Dizzy leads the way...

As one of the political bloggers breaks as story that gets picked up in the mainstream plus a row ab

A leading political blogger known as Dizzy, was driving the news agenda this week with the likes of Channel 4 and The Times lapping up his wake.

On his blog, Dizzy Thinks, he broke the story on Wednesday of the first signs of Gordon Brown’s leadership campaign. The production company Silverfish TV, responsible for the 'Dave the Chameleon' advert, has bought the gordonbrown4leader.com web address.

Silverfish TV have said they are not working for Gordon Brown or the Treasury and merely bought it for when he officially declared his candidacy.
Channel 4 ran the story and said they had discovered the story. They hadn’t. The Times also ran it but at least they didn't claim it was their exclusive.

Credit has to be given to bloggers who break stories. Guido Fawkes raised this point when he took on Michael White and Jeremy Paxman on Newsnight two weeks ago - documented by my colleague on this blog review.

Dizzy also reported this week how a landmark ruling in the courts could mean that bosses who monitor their staff’s emails could be breaking European laws. This article highlights the need for companies to have properly drawn up usage policies for their employees email accounts, otherwise they may be breaching European human rights laws.

Oliver
Kamm's article
on the Guardian's Comment is Free blog caused quite a stir this week. Kamm claims political blogs are full of errors and that they "poison healthy debate."

One reaction to the article came from Luke Akehurst who said: "But attacking political blogging as a medium because you don't like Guido is about as rational as attacking all political coverage in newspapers because you don't like Richard Littlejohn." He might just have a point.

And in response to Kamm's piece, DocSilver said: "As blogs mature, and the more irresponsible are winnowed out by the rather Darwinian process of operating in an unsheltered environment, the quality of what is offered has steadily increased."

Adam Haigh studies on the postgraduate journalism diploma at Cardiff University. Last year he lived in Honduras and worked freelance for the newspaper, Honduras This Week.
Photo: Getty
Show Hide image

The UK press’s timid reaction to Brexit is in marked contrast to the satire unleashed on Trump

For the BBC, it seems, to question leaving the EU is to be unpatriotic.

Faced with arguably their biggest political-cum-constitutional ­crisis in half a century, the press on either side of the pond has reacted very differently. Confronting a president who, unlike many predecessors, does not merely covertly dislike the press but rages against its supposed mendacity as a purveyor of “fake news”, the fourth estate in the US has had a pretty successful first 150-odd days of the Trump era. The Washington Post has recovered its Watergate mojo – the bloodhound tenacity that brought down Richard Nixon. The Post’s investigations into links between the Kremlin and Donald Trump’s associates and appointees have yielded the scalp of the former security adviser Michael Flynn and led to Attorney General Jeff Sessions recusing himself from all inquiries into Trump-Russia contacts. Few imagine the story will end there.

Meanwhile, the New York Times has cast off its image as “the grey lady” and come out in sharper colours. Commenting on the James Comey memo in an editorial, the Times raised the possibility that Trump was trying to “obstruct justice”, and called on Washington lawmakers to “uphold the constitution”. Trump’s denunciations of the Times as “failing” have acted as commercial “rocket fuel” for the paper, according to its CEO, Mark Thompson: it gained an “astonishing” 308,000 net digital news subscriptions in the first quarter of 2017.

US-based broadcast organisations such as CNN and ABC, once considered slick or bland, have reacted to Trump’s bullying in forthright style. Political satire is thriving, led by Saturday Night Live, with its devastating impersonations of the president by Alec Baldwin and of his press secretary Sean Spicer by the brilliant Melissa McCarthy.

British press reaction to Brexit – an epic constitutional, political and economic mess-up that probably includes a mind-bogglingly destructive self-ejection from a single market and customs union that took decades to construct, a move pushed through by a far-right faction of the Tory party – has been much more muted. The situation is complicated by the cheerleading for Brexit by most of the British tabloids and the Daily Telegraph. There are stirrings of resistance, but even after an election in which Theresa May spectacularly failed to secure a mandate for her hard Brexit, there is a sense, though the criticism of her has been intense, of the media pussy-footing around a government in disarray – not properly interrogating those who still seem to promise that, in relation to Europe, we can have our cake and eat it.

This is especially the case with the BBC, a state broadcaster that proudly proclaims its independence from the government of the day, protected by the famous “arm’s-length” principle. In the case of Brexit, the BBC invoked its concept of “balance” to give equal airtime and weight to Leavers and Remainers. Fair enough, you might say, but according to the economist Simon Wren-Lewis, it ignored a “near-unanimous view among economists that Brexit would hurt the UK economy in the longer term”.

A similar view of “balance” in the past led the BBC to equate views of ­non-scientific climate contrarians, often linked to the fossil-fuel lobby, with those of leading climate scientists. Many BBC Remainer insiders still feel incensed by what they regard as BBC betrayal over Brexit. Although the referendum of 23 June 2016 said nothing about leaving the single market or the customs union, the Today presenter Justin Webb, in a recent interview with Stuart Rose, put it like this: “Staying in the single market, staying in the customs union – [Leave voters would say] you might as well not be leaving. That fundamental position is a matter of democracy.” For the BBC, it seems, to question Brexit is somehow to be unpatriotic.

You might think that an independent, pro-democratic press would question the attempted use of the arcane and archaic “royal prerogative” to enable the ­bypassing of parliament when it came to triggering Article 50, signalling the UK’s departure from the EU. But when the campaigner Gina Miller’s challenge to the government was upheld by the high court, the three ruling judges were attacked on the front page of the Daily Mail as “enemies of the people”. Thomas Jefferson wrote that he would rather have “newspapers without a government” than “a government without newspapers”. It’s a fair guess he wasn’t thinking of newspapers that would brand the judiciary as “enemies of the people”.

It does seem significant that the United States has a written constitution, encapsulating the separation and balance of powers, and explicitly designed by the Founding Fathers to protect the young republic against tyranny. When James Madison drafted the First Amendment he was clear that freedom of the press should be guaranteed to a much higher degree in the republic than it had been in the colonising power, where for centuries, after all, British monarchs and prime ministers have had no qualms about censoring an unruly media.

By contrast, the United Kingdom remains a hybrid of monarchy and democracy, with no explicit protection of press freedom other than the one provided by the common law. The national impulse to bend the knee before the sovereign, to obey and not question authority, remains strangely powerful in Britain, the land of Henry VIII as well as of George Orwell. That the United Kingdom has slipped 11 places in the World Press Freedom Index in the past four years, down to 40th, has rightly occasioned outrage. Yet, even more awkwardly, the United States is three places lower still, at 43rd. Freedom of the press may not be doing quite as well as we imagine in either country.

Harry Eyres is the author of Horace and Me: Life Lessons from an Ancient Poet (2013)

This article first appeared in the 20 July 2017 issue of the New Statesman, The new world disorder