Is Sky News biased against Labour?

No, is the short answer. Balls and Prescott are wrong.

During my period as a producer at Sky News, between 2005 and 2007, I used to answer the question, "Where do you work?" from members of my wife's family in the United States with the line: "A channel called Sky News. It's the British equivalent of Fox News."

What I meant, of course, was that Sky News is, like Fox News, a 24-hour rolling news channel, available on satellite and via cable, and part of Rupert Murdoch's global media empire. But in style and in substance, of course, it is nothing like the pro-war, pro-Republican, pro-Palin Fox News Channel (FNC).

For a start, we have Ofcom (which the Tories want to abolish!) and Ofcom would never allow such blatant, on-air bias in this country (God bless Ofcom!). Indeed, I defy you to find me a single anchor or reporter on Sky News who bears even a passing ideological resemblance to Bill O'Reilly, Glenn Beck or Sean Hannity.

But the Labour Party and some of its more credulous supporters seem to be insinuating -- or, in the case of Ed Balls and John Prescott, explicitly claiming -- that Sky News has a pro-Tory, anti-Labour bias.

Here's what the Children's Secretary said to me in his constituency on Saturday:

I travel to Yorkshire on the day the Guardian has endorsed the Liberal Democrats and the Times the Conservatives. Are the media united against a Labour victory? "The BBC has fought valiantly to be fair and balanced, but Sky News and most of the newspapers are deeply partisan." He criticises the Murdoch-owned broadcaster and the right-wing press again later in the interview. "This election is much more open than the newspapers and Sky News suggest. The polls are very tight."

And here is John Prescott, on the Guardian's Comment is Free, in the immediate wake of "Bigotgate":

Yet again, the dying Murdoch empire is doing all it can to influence a British election . . . But today, the Murdoch family reached a new low in their desperate attempt to turn the election for the Tories. News International's Sky News broadcast a private conversation between Gordon and his staff . . . What Murdoch's Sky News did today was just as bad as his paper's phone-hacking. It was a breach of privacy. It was underhand. And it was done in the pursuit of ratings and political influence.

This is absurd. Yes, Sky News broadcast the conversation in "pursuit of ratings". That's a given. And, I should add, you could argue that there was also a genuine public interest defence. Also, does anyone honestly believe ITV News wouldn't have done the same?

But to accuse Sky News of pursuing "political influence" is a desperate claim. There is no evidence whatsoever to suggest there is a co-ordinated anti-Labour, pro-Conservative campaign on the part of Sky News. John Ryley, the Sky News boss, Chris Birkett, his executive editor, and Jonathan Levy, the head of the broadcaster's political unit in Millbank -- all of whom I consider friends of mine -- are not Tories, and, if they are, they've done a damn fine job of hiding it from me and countless others.

Adam Boulton, meanwhile, is the semi-sympathetic biographer of Tony Blair -- and married to Blair's former "gatekeeper", Anji Hunter. Oh, and to those of you who have never worked in a TV newsroom, let me be very clear: Rupert Murdoch doesn't ring up each evening to discuss and decide the running orders with Messrs Ryley and Birkett. In fact, in my two years at Sky News HQ in Isleworth, Middlesex, Murdoch Sr physically turned up just once -- and, that too, to open a new building, not to pontificate on day-to-day editorial matters.

Labour critics of Sky News might point to last night's events at Methodist Central Hall, where Gordon Brown gave perhaps the best speech of the campaign so far, while Sky News chose to cover the lone anti-nuclear protester, rather than the speech itself and the impressive performance from the PM. It was a bad decision -- but again, in my view, this reflects Sky's sensationalist and perhaps understandable desire for ratings, upsets, gaffes and "incidents", rather than an explicit, pre-planned, anti-Brown agenda.

Left-wing conspiracy theorists can sleep in peace. The Sun is fighting a partisan, pro-Cameron, ant-Brown campaign. So, too, is the Times, with its propagandistic picture of Sam Cam lying in Dave's arms on its front page today. But Sky News remains, as far as I can see, free of party political bias.

All you could accuse it of -- maybe! -- is being part of a wider British press pack that has gullibly, lazily and perhaps subconsciously bought David Cameron's guff about change, momentum and inevitablility. If that's the case, the the BBC is equally guilty. But I repeat: Sky News is not the Sun. To compare the two is just silly.

Mehdi Hasan is a contributing writer for the New Statesman and the co-author of Ed: The Milibands and the Making of a Labour Leader. He was the New Statesman's senior editor (politics) from 2009-12.

Getty Images.
Show Hide image

How the shadow cabinet forced Jeremy Corbyn not to change Labour policy on Syria air strikes

Frontbenchers made it clear that they "would not leave the room" until the leader backed down. 

Jeremy Corbyn had been forced to back down once before the start of today's shadow cabinet meeting on Syria, offering Labour MPs a free vote on air strikes against Isis. By the end of the two-hour gathering, he had backed down twice.

At the start of the meeting, Corbyn's office briefed the Guardian that while a free vote would be held, party policy would be changed to oppose military action - an attempt to claim partial victory. But shadow cabinet members, led by Andy Burnham, argued that this was "unacceptable" and an attempt to divide MPs from members. Burnham, who is not persuaded by the case for air strikes, warned that colleagues who voted against the party's proposed position would be "thrown to the wolves". The vote would be free in name only. 

Jon Ashworth, the shadow minister without portfolio and NEC member, said that Labour's policy should remain the motion passed by this year's conference, which is open to competing interpretations (though most believe the tests set for military action have been met). Party policy could not be changed without going through a similarly formal process, he argued. In advance of the meeting, Labour released a poll of members (based on an "initial sample" of 1,900) showing that 75 per cent opposed intervention, regarded by some as an attempt to bounce the party into opposing air strikes, 

When Corbyn's team suggested that the issue be resolved after the meeting, those present made it clear that they "would not leave the room" until the Labour leader had backed down. By the end, only Corbyn ally Diane Abbott argued that party policy should be changed to oppose military action. John McDonnell, who has long argued for a free vote, took a more "conciliatory" approach, I'm told. It was when Hilary Benn said that he would be prepared to speak from the backbenches in the Syria debate, in order to avoid opposing party policy, that Corbyn realised he would have to give way. The Labour leader and the shadow foreign secretary will now advocate opposing positions from the frontbench when MPs meet, with Corbyn opening and Benn closing. 

The meeting had begun with members, including some who reject military action, complaining about the "discorteous" and "deplorable" manner in which the issue had been handled. As I reported last week, there was outrage when Corbyn wrote to MPs opposing air strikes without first informing the shadow cabinet (I'm told that my account of that meeting was also raised). There was anger today when, at 2:07pm, seven minutes after the meeting began, some members received an update on their phones from the Guardian revealing that a free vote would be held but that party policy would be changed to oppose military action."It's already on Twitter," said one shadow cabinet minister. Corbyn responded by telling members to stop tweeting from the room only to be informed, to his surprise, that the briefing originated from his office. This "farcical moment", in the words of one present, only hardened shadow cabinet members' resolve to force their leader to back down - and he did. 

With Labour MPs guaranteed a free vote on air strikes, David Cameron is all but certain to achieve the "clear majority" for military action that he wants. 

In a statement released following the meeting, a Corbyn spokesperson confirmed that a free vote would be held but made no reference to party policy: 

"Today's Shadow Cabinet agreed to back Jeremy Corbyn's recommendation of a free vote on the Government's proposal to authorise UK bombing in Syria.   

"The Shadow Cabinet decided to support the call for David Cameron to step back from the rush to war and hold a full two day debate in the House of Commons on such a crucial national decision.  

"Shadow Cabinet members agreed to call David Cameron to account on the unanswered questions raised by his case for bombing: including how it would accelerate a negotiated settlement of the Syrian civil war; what ground troops would take territory evacuated by ISIS; military co-ordination and strategy; the refugee crisis and the imperative to cut-off of supplies to ISIS."

George Eaton is political editor of the New Statesman.