A defence of scientific inquiry

Simon Singh wins leave to appeal in libel case against the British Chiropractic Association

After the Guardian's victory over Carter-Ruck yesterday, there's more good news for the cause of free expression today. The distinguished scientist Simon Singh has been given leave to appeal in the libel case brought against him by the British Chiropractic Association.

Singh, who has contributed to the NS in the past, was sued by the BCA after he wrote a piece for the Guardian describing the BCA's claim that spinal manipulation could be used to treat children with colic, sleeping and feeding conditions as "bogus". Surprisingly, Mr Justice Eady ruled that the use of the word "bogus" did not merely imply that the BCA supported ineffective treatments, but that it had been deliberately deceptive.

In fact, the next paragraph of Singh's article made it clear that he was using "bogus" in the former sense:

I can confidently label these treatments as bogus because I have co-authored a book about alternative medicine with the world's first professor of complementary medicine, Edzard Ernst. He learned chiropractic techniques himself and used them as a doctor. This is when he began to see the need for some critical evaluation. Among other projects, he examined the evidence from 70 trials exploring the benefits of chiropractic therapy in conditions unrelated to the back. He found no evidence to suggest that chiropractors could treat any such conditions.

Nevertheless, Singh was left with the Sisyphean task of proving a point he'd never made: that the BCA had been consciously dishonest.

Today's ruling means he is now free to convince the court of his own intepretation of the piece. In an explicit rebuttal of Eady, Mr Justice Laws described his ruling as "legally erroneous".

A defeat for Singh would set a dangerous legal precedent and could deter others from forcefully exposing pseudoscience. In a speech last month, Richard Dawkins urged the BCA to submit to the "higher court of scientific test". We must hope that it is now forced to do so.

George Eaton is political editor of the New Statesman.

Show Hide image

It's Gary Lineker 1, the Sun 0

The football hero has found himself at the heart of a Twitter storm over the refugee children debate.

The Mole wonders what sort of topsy-turvy universe we now live in where Gary Lineker is suddenly being called a “political activist” by a Conservative MP? Our favourite big-eared football pundit has found himself in a war of words with the Sun newspaper after wading into the controversy over the age of the refugee children granted entry into Britain from Calais.

Pictures published earlier this week in the right-wing press prompted speculation over the migrants' “true age”, and a Tory MP even went as far as suggesting that these children should have their age verified by dental X-rays. All of which leaves your poor Mole with a deeply furrowed brow. But luckily the British Dental Association was on hand to condemn the idea as unethical, inaccurate and inappropriate. Phew. Thank God for dentists.

Back to old Big Ears, sorry, Saint Gary, who on Wednesday tweeted his outrage over the Murdoch-owned newspaper’s scaremongering coverage of the story. He smacked down the ex-English Defence League leader, Tommy Robinson, in a single tweet, calling him a “racist idiot”, and went on to defend his right to express his opinions freely on his feed.

The Sun hit back in traditional form, calling for Lineker to be ousted from his job as host of the BBC’s Match of the Day. The headline they chose? “Out on his ears”, of course, referring to the sporting hero’s most notable assets. In the article, the tabloid lays into Lineker, branding him a “leftie luvvie” and “jug-eared”. The article attacked him for describing those querying the age of the young migrants as “hideously racist” and suggested he had breached BBC guidelines on impartiality.

All of which has prompted calls for a boycott of the Sun and an outpouring of support for Lineker on Twitter. His fellow football hero Stan Collymore waded in, tweeting that he was on “Team Lineker”. Leading the charge against the Murdoch-owned title was the close ally of Labour leader Jeremy Corbyn and former Channel 4 News economics editor, Paul Mason, who tweeted:

Lineker, who is not accustomed to finding himself at the centre of such highly politicised arguments on social media, responded with typical good humour, saying he had received a bit of a “spanking”.

All of which leaves the Mole with renewed respect for Lineker and an uncharacteristic desire to watch this weekend’s Match of the Day to see if any trace of his new activist persona might surface.


I'm a mole, innit.