Why is Michael Fish lying about base-jumping, and why are people printing it?

The iconic weatherman, 68, famous for mis-calling the Great Storm, did not jump off a tower block.

You may have seen a "viral video" going around yesterday, showing veteran weatherman Michael Fish base-jumping to raise awareness of climate change. The Mirror reported it (Look, a flying Fish! Watch weatherman Michael Fish B.A.S.E jump for climate change awareness), as did the Express (WATCH: ICONIC WEATHERMAN MICHAEL FISH PARACHUTES OFF A BLOCK OF FLATS), while the Huffington Post even ran an op-ed from Michael (Why I Did a Base-Jump to Highlight Climate Change).

The only problem is he did no such thing. The video shows Michael Fish standing at the top of a tower; cuts to a distance-shot of a man jumping off the tower; and then cuts back to Michael Fish standing on the ground.

The stunt was arranged by "ethical clothing company" Rapanui, who confirmed that at no point did Fish actually jump from a tower; instead, it was a "qualified base-jumper" named Dan Witchalls.

The whole thing smells a bit funky. On the one hand, Rapanui were certainly off-base in sending out their press release, which states, in no uncertain terms:

Michael Fish MBE, the iconic British TV weatherman, has completed a B.A.S.E. jump from a London tower block to raise awareness of climate change.

Fish, who is 68 years old and, made the freefall jump from the rooftop, landing by parachute on the ground more than 200 feet below. Fish trained with experienced urban B.A.S.E jumpers prior to the jump.

On the other, while Rapanui have no technical obligation not to lie to the press to further their brand, the Mirror, Express and Huffington Post probably oughtn't to be uncritically reprinting false press releases. And Michael Fish certainly shouldn't be writing intense first-person accounts of an event which never actually happened:

We gained access in a way that might be, shall we say, frowned upon by the police. That, plus the fact that we had a little crosswind on our hands (I had forecast that earlier but nobody would listen, by the way) made for quite a tense atmosphere on the roof. I have to say, there was a part of me that wasn't quite so keen as I had been discussing the idea a month earlier when we last met. Nevertheless, when it came down to it, the training kicked in and it was all over very quickly.

Michael Fish, pretending to base-jump.

Alex Hern is a technology reporter for the Guardian. He was formerly staff writer at the New Statesman. You should follow Alex on Twitter.

Getty
Show Hide image

The section on climate change has already disappeared from the White House website

As soon as Trump was president, the page on climate change started showing an error message.

Melting sea ice, sad photographs of polar bears, scientists' warnings on the Guardian homepage. . . these days, it's hard to avoid the question of climate change. This mole's anxiety levels are rising faster than the sea (and that, unfortunately, is saying something).

But there is one place you can go for a bit of respite: the White House website.

Now that Donald Trump is president of the United States, we can all scroll through the online home of the highest office in the land without any niggling worries about that troublesome old man-made existential threat. That's because the minute that Trump finished his inauguration speech, the White House website's page about climate change went offline.

Here's what the page looked like on January 1st:

And here's what it looks like now that Donald Trump is president:

The perfect summary of Trump's attitude to global warming.

Now, the only references to climate on the website is Trump's promise to repeal "burdensome regulations on our energy industry", such as, er. . . the Climate Action Plan.

This mole tries to avoid dramatics, but really: are we all doomed?

I'm a mole, innit.