is fighting a partisan, pro-Cameron, ant-Brown campaign. So, too, is the Times, with its propagandistic picture of Sam Cam lying in Dave's arms on its front page today. But Sky News remains, as far as I can see, free of party political bias.

All you could accuse it of -- maybe! -- is being part of a wider British press pack that has gullibly, lazily and perhaps subconsciously bought David Cameron's guff about change, momentum and inevitablility. If that's the case, the the BBC is equally guilty. But I repeat: Sky News is not the Sun. To compare the two is just silly.

Mehdi Hasan is a contributing writer for the New Statesman and the co-author of Ed: The Milibands and the Making of a Labour Leader. He was the New Statesman's senior editor (politics) from 2009-12.

Photo: Getty
Show Hide image

Shock Wales YouGov poll shows that Labour's Ukip nightmare is coming true

The fear that voting Ukip would prove a gateway drug for Labour voters appears to be being borne out. 

An astonishing new poll for the Cardiff University Governance Centre and ITV Cymru shows a historic result: the Conservatives ending a 167-year wait for an election victory in Wales.

The numbers that matter:

Conservatives: 40 per cent

Labour: 30 per cent

Plaid Cymru: 13 per cent

Liberal Democrats: 8 per cent

Ukip: 6 per cent

Others: 3 per cent

And for context, here’s what happened in 2015:

Labour 36.9 per cent

Conservatives 27.2 per cent

Ukip 13.6 per cent

Plaid Cymru 12.1 per cent

Liberal Democrat 6.5 per cent

Others 2.6 per cent

There’s a lot to note here. If repeated at a general election, this would mean Labour losing an election in Wales for the first time since the First World War. In addition to losing the popular vote, they would shed ten seats to the Tories.

We're talking about a far more significant reverse than merely losing the next election. 

I don’t want to detract from how bad the Labour performance is in a vacuum – they have lost 6.9 per cent of their vote on 2015, in any case the worst election performance for Labour in Wales since the rout of 1983.  But the really terrifying thing for Labour is not what is happening to their own vote, though that is pretty terrifying.

It’s what’s happened to the Conservative vote – growing in almost every direction. There is some direct Labour to Tory slippage. But the big problem is the longtime fear of Labour MPs – that voting for Ukip would be a gateway drug to voting for the mainstream right – appears to be being realised. Don't forget that most of the Ukip vote in Wales is drawn from people who voted Labour in 2010. (The unnoticed shift of the 2010-5 parliament in a lot of places was a big chunk of the Labour 2010 vote went to Ukip, but was replaced by a chunk of the 2010 Liberal Democrat vote.) 

If repeated across the United Kingdom, the Tory landslide will be larger than the 114 majority suggested by the polls and a simple national swing.

As I’ve said before, polls are useful, but they are not the be-all and end-all. The bad news is that this very much supports the pattern at elections since the referendum – Labour falling back, the Tories losing some votes to the Liberal Democrats but more than making up the loss thanks to the collapse of Ukip.

The word from Welsh Labour is that these figures “look about right” at least as far as the drop in the Labour vote, though of course they have no idea what is going on with their opponents’ vote share. As for the Conservatives, their early experiences on the doorstep do show the Ukip vote collapsing to their benefit.

One Labour MP said to me a few days again that they knew their vote was holding up – what they didn’t know was what was happening to their opponents. That’s particularly significant if you have a “safe seat” but less than 50 per cent of the vote.

Wales has local elections throughout the country on 4 May. They should provide an early sign whether these world-shaking figures are really true. 

Stephen Bush is special correspondent at the New Statesman. His daily briefing, Morning Call, provides a quick and essential guide to British politics.

0800 7318496